[YOUTUBE-ID]vKb572Yo2aM&feature=player_embedded#[/YOUTUBE-ID]![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis, man måste sätta gasturbinens vikt i relation till det större erforderliga bränsleförrådet.
En "Family cruiser" med 1240 kusar verkar allround.Skall man krana ur runt 2000hästkrafter med driftsäkerhet i form av en kolvmotor snackar vi ju bigblock med kompressorx2.
Jag gissar på bra mycket mer vikt än vad de två turbinerna turbonerna väger. Man kommer nog inte upp i mer än 30% effektivitet med kolvmotorerna heller, så bränsleförrådet skulle ju inte bli mycket mindre.
Egentligen är det skit samma då jag hade varit i sjunde himlen om jag hade möjlighet att äga endera alternativen![]()
Skall man krana ur runt 2000hästkrafter med driftsäkerhet i form av en kolvmotor snackar vi ju bigblock med kompressorx2.
Jag gissar på bra mycket mer vikt än vad de två turbinerna turbonerna väger. Man kommer nog inte upp i mer än 30% effektivitet med kolvmotorerna heller, så bränsleförrådet skulle ju inte bli mycket mindre.
Egentligen är det skit samma då jag hade varit i sjunde himlen om jag hade möjlighet att äga endera alternativen![]()
Då jag känner mig trygg i att jag rör mig bland likasinnade vänner (?), vågar jag erkänna att jag har ett stycke skönljudande motorhistoria i verkstan. Dåligt justerad tändning och endast soppa i förgasana tar ner helhetsintrycket, men kanske kompenseras av att en av åhörarna skrek "Dra åt helv*te!" och sprang ut på gården.
http://www.youtube.com/watch?v=teVvL0NrEIg
Jo. Första gången den startade (filmen är tagen andra gången) sket jag i princip på mig. Berätta det inte för någon bara. Gotta keep my cool. Instängd i ett hörn med ett eldsprutande monster mellan mig och utgången! Ooooh!Kan tänka mig vilket ljudtryck det måsta ha varit i lokalen![]()
Nä, man installerar en CRM W18-diesel på 2MW och 1500kg eller MTU, Eller 2 st om man vill ha mer.
Eller en 50-tals 57-liters W18 Isotta Fraschini-bensinare. Såna har jag kört och underhållit som maskinist/chief sedan 1989. Svarar bra på trotteln när de är varma![]()
Ja Isottorna W18 har så grymt skönt ljud, att höra tre stycken vråla när båten passerar..ujj ståpäls är bara förnamnet.
Och tomgångs orrandet från T56:ans dieslar ..urrrff..uurrf. helt oslagbart.
Bra knuff i dom också
Appropå Rolls Royce Merlin så var det en Australiensare som kapade bort det främsta cylinderparet från en Merlin, och byggde en hoj runt den.
En twin på 5 liter
Häftigt bygge, skulle vara kul med något ljudklipp från den, men har inte hittat något
http://74.54.120.132/dbbp/coolest/5000cc.html
Ja den där hojen minns jag att jag läste ett reportage om i ngn hojtidning på 80-talet. Riktigt ball, ett ljudklipp skulle jag också gärna vilja höra!![]()
MCM naturligtvis.
Jag kommer ihåg den.
Ett busigt bygge med halvdan finnish, precis som jag vill ha det.
![]()
![]()
Nummer tre 1987 tror jag, om någon är intresserad.
Hamnade senare i en "Streamliner":
[YOUTUBE-ID]-4kYGx3nikc[/YOUTUBE-ID]
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |