Skönaste kurvorna

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
För någon vecka sedan dök det upp en underbar vy framför mig.
En lååång svepande kurva. Lätt doserad och med full sikt.
Tror det var på vägen mellan Kilanda raceway och skepplanda :va

Vart finns era skönaste kurvor (i asfaltsform då alltså), rondeller och knäskrapsorgier?

Precis efter Älvsborgsbron i södergående riktning när man svänger av in mot stan. Kör den varje dag hem från jobbet å det e dagens höjdpunkt :tungan

Precis efter macken vid sjön i hindås mot alingsås typ kommer 2 st i följd som är riktigt nice:tummenupp

Vägen mellan Säve och Allbatross golfklubb är inte helt fel heller.Man får sig ett gott skratt ibland också när golfare går över vägen och man kommer
i ganska hög fart,då får man fame se golfare springa:D

Vägen mellan Säve och Allbatross golfklubb är inte helt fel heller.Man får sig ett gott skratt ibland också när golfare går över vägen och man kommer

Jo den är fin, skönt doserade kurvor på sina ställen med, men... smalt & dålig sikt. Man har mött en och annan bil där som har brottom till golfklubben och genar i kurvorna, vågar nästan inte köra där längre.

Finns många kurviga vägar runt Inseros men tyvärr är asfalten under all kritik.

Här är min favvosträcka, ca 14mil norr om Götet dock, någon som kan pricka in den? ;)

Bifogat

• Vägen.JPG
    Vägen.JPG
    22.9 KB · Visningar: 66
Last edited:
Jo den är fin, skönt doserade kurvor på sina ställen med, men... smalt & dålig sikt. Man har mött en och annan bil där som har brottom till golfklubben och genar i kurvorna, vågar nästan inte köra där längre.

Här är min favvosträcka, ca 14mil norr om Götet dock, någon som kan pricka in den? ;)

ett långskott: vägen mellan munkedal och färgelanda :va

ett långskott: vägen mellan munkedal och färgelanda :va

Inte tillräckligt långt skott ;) Sträckan finns mellan Dingle och Bovallstrand.

Jag brukar köra denna omväg när jag skall hälsa på mina föräldrar i Smögen. Dingle - Bovall - Hunnebo - Smögen. De extra milen är klart värt det!

Jag brukar köra denna omväg när jag skall hälsa på mina föräldrar i Smögen. Dingle - Bovall - Hunnebo - Smögen. De extra milen är klart värt det!

Nästa gång du ska till föräldrarna: Vid Torp, i Uddevalla, sväng av mot färjan till Lysekil. Efter c:a 8 kilometer kommer du till rondellen i Rotviksbro, sväng höger där mot Skredsvik. Nu kommer en riktig höjdarväg! Efter 6 kilometer kommer du till en trevägskorsning, svänger du till höger kommer du ut på E6 vid Hogstorp, och svänger du vänster kommer du ut på E6 vid Saltkällan (bägge alternativen är roliga, men vägen till Hogstorp är snäppet roligare). Total omväg = 8km. Men du kommer :D :D :D

Nästa gång du ska till föräldrarna: Vid Torp, i Uddevalla, sväng av mot färjan till Lysekil. Efter c:a 8 kilometer kommer du till rondellen i Rotviksbro, sväng höger där mot Skredsvik. Nu kommer en riktig höjdarväg! Efter 6 kilometer kommer du till en trevägskorsning, svänger du till höger kommer du ut på E6 vid Hogstorp, och svänger du vänster kommer du ut på E6 vid Saltkällan (bägge alternativen är roliga, men vägen till Hogstorp är snäppet roligare). Total omväg = 8km. Men du kommer :D :D :D

Skall prova den, låter intressant.

Kikade just på kartan och noterade att på andra sidan E6 (mitt emot Saltkällan) finns nog Sveriges sjukaste kurva (enligt kartan i.a.f).

Bifogat

• Bräckeliden.jpg
    Bräckeliden.jpg
    38.9 KB · Visningar: 35
Skall prova den, låter intressant.

Kikade just på kartan och noterade att på andra sidan E6 (mitt emot Saltkällan) finns nog Sveriges sjukaste kurva (enligt kartan i.a.f).

Japp, den kurvan är helt sjuk. Har dock för mig att 'avåkningszonen' inte är så bra, men det var några år sedan jag tog den vägen så jag kan ha fel på den punkten.

En nästan identisk kurva kommer i början på den väg jag beskrev, se nedan. Klättrande 180 graders höger, därefter direkt in i en 90 grader vänster...

attachment.php

Bifogat

• rotvik.PNG
    rotvik.PNG
    80.1 KB · Visningar: 85

jamenvisst, Bärfendalsvägen.. eller hur? säg att det är den: ):):)

Japp, den kurvan är helt sjuk. Har dock för mig att 'avåkningszonen' inte är så bra, men det var några år sedan jag tog den vägen så jag kan ha fel på den punkten.

En nästan identisk kurva kommer i början på den väg jag beskrev, se nedan. Klättrande 180 graders höger, därefter direkt in i en 90 grader vänster...

attachment.php

Jag håller med dig. Skredsvik-Saltkällan är grym. Lite grusigt sist jag körde där dock.

Ett riktigt skönt kurvparti är ju Kärna - Kornhall - Marstrand, åkte där igår o tog med en kompis som inte kört där tidigare och han var lyrisk:yoparty

Hoppas också ni har som rutin att alltid tuta när ni passerar en golfbana så dom blir distraherade å missar bollen eller slår den ut i skogen eller nåt :yoparty Alltid lika underhållande :D

Jag gillar Ubbhultsvägen, från Macken i Hällingsjö till Fjärås.
Töllsjövägen mellan bollebygd och sedan boråsvägen mot Alingsås skall heller inte glömmas bort.

Finaste vägen häromkring är den mellan Sollebrunn och Nossebro. Brukar bli ett antal bombrepor/vecka där!

Jag och Paco var och körde i dessa områden förra helgen! Sikken väg! 174:an mellan Dingle och Bovallstrand! Helt sjuk. Det bästa vi kört någonsin i vår hojkarriär än så länge! :tummenupp

i_fieL_good skrev:

http://sporthoj.com/forum/attachment...d=1186656 118

Vi körde även denna! Väldigt kurvig och teknisk väg! Också underbar att köra!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien