Skön bana som öppnat i Gdansk - Kom på semester vetja!!!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
https://www.youtube.com/watch?v=Sl0CsbBkmaA

Tycker den verkar helt okej för priset om man vill öva teknik (ser ganska teknisk ut).
Kostar 65kr/timme om man bokar som grupp eller 110kr om man bokar självständigt.
Ca 1000meter lång, och till o med svensk flagga är hissad, vad kan bli fel? :yoparty

Hade nu kört på den om ni fick välja? Jag skall självklart testa och återkomma med en review av den ! :tummenupp

Alltid gött med semester alternativ :tummenupp
Ingen snygg passering på en vanlig bandag vid 3min :gnissla
Banan ser dock rätt smutsig ut. Ligger den nära sandstranden tro?

Alltid gött med semester alternativ :tummenupp
Ingen snygg passering på en vanlig bandag vid 3min :gnissla
Banan ser dock rätt smutsig ut. Ligger den nära sandstranden tro?

Den ligger kanske 5mil ifrån havet men som jag förstår det används den inte enbart till hojar :) bil,gocart osv med, finns möjlighet att spruta den blöt med vatten för o öva "regn" körning men de kostar extra

Edit: dom har även racing instruktörer där och race skola, kan vara därför de körde så hårt, inte någon medel/snabb grupp utan mer race-lisence träning

Last edited:
Du får gärna kolla upp vad de har för bullerbegränsningar. Det är ju brist på körtid i Sverige för hojar som inte klarar de nya bullerkraven. Jag ser färjelägret i Karlskrona från garaget så skulle vara kanon med en bana i närområdet.

Färjan mellan Nynäshamn och Gdansk är ju inte den mest fantastiska resan men en gemensam resa med SportHoj till en banträff skulle inte vara helt fel.

http://www.polferries.se/prislista_passagerare/nynashamn-gdansk/fordon

Det verkar inte vara en höghastighetsbana utan kurvig likt Kinnekulle så även medlemmar från äventyrSHoj.com kan hänga på! :tummenupp

Tror till o med äventyrshojarna hänger på riktigt bra på den här banan, perfekt hade nog varit en Aprilia RS125-250cc eller liknande (lagom trimmad o lätt) Topphastigheterna är inte direkt de dräpande, det är kurvhastigheten på denna bana som gäller tror jag :tummenupp

Du får gärna kolla upp vad de har för bullerbegränsningar. Det är ju brist på körtid i Sverige för hojar som inte klarar de nya bullerkraven. Jag ser färjelägret i Karlskrona från garaget så skulle vara kanon med en bana i närområdet.

det ska jag kolla upp!

Nu har jag kollat upp banan, jag var där igår o kollade, asfalten är i klass med kinnekulle förra året (dvs sågott som ny).
När jag var där igår så pratade jag med dom, alla pratar bra engelska, och lite spontant så frågade jag om de finns någon tid ledig, och japp. 18.30 på kvällen i 1timme. 110kr kostade det och hyra banan per person, och jag var helt ensam på banan, vilket iofs var skönt så man fick känna på den. Ett varv för mig tar en bit över 1 minut, man får ALDRIG vila, antingen svänger de åt höger eller åt vänster, på rakan när man accelererar så slår man av snabbt för o bromsa, så inte ens där får man "vila"

Självklart har jag spelat in lite med gopro, det blev "sådär" video. se själv så förstår ni varför ;) den kamera vinkeln jag ville haft egentligen funkade inte så bra :näsblod

https://www.youtube.com/watch?v=vUrbT-foahI

Det är inga bullerkrav! :krama :fakta

Vad har jag att säga om banan såhär i efterhand då?
Jo, jag har aldrig varit så trött i min kropp efter ett pass någonsin, man får verkligen bränna kalorier här, kinnekulle (min enda tidigare erfarenhet) var mycket mer avslappnad o köra
Banan funkar utmärkt till o bara ha skoj,öva, förbättra sig eller avrosta sig (Svarva däck... hehe).

Man kanske inte skall åka till Gdansk med målet att åka till banan, om man nu inte är en större grupp. det kostar 600zl (1400kr) att hyra hela banan för en grupp i 3 timmar, jag uppskattar att ca 5-8motorcyklar åt gången är rimligt för banan, den är ju bara 1km lång. så är man ett gäng på 10pers kan man köra 2 grupper om 5+5 pers i pass om 10-15 minuter, de räcker för o bli dötrött (iaf jag)

Har man vägarna förbi Gdansk av någon anledning så skall man absolut besöka den, det kostar ju bara 110kr att köra i 1 timme. man kanske kör en europa tour eller något och tar polen som genomresa, så varför inte ha lite skoj påvägen? du kan köra vad som helst på banan, det är bara du som sätter gränsen för vad.

Personligen kommer jag att "knarka" den här banan en del bara för att bygga upp mina färdigheter vad som gäller o ta kurvor och framförallt bromsa, i videklippet så låser jag bakbromsen på mitt andra varv (gick i ca 125 på mätaren och då hade jag snigel fart ut ur kurvan innan målrakan, de hävdas att om man är en duktig motorcyklist så kan man nå 150-160 på rakan innan man måste tvärnita inför den 180gradiga högerkurvan)

Lämpligast motorcykel: Aprilia RS125 eller någonting annat sketlätt, men vad som helst funkar, jag tror att supermotard mm drar sporthojar på den här banan.

Jag hoppas kunna nå över 100 i den långa vänster kurven med knät nere i framtiden, så det går inte mkt fortare än så (rent tekniskt sätt så är det ju föraren som är hastighets begränsningen i detta fallet - dvs jag, hjärnspöken..), men man blir ju alltid lite försiktig när man är på ett nytt ställe.

suzukin har definitivt för mkt kraft för den här banan, jag körde i "A" dvs full power, ska testa o köra i B och C nästa gång för o se om jag kan får mjukare gas kontroll i kurvorna

Last edited:
Känns lite som längden är som en gokartbana i Sverige.
Denna i Gbg är 1010m. http://www.gokart.se/utomhus
Är banan möjligen bredare än en svensk gokartbana?
För övrigt bra tanke.

Det är en godkänd gokart bana fick jag veta, så de körs en hel del Cup samt polska mästerskaps tävlingar där.
Den var ganska bred, jag kände verkligen att jag hade massor med marginal men hade inte riktigt bollar av stål för o pressa igår :hihi
slider_autodrom-1.jpg
här e en bild över området

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien