Skåpbilar...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nä nu får ni ta och hjälpa mig hitta en skåpbil :)

Söker en i 20-40kkr klassen. Testade en Ford Transit '96a idag och den lät som en traktor i motorn, men turbo-dieslar kanske ska låta så. Förövrigt var den ojämn i gång samt hade inget acc utanför det gröna fältet i varvräknaren. Den hackade sig upp till dessa varvtalen oxå. Och var allmänt ojämn. På tomgång gick varven upp o ner i varvtalen. Hade inget vatten i påfyllnadskärlet (2 liter stort) och hade olja runt motorn.

Inbytesvärde, 35kkr ? ... vet inget om bilar direkt men låter lite väääl mycket.

Nån här i marknaden som kan ge mig lite råd o tips? :gnissla

Behöver skjutsa runt en styck racehoj + extra däck och verktyg.

Äää, köpt ngt för 10k istället...tror faan man tjänar på det i längden...=)

Swedie skrev:
Inbytesvärde, 35kkr ? ... vet inget om bilar direkt men låter lite väääl mycket.

Japp, det är inte billigt.

Varför inte hämta en i Tyskland? Vi ska hämta en Boxer alt. Jumper alt. Ducato (samma bil) i februari. ~30.000kr (ex. kringkostnader), < 15.000mil, diesel och inte alltför rostig. Mobile har det du behöver om du har tiden att hämta.

/Y

Köp INTE Forden. Den kommer bara ge dig problem. Hade ett par Transiter av den generationen på jobbet en gång i tiden.. och jag kan säga att det gick inte en vecka utan att det var nåt som krånglade....då var dom ju ändå nya!
Pendlande tomgångsvarv är ett vanligt fel, likaså spricker fästena till generatorn...hjälpte inte ens att förstärka med extra stag som höll i generatorn :gnissla På ena bilen byttes generatorn 7gånger :tungan I övrigt så bytes väl mer eller mindre hela bilen ut ett par gånger under dom åren vi hade dom där.

En polare som har egen budfirma köpte en ny Transit -03. Den gick en månad sen slängde automaten i 1:ans vxl på motorvägen.. så Ford tog tillbaka den :näsblod

Ja, nu har jag iaf varnat dig :)

Edit: Glömde berätta att vi skänkte en Transit -97 till "våran" verkstad som tack för att han alltid ställer upp... detta var för 3år sedan... så då kan du tänka dig lite vad du vill ge för en sån :hihi

Last edited:
Swedie skrev:
Nä nu får ni ta och hjälpa mig hitta en skåpbil :)

Söker en i 20-40kkr klassen. Testade en Ford Transit '96a idag och den lät som en traktor i motorn, men turbo-dieslar kanske ska låta så. Förövrigt var den ojämn i gång samt hade inget acc utanför det gröna fältet i varvräknaren. Den hackade sig upp till dessa varvtalen oxå. Och var allmänt ojämn. På tomgång gick varven upp o ner i varvtalen. Hade inget vatten i påfyllnadskärlet (2 liter stort) och hade olja runt motorn.

Nån här i marknaden som kan ge mig lite råd o tips? :gnissla

Behöver skjutsa runt en styck racehoj + extra däck och verktyg.

Den är det nog något galet med.
Har en -95 TD Transit den går konon fint aldrig varit några problem maskinelt med, men man måste byta kamrem ofta och lite låg utvxl på femman sen rostar dom rätt duktigt.

Förlåt en dum fråga, men jag ville ha en kärra jag kunde ha som husbil, hittade en färdiginredd, sen vill jag ta hojen i den, inga probs.
Jämfört med att köra buss, VW, Ford, Fiat, whatever, så kör man ju fan bangbulansen som en helt vanlig bil... Visst, bensinare, men kostar ingenting i förs. eller skatt. Jag är skeetanöjd med min så den enda anledningen jag ser att skaffa en buss är om man måste ha fler hojar än en eller kanske två... Faktiskt kul att dra folk vid rödljusen också... Den går uta h-e...
Komforten är en bonus, sen att den kostar en tredjedel i inköp.... :tummenupp

Edit: vafan var frågan då? Ok, kanske "varför inte?"

Dessutom kostar en ambulans fan gratis!!!

Last edited:
Jag är också på jakt efter en skåpbil, så jag har gjort en lista på olika modeller som kan tänkas vara intressanta.
Hoppas den kan hjälpa dig...

Fiat Ducato
Peugeot Boxer
Citroen Jumper
Mercedes Benz Vito
VW Transporter
Ford Transit
Renault Master
Renault Traffic

VW Transporter är väl den mest aktuella, då den ligger in rätt prisklass och är ganska vanlig.

pvcraketen har en prima Transporter till salu tror jag. PMa honom och hör. Eller mig så får du hans nr.

Det är ju en sån här du ska ha!!!

Boende med all tänkbar sjuttiotalslyx såsom kyl, spis you name it. Bra som dragbil är den med. 2000:- kostade den och är skattebefriad. :tummenupp

Bifogat

• Bild 7.jpg
    Bild 7.jpg
    111.7 KB · Visningar: 238
Skulle jag köpa skåp skulle jag absolut satsa på Jumpy/Scudo/Expert (samma bil), Volkswagen, Mercedes eller något från Japan. Har haft mer eller mindre dåliga erfarenheter av allt annat.

jesseboy skrev:
Förlåt en dum fråga, men jag ville ha en kärra jag kunde ha som husbil, hittade en färdiginredd, sen vill jag ta hojen i den, inga probs.
Jämfört med att köra buss, VW, Ford, Fiat, whatever, så kör man ju fan bangbulansen som en helt vanlig bil... Visst, bensinare, men kostar ingenting i förs. eller skatt. Jag är skeetanöjd med min så den enda anledningen jag ser att skaffa en buss är om man måste ha fler hojar än en eller kanske två... Faktiskt kul att dra folk vid rödljusen också... Den går uta h-e...
Komforten är en bonus, sen att den kostar en tredjedel i inköp.... :tummenupp

Edit: vafan var frågan då? Ok, kanske "varför inte?"

Dessutom kostar en ambulans fan gratis!!!

Jobbar på ambulans sjalv och nar bilen har 25000mil på mataren ar den olaglig at anvanda, så då saljs dom billigt typ 15000kronor, då ar det fullservade bilar som har många mil igjen..ex vi har en 02 volkswagen synchro tdi med chip som ska saljas om et år (18000 mil nu) och den bilen ar lika bra nu som ny...

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7