Skånska, vem är det fel på?

Vem är det fle på?

• Antal röstningar
    0
MattE. skrev:
Jag har aldrig hört någon säga panntofflor utan att skämta på något vis.

Det är rätt så vanligt verkar det som att man tror att vi säger saker som
Panntoffler, Rullebör, potäter och Jau eee fraun skaune.
Man e väl ingen hossa heller klart man säger panntofflor. :krama

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka. Är född och uppvuxen i Malmö och jag tycker väl inte skånskan är det vackraste jag hört, men däremot är det stor skillnad på skånska och skånska. Jag talar t.ex. inte helt regelrätt skånska även om stockholmarna t.ex. anser det. Min sambo däremot som är född och uppvuxen i Stockholm har inga som helst problem med att förstå allt jag säger. Dessutom förstår hon inte hur folk inte kan förstå skånskan.

Kan bara säga att när jag flyttade från vaxholm (Stockholm), till ystad (skåne). Så behövde en kompis tolka åt mig när jag skulle äta på donken.

Det finns absolut inget fulare än riktigt halv danskt gröttigt strunt. (Med undantag för min stavning.)

MattE. skrev:
Jag har aldrig hört någon säga panntofflor utan att skämta på något vis.

Det är rätt så vanligt verkar det som att man tror att vi säger saker som
Panntoffler, Rullebör, potäter och Jau eee fraun skaune.

Mina stackars kusiner är så skånska det går. De pratar som man gör när man skall göra narr av skåningar verkligen.

"Totte" Tog det ett tag innan jag fattade vad de menade, det betyder tydligen tofs, alltså typ hästsvans.

Sofiiaa skrev:
Mina stackars kusiner är så skånska det går. De pratar som man gör när man skall göra narr av skåningar verkligen.

"Totte" Tog det ett tag innan jag fattade vad de menade, det betyder tydligen tofs, alltså typ hästsvans.

:confused: :hihi

Var bor dom? mitt på en åker och kör volvo 142? :hihi

Det är definitivt skillnad på skånska och skånska.
Folk från Malmö har en speciell skånska, Ystad likaså.

Men jag upplever bara att det är 08-or, eventuellt gottlänningar som har problem att uppfatta vad jag säger. Kan vara lite problem med folk som bor längst upp i norr också..

Sofiiaa skrev:

Hoppas verkligen att du aldrig blandar ihop det där med tutte!

Sagt på krogen:

Hej grabben, jag har ett litet problem här, mint totte sitter lite snett, kan inte du hjälpa mig rätta till den? :hihi

JesperN skrev:
Helsingborgarna brukar ha en egen skånsk dialekt tycker jag, ialla fall dem jag känner där uppe/nere. Det är väl för att dem bor närmst Danmark. :va
Jo det har dem.

Exempel: ska vi ta byssen ti lynd?

Smygehuk måste väl ändå vara värst? (Där bodde för övrigt min mormor och morfar för ett tag sedan)

Det är ju närmst Danmark.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...