Skånska, vem är det fel på?

Vem är det fle på?

• Antal röstningar
    0

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Är det fel på skåningar eftersom vi pratar som om vi hade en potatis i munnen

eller är det alla andra som är tröga för att dom inte förstår oss när vi förstår dom utmärkt.

MattE. skrev:

eller är det alla andra som är tröga för att dom inte förstår oss när vi förstår dom utmärkt.

I ditt fall så är ju frågan självbesvarad :rolleyes:

MattE. skrev:

Det är alla andra som är tröga :hihi :rofl

Spotta ut potatisen så blir det nog bra... eller panntoffler som mina kusiner säger :tungan

Helt klart inga fel på skåningar, är de andra det är fel på om de inte förstår vad man säger. :pannkyss .men vi är inte ladsna för det :banana .En liten undran bara; ibland när det är ett skånskt program på tv så är det textat,varför? Att sedan mycket folk norröver har sommarhus i skåne är ju kul (?) men hur gör de då när de ska handla tex och måste prata med folk?Tolk eller? Bara en liten undran från en skåning. Ha d :hej

Kymi skrev:
Att sedan mycket folk norröver har sommarhus i skåne är ju kul (?) men hur gör de då när de ska handla tex och måste prata med folk?Tolk eller? Bara en liten undran från en skåning. Ha d :hej

Sånt e kul, jobbade i en Granngården butik i en liten byhåla i somras, där det bor många stockholmare på sommaren. Det gick bra så länge man tänkte på vad man sa så man inte slängde ur sig något skånkst utryck, för då stod dom som stora frågtecken och stirrade lite konstigt på en.

Ähhhhhh... det är nästan bara 08:or som har ett problem med skånskan.
Jobbar med kollegor över hela landet men det är bara tokholmarna som ibland kan ha ett problem med min dialekt (som för övrigt inte är speciellt svår, t.o.m. Långa Farbron förstod mig...)

Har kollegor i:
Göteborg, Bohus Malmön, Oskarshamn, Jönköping, Mjölby, Nyköping, Karlstad, Stockholm, Örebro och Falun så jag vet vad jag snackar om.

Får därför rösta på att dom som inte förstår är obegåvade när det gäller språk (inte samma som dumma)

Maverick_ou812 skrev:
Ähhhhhh... det är nästan bara 08:or som har ett problem med skånskan.
Jobbar med kollegor över hela landet men det är bara tokholmarna som ibland kan ha ett problem med min dialekt (som för övrigt inte är speciellt svår, t.o.m. Långa Farbron förstod mig...)

Har kollegor i:
Göteborg, Bohus Malmön, Oskarshamn, Jönköping, Mjölby, Nyköping, Karlstad, Stockholm, Örebro och Falun så jag vet vad jag snackar om.

Får därför rösta på att dom som inte förstår är obegåvade när det gäller språk (inte samma som dumma)
Håller med du. Alla som vill förstå gör det, och det är bara i Stockholm det ibland blir problem.

Sofiiaa skrev:
Spotta ut potatisen så blir det nog bra... eller panntoffler som mina kusiner säger :tungan

Jag har aldrig hört någon säga panntofflor utan att skämta på något vis.

Det är rätt så vanligt verkar det som att man tror att vi säger saker som
Panntoffler, Rullebör, potäter och Jau eee fraun skaune.

MattE. skrev:

Aaah vafan, de e klarrt att vi sajer de precis så som du sajer nu for hilvede!

Eller e du rent tönn i roden?! :D

MattE. skrev:
Jag har aldrig hört någon säga panntofflor utan att skämta på något vis.

Va nu ente så ännaträngd

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...