Skärmflyg (paragliding), har någon provat det?

Haha, undrapå att det går på tok när man köper grejer på blocket och ger sig ut utan att veta vad man håller på med. Hur skulle du klara dig första gången på en 150hk sporthoj i trafiken utan att ens kunna cykla eller ha några trafikkunskaper?

Gå en kurs, enklare en att ta körkort.
Läs på paragliding.se för mer info.
Köp inte grejer på blocket förrens du har gått en kurs och kan få tips om vad som är lämpligt att köpa. Finns mycket gammalt skit och skärmflygning är nytt och skärmar/motorer från 90talet är som motorcyklar från 30talet jämfört med dagens.
Du kan gå motorkurs på en gång om du vill men att börja med friflygning är rekomenderat.
Det finns mycket folk som håller på i hela landen och efter att du gått kurs och anslutit dig till en klubb(enligt licenskraven) så kommer du komma i kontakt med folk som flyger och det är en trevlig gemenskap att bara sitta och vänta på rätt vindar tillsammans och prata flygning. Då har du också erfarna piloter med dig som hjälper dig och ser till så att du inte ger dig ut i farliga väderförhållanden t.ex.


Och detta är våran motsvarighet till bakhjulsåkning ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ejxf-wme-qI
 
Last edited:
Jodå, han har varit med sedan början kan man säga. Han är en av dom som utvecklat just acro biten, och det är ju inget man ska försöka sig på hur som helst men går man bara rätt väg så är det rätt ofarligt det också. Vi har ju dessutom nödskärm om det skulle skita sig ordentligt, och det är ju det man får lära sig när man går en kurs.

När man sålt en paramotor på blocket har man ju fått höra saker som "nä jag tänkte inte gå någon kurs, nä jag behöver ingen nödskärm, jag ska ju bara flyga omkring lågt där hemma". Många glömmer att det är marken som är farligt och att det är brist på höjd som gör att dom går i backen innan dom hunnit reda ut situationen eller fått ut nödskärmen. Många olyckor är också pga pilotfel, att piloten gör saker fel och det hade gått bättre om dom helt enkelt inte hade gjort något alls för skärmen flyger sig själv.


Ett exempel där hälften av linorna går av i en s.k. infinite tumble med ett tandem, och det slutar bra ändå och dom landar säkert på stranden med nödskärmen. G-krafterna blir uppemot 7-8 G i en tumble och med tandem så vart det lite mer än vad den skärmen var dimensionerad för så det är inget som någonsin hänt vid vanligt flygning eller så.

https://www.youtube.com/watch?v=7c4PzV1oBjs
 
Jodå, han har varit med sedan början kan man säga. Han är en av dom som utvecklat just acro biten, och det är ju inget man ska försöka sig på hur som helst men går man bara rätt väg så är det rätt ofarligt det också. Vi har ju dessutom nödskärm om det skulle skita sig ordentligt, och det är ju det man får lära sig när man går en kurs.

Jag har cert och har själv flugit en del. Om nåt går snett när man flyger sådär nära marken som han gör på flera ställen i filmen så har man inte mycket nytta av sin reservskärm.....
 
Just därför han inte gjorde några acro manövrar på låg höjd över marken utan var ute över vattnet och på hög höjd. Och den flygning han gjorde lågt över marken var inte något speciellt riskfyllt på det viset, i alla fall inte med hans erfarenhet. Dom kör ju ändå pylonracing på väldigt låg höjd. Men det jag menar är att det är ju självklart en viss risk att flyga lågt på det där viset och man bör vara erfaren och vara säker på att kunna hantera skärmen med inslag och grejer som kan uppstå om man flyger in i en vortex t.ex. men som sagt det är sånt man får lära sig på kursen alternativt kanske lär sig den hårda vägen om man skolar på egen hand.

https://www.youtube.com/watch?v=IG0wyXUcqZI
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top