Skärmfästets betydelse för gaffelns stabilitet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på och ska till med att byta ut framskärmen på mitt CB250N cafe bygge och har köpt en aluminiumskärm och har även börjat tillverka nya fästen för skärmen i 3 mm aluminium. Gaffeln på denna moppe är väl inte den grövsta och stadigaste från början och nu började jag fundera på om det är klokt att fästa skärmen med ett aluminiumfäste på varje sida om skärmen.

I original så sitter skärmen nitad i en hel del som går som en båge upp över hjulet mellan gaffelbenen, denna är tillverkad i nån form av stål/järn inte olik denna https://www.revzilla.com/motorcycle/roland-sands-fork-brace-for-harley-dyna-sportster-1988-2017

Vad tror ni är det klokare att bygga ett fäste av plattjärn liknade originalet för att få lite mer stadga i gaffeln eller försöka snickra ihop nåt sånt här fäste https://www.pinterest.se/pin/334321972322817099/ av plattjärn och rundstång? eller kan man lika gärna ha ett aluminiumfäste på varje sida av skärmen skruvat i gaffelbenet och stänkskärmen?
 
Långt viktigare än materialet är geometrin. Revzilla-prylen är ett bra exempel på hur man INTE skall göra (om det nu inte var en fjäder de hade för avsikt att tillverka).
Den andra prylen ser mycket bättre ut (man måste få upp höjden för att få nå't vettigt förhållande mellan böjstyvhet och massa).
 
det fanns wobbelstag på 80-talet det var som en extra gaffelkrona som höll ihop undre gaffelbenen. men det var en rätt kraftig alu konstruktion
 
Var ute i garaget och testade bryta lite i original skärmen och nog flexar det fästet en del. Frågan är då om det spelar nån större roll, troligtvis lär väl aluminiumskärmen och fästen i aluminium flexa lite mer än originalet i järn.


Det finns vobbelstag att köpa till CB250/400N och det är väl det som gäller om man ska få det riktigt bra dock gillar inte riktigt utseendet på dessa.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top