Skära mönster i Pilot Power däck för bättre fästa på grus?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har Michelin Pilot Power på min 525'a vilka funkar kanon på asfalt i vått som torrt men suger ordentligt på grus pga mönstret. Funderade på en sniklösning där man skär ut ett nytt mönster men vet inte hur det påverkar egenskaperna på asfalt/regn. Tänkte ett mönster typ nedstående över det ordinarie, funkar det eller blir det skit av allt? Andra förslag (utöver nya däck)?

Bifogat

• bak.jpg
    bak.jpg
    63.8 KB · Visningar: 62
  • P-Pilot-power-avar.jpg
    P-Pilot-power-avar.jpg
    11.4 KB · Visningar: 676
Tror inte du märker så stor skillnad förutom att du vid brutalt hårt asfalståka bryter ned däcket.

Jag kör me Tourance sommartid o spöar lätt vägmaskiner i stan och detta är ett vägdäck med lite bredare raviner - annars vägdäck.
Det ger ett ganska bra grepp på packade grusvägar och även ett visst driv i lösare underlag.

Kolla på det mönstret - finns flera olika fabrikat av liknande däck - om du vill ha däck som ger lite grepp även på lösare grund.

tror inte det blir bättre av att du skär mönster i skiten. min uppfattning är att gatdäck är mer eller mindre kassa på grus. slicks e väll det som har bäst fäste på grus. mycket gummi som greppar om allt det lösa. Michelin supermoto tycker jag funkar aldeles utmärkt på grus. fram ser ju lagligt ut oxå :tummenupp ("not for highway use" står det men man kör ju inte på motorvägen :tungan )

chukabowa skrev:
2519240 ("not for highway use" står det men man kör ju inte på motorvägen :tungan )

Ett beprövat knep är ju att slipa bort "not" så är ju allt i sin ordning.

mada skrev:
2515983 Har Michelin Pilot Power på min 525'a vilka funkar kanon på asfalt i vått som torrt men suger ordentligt på grus pga mönstret. Funderade på en sniklösning där man skär ut ett nytt mönster men vet inte hur det påverkar egenskaperna på asfalt/regn. Tänkte ett mönster typ nedstående över det ordinarie, funkar det eller blir det skit av allt? Andra förslag (utöver nya däck)?

Jag kör med MT60 fram och MT 90 bak på min HD. Funkar perfekt att sladda på grusvägar med, iaf över 90 km/t. Sladdriga på asfalt dock.
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2520595 Jag kör med MT60 fram och MT 90 bak på min HD. Funkar perfekt att sladda på grusvägar med, iaf över 90 km/t. Sladdriga på asfalt dock.
/J

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Jag har skurit mitt däck så här. Har kört tre tävlingar i år med det och tycker det funkar bra. Har inte varit snabbast men absolut inte långsammast trots 2,5 timmars träning innan första tävlingen:näsblod ...
Ger klart bättre grepp på gruset mot orginalmönstret. Kan inte säga att det gett mig minskat grepp i asfaltskurvor då 160-bakdäcket har en värdelös profil på 5-tumsfälg vilket försvårar riktiga nedlägg.
Nåja...
Funkar godkännt för såväl gatåkning som i vått & torrt på bana om man nu inte har råd att köpa racedäck(slicks/regn). Bra hållbarhet:tummenupp

Bifogat

• P-Pilot-power-avar.jpg
    P-Pilot-power-avar.jpg
    36 KB · Visningar: 353
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back