Skära kurvor?

Skära/gena kurvor?

• Antal röstningar
    0
Det är först till fiket som gäller och då behöver man skära kurvorna lite !!! allt annat är touring!

Jag gissar också på att det är säkrare att köra rakt fram än o svänga enligt STR. Men givetvis så väntar man ju in i det sista innan man dunkar med handleden o lägger ner just för att kurvan ska bli så SKARP som möjligt :D :D

Annan fråga: Lärde era körskolelärare ut motstyrning? Det gjorde inte min varje fall, vilket är konstigt.

Jag gissar också på att det är säkrare att köra rakt fram än o svänga enligt STR. Men givetvis så väntar man ju in i det sista innan man dunkar med handleden o lägger ner just för att kurvan ska bli så SKARP som möjligt :D :D

Annan fråga: Lärde era körskolelärare ut motstyrning? Det gjorde inte min varje fall, vilket är konstigt.

Japp, det gjorde de.

Så länge jag har bakelit avon på min cykel så kommer jag skära kurvorna. Annars så lär jag slita ut röva på skinnstället när man glider fram på asfalten i varje kurva! :crash

Det beror på vilken fart man har, jag brukar gena och ställa ut bakänden lite, typ såhär... men bara om det är fri sikt.:rolleyes:

rossi_traverso.jpg

Det där är det enda sättet att vinna när man kör HD på smc-sporthojskurserna, gena över gräset. Mycket bra.

Det där är det enda sättet att vinna när man kör HD på smc-sporthojskurserna, gena över gräset. Mycket bra.

Äsch du har ju en flatrack-sportster, det står ju så under din avatar. Du borde ju köra som Hayden och Kenny Roberts och grabbarna som lärt sig köra hoj på det sättet. Ut med foten och luta hojen bara.

Jag håller mig nästan alltid i mitten av mitt körfält i höger kurvor pga av grusrisken där. (vurpat pga av det fenomenet med grus i höger kurvor)

Tycker, jag minnas vi definierade för flera år sedan på sporthoj.com att:

"Genar man i en kurva, kör man ÖVER sin förmåga - och sånt är pinsamt!"

Allt annat är väl sagt; Varför rätta vägen, det är kurvorna som är roliga. Kommer det en rakett kollega från andra hållet och man själv har lite fart, kommer mötet väldigt fort och kanske oundvikligt!!

Har haft detta uppe med STR, senast för några veckor sedan - som i sin tur skyller på Transportstyrelsen - som i dag, i sin tur vägrar att dom har gett direktiv i frågan. Trafikverket, skakar på huvudet och kollar ner i sin statistik över mötesolyckor vart en stor del är i kurvor med MCn på fel sida.. För efteråt att ge Transportstyrelsen en stram blick.. Och allt slutar med att jag lovar att ta ett nytt snack med STR...

Nilax, har rätt - vi ska inte träffas på fel sida med skrot och blod överallt..

Tycker, jag minnas vi definierade för flera år sedan på sporthoj.com att:

"Genar man i en kurva, kör man ÖVER sin förmåga - och sånt är pinsamt!"

Allt annat är väl sagt; Varför rätta vägen, det är kurvorna som är roliga. Kommer det en rakett kollega från andra hållet och man själv har lite fart, kommer mötet väldigt fort och kanske oundvikligt!!

Har haft detta uppe med STR, senast för några veckor sedan - som i sin tur skyller på Transportstyrelsen - som i dag, i sin tur vägrar att dom har gett direktiv i frågan. Trafikverket, skakar på huvudet och kollar ner i sin statistik över mötesolyckor vart en stor del är i kurvor med MCn på fel sida.. För efteråt att ge Transportstyrelsen en stram blick.. Och allt slutar med att jag lovar att ta ett nytt snack med STR...

Nilax, har rätt - vi ska inte träffas på fel sida med skrot och blod överallt..

En annan pedagogisk nackdel med att lära nybörjare att gena i kurvorna, är att det sporrar till en farlig körstil. När nybörjaren för första gången hamnar i situationen vi alla varit i, man kommer in för fort i en kurva (som kanske tom visar sig nypa mer än man förutsåg). Ja då förvärrar genandet ofta situationen, eleven vill ju reflexmässigt "ta itu med det farliga" i god tid, dvs faller in i svängen för tidigt "för att räta ut kurvan", vilken förvärrar situationen.

Med åren har man ju lärt sig att det primära, om det tex dyker upp en oförutsett tvär högerkurva, är att initialt placera sig åt vänster.

Så min point är: Undervisar man att "gena" så ökar risken att reptilhjärnan låser på detta i den primära fasen av kurvan, första gången individen sedan kommer in för fort i en kurva.

Eftersom genandet är så farligt men lockande i primärfasen av kurvan, men ganska självklart för de flesta i sekundärfasen (där det behövs), så menar jag att man inte ska/behöver flagga uttrycket i mc-körkortsträning.

Hjärnan vill ändå instinktivt gena när det går för fort in i en böj, det är inget man behöver pusha, tvärtom är ju utmaningen för en nybörjare att lära sig avstå att gena, tills man nästan tycker att det är försent in i böjen.

Last edited:
En annan pedagogisk nackdel med att lära nybörjare att gena i kurvorna, är att det sporrar till en farlig körstil. När nybörjaren för första gången hamnar i situationen vi alla varit i, man kommer in för fort i en kurva som kanske tom visar sig nypa mer än man förutsåg. Ja då förvärrar genandet ofta situationen, föraren vill "ta itu med det farliga" i god tid, dvs faller in i svängen för tidigt "för att räta ut kurvan", vilken förvärrar situationen.

Med åren har man ju lärt sig att det primära, om det tex dyker upp en oförutsett tvär högerkurva, är att initialt placera sig åt vänster.

Så min point är: Undervisar man att "gena" så är risken stor att reptilhjärnan låser på detta i den primära fasen av kurvan, första gången individen sedan kommer in för fort i en kurva.

...amen. :rock

Det vore bättre om de pratade lite mer om sen svängpunkt, motstyrning, och nyttan med att själv kunna välja spår ut ur kurvan.

Min lärare visade samma tok på att skära och gena...och det var noll prat om det viktiga.

Varför inte skära kurvor vid fri sikt?

Sätter det sig i ryggmärgen att skära alla kurvor så skall man åka buss.

Varför inte skära kurvor vid fri sikt?

Sätter det sig i ryggmärgen att skära alla kurvor så skall man åka buss.

Folk har en tendens att alltid svänga för tidigt...alltid. Det är något man får traggla med in absurdum.

Att skära och fippla är ju helt meningslöst, håll sig på sin sida...man vet aldrig vad man möter (och i vilken fart).
Som bonus blir vägen roligare, för det svänger mer. ;)

(Om man sedan har järn-örn-koll på sin egen körning, och har en landsväg utan mittlinje, med god sikt...det är en sak, men att lära ut det här på ren rutin, till blåbär...istället för att prata om viktigare saker, tycker jag är trams)

Last edited:
Folk har en tendens att alltid svänga för tidigt...alltid. Det är något man får traggla med in absurdum.

Att skära och fippla är ju helt meningslöst, håll sig på sin sida...man vet aldrig vad man möter (och i vilken fart).
Som bonus blir vägen roligare, för det svänger mer. ;)

Och där håller jag inte med dig.

Men det är ju jag som bor i ett Skåne med hejdlös fri sikt många gånger.

Jag står fortfarande fast vid att vet man inte när man kan skära och inte reder ut det "Så åk buss förhelvete i resten av era liv".

Att kunna gena räddar nog fler liv än det dödar, (min åsikt mina 5 öre)

Och nej det blir inte roligare alla gånger till höger om linjen, heldre en säkert skuren kurva än en galen urbromsning.

Last edited:
Och där håller jag inte med dig.

Men det är ju jag som bor i ett Skåne med hejdlös fri sikt många gånger.

Jag står fortfarande fast vid att vet man inte när man kan skära och inte reder ut det "Så åk buss förhelvete i resten av era liv".

Att kunna gena räddar nog fler liv än det dödar, (min åsikt mina 5 öre)

VI lär inte enas här...och det har nog med hur våra vägar ser ut att göra.

Solklart största anledningen till singelolyckor är 'la att man åkt av i ytterkurva...? :) Vilket beror på...

VI lär inte enas här...och det har nog med hur våra vägar ser ut att göra.

Solklart största anledningen till singelolyckor är 'la att man åkt av i ytterkurva...? :) Vilket beror på...

Att man kört för fort, vilket inte säger nått om att gena, eller att man bromsat istf att gasa och lägga ner mer.

Har jag fel?

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...