Skära kurvor?

Skära/gena kurvor?

• Antal röstningar
    0
Att man kört för fort, vilket inte säger nått om att gena, eller att man bromsat istf att gasa och lägga ner mer.

Har jag fel?

...de som upplever att de kör för fort in i böj, kommer alla att reagera med att styra in för tidigt, titta på det som är farligt...bli tokstela, och slå av, eller bromsa, det är reaktioner vi har i ryggraden, och är svåra att övervinna.

Det är något man själv fått känna på, och det var bara tur att man redde ut det. :) Efter det bokade jag min första kurs. :näsblod

Det enda man kan göra är att vara medveten om det här, och mängdnöta på saker som att titta dit man skall, och gasa sig ur böj, anar att det är svårt ändå att göra det väl i skarpt läge.
Är man medveten om problemen så är det ett första steg iaf.

:)

/J

...de som upplever att de kör för fort in i böj, kommer alla att reagera med att styra in för tidigt, titta på det som är farligt...bli tokstela, och slå av, eller bromsa, det är reaktioner vi har i ryggraden, och är svåra att övervinna.

Det är något man själv fått känna på, och det var bara tur att man redde ut det. :) Efter det bokade jag min första kurs. :näsblod

:)

/J

Jodå har själv smakat på naturen till höger.

Men jag står ändå fast vid min åsikt.

Jag kan ha fel men troligtvis inte.

Det är samma resonemang som att mitträcken inte dödar utan hastigheten:va:va

Att man kört för fort, vilket inte säger nått om att gena, eller att man bromsat istf att gasa och lägga ner mer.

Har jag fel?

Jag skrev mitt förra inlägg i tråden mot bakgrunden att förstainlägget gäller körkortsundervisning för mc.
Jag tror att du tar mitt och SGM.s inlägg ur sin kontext.

Att genande måste ske för att öht kunna prata om spårval och "idealspår" osv på tex SMC-kurserna är ju trivialt.
Genar man inte så kommar man aldrig nära apex tex. Man har ju då kontinuerligt samma girradie som vägen har krökningsradie. Det är ju inte bra, det förstår ju ett barn.

Det jag (och jag tror även SGM) menar, är att det viktiga i ren nybörjarundervisning är att lära sig av med den naturliga reflexen att gena i primärfasen av en böj.
Det kommer i min värld långt före i prioriteringslistan än att sporra till att gena.

Last edited:
Generellt håller jag med er som håller er på rätt sida. Just generatorböjen däremot är rätt konstig om man inte skär den, skär+bibehållen fart så har man en skön höger/vänster -kombination.. Ska man "hålla spåret" så blir det ryckigt och konstigt.

Dessutom är det fri sikt 800 meter i god tid innan man inte längre kan välja att bromsa.

Transformatorböjen!!!11
Det har aldrig stått ngn generator där :mad:

Jag skrev mitt förra inlägg i tråden mot bakgrunden att det gäller körskoleundervisning för mc.

Att genande måste ske för att öht kunna prata om spårval och "idealspår" osv på tex SMC-kurserna är ju trivialt.
Genar man inte så kommar man aldrig nära apex tex. Man har ju då kontinuerligt samma girradie som vägen har krökningsradie. Det är ju inte bra, det förstår ju ett barn.

Det jag (och jag tror även SGM menar), är att det viktiga i ren nybörjarundervisning är att lära sig av med den naturliga reflexen att gena i primärfasen av en böj.
Det kommer i min värld långt före i prioriteringslistan än att sporra till att gena.

...tror jag till och med skrev det i något av inläggen, har man örnkoll så är det ju skitsamma, dumt att lära blåbär med ögonen på framskärmen, som inte kan svänga för fem öre att gena, när det finns viktigare saker... :)

Jag skrev mitt förra inlägg i tråden mot bakgrunden att det gäller körskoleundervisning för mc.

Det jag (och jag tror även SGM menar), är att det viktiga i ren nybörjarundervisning är att lära sig av med den naturliga reflexen att gena i primärfasen av en böj.

Ja jag förstår prexis vad ni menar båda 2 och jag tror ni förstår mig med, Men att inte lära ut att "gena" tycker jag är lika idiotiskt som att inte lära ut motstyrning .

Man har i säkert i 50% av sin körning dubbelt så mycket säker väg att utnyttja, att inte använda det är dumt.

Last edited:
...tror jag till och med skrev det i något av inläggen, har man örnkoll så är det ju skitsamma, dumt att lära blåbär med ögonen på framskärmen, som inte kan svänga för fem öre att gena, när det finns viktigare saker... :)

Ja jag fattar:rodnar

Men......

i avsnittet som omtalas i post #1 så är de ju på bogesundsvägen, inte en chans i helvete att jag skulle gena där, gör man det så får man väl en bombande plastraket uppkörd i skrevet...

Tycker, jag minnas vi definierade för flera år sedan på sporthoj.com att:

"Genar man i en kurva, kör man ÖVER sin förmåga - och sånt är pinsamt!"

Allt annat är väl sagt; Varför rätta vägen, det är kurvorna som är roliga. Kommer det en rakett kollega från andra hållet och man själv har lite fart, kommer mötet väldigt fort och kanske oundvikligt!!

Har haft detta uppe med STR, senast för några veckor sedan - som i sin tur skyller på Transportstyrelsen - som i dag, i sin tur vägrar att dom har gett direktiv i frågan. Trafikverket, skakar på huvudet och kollar ner i sin statistik över mötesolyckor vart en stor del är i kurvor med MCn på fel sida.. För efteråt att ge Transportstyrelsen en stram blick.. Och allt slutar med att jag lovar att ta ett nytt snack med STR...

Nilax, har rätt - vi ska inte träffas på fel sida med skrot och blod överallt..

Jag tar lastbilskort nu och körskoleläraren UPPMANAR att gena i S-kurvor om sikten är fri, helt jävla galet! Men jag lovar om jag ska köra Väg 257 så kommer jag att hålla till höger (utan att sprätta upp grus :tungan)

Åter till topic...

Tur att du inte bor i polen för där finns det Kurvor även på raksträckan, och ska man hinna med alla så måste man köra six sax.

Så reglerna för kurv tagningen varierar nog ibland.

På en mindre landsväg med bra sik och utan mötande körfältt, och då menar jag BRA sikt så är det så man bör köra, genaste vägen "räta" ut kurvorn enligt trafikskolan. Men om det är roligt?Kul är det att utnyttja hela vägens bredd i kurvorna som också trafikskolan lär ut eller har lärt ut en gång iaf.. många som kör skär eller rättare sagt har alldeles för tidig svängpunkt på vägar med mötande körfält i skymda kurvor. Varjefalla allt av dömma av alla trök-filmer som laddas upp när man kör en bit landsväg med poppig musik i bakgrunden.

Last edited:
Om man inte är ute och brassar helvete så är det lite touringbeteende att skära kurvor.. blir iaf lite roligare att köra om man håller sig i egen fil, man håller sig fokuserad istället för att köra runt som en goldwingpilot som kollar mer på naturen än vägen.. tror även som andra här att man blir bättre på att inte svänga in för tidigt om man inte skär kurvor vid varje tillfälle.

Undantagen är när kurvan är doserad så att man måste skära den för att få en rätt doserad kurva (fint uttryck :gnissla )

Har även slutat skära kurvor med bilen.. blir så efter ett par år på bulten :D

Just denna kurva och den riktningen de pratar om så skär jag om jag har möjlighet.
man kommer uppifrån en backe med utsikt i stort sett över hela vägen, till vänster har man en åker och sikt ut över större delen av kurvan samt ett dike med vatten som sedan passerar under vägen och en del vass o annat skit och om jag inte missminner mig så står där ett träd också ungefär mitt i.
mitt i den skarpa delen av kurvan finns det 2 st busshållsplatser en åt vardera hållet samt en avtagsväg som kommer in från ytterkant som är grusväg.

då det ofta är grus i denna kurva som dragits in av grusvägen som är mitt i kurvan så genar jag gärna där om det inte kommer möte mm.

Kommer man från andra hållet och inte har riktigt koll är risken stor att man tycker att kurvan nyper rejält eftersom man tar med busshållsplatsen i beräkningen för bredden på vägen, som då givetvis smalnar av rejält i svängens apex vilket har resulterat i många avåkningar/överdragningar till mötande väghalva där.
Detta har påpekats till dåvarande vägverket men resultatet att flytta hållplatserna har varit svalt.

Jag fick lära mig gena när jag tog körkort, ca 20 år sedan.
men jag fick också lära mig att om man genar så skall det vara fri sikt osv så man inte riskerar möte eller att ngn kommer ut.
DET verkar inte finnas så jävla mycket av den kollen i alla lägen när man ser folk här köra om.
men samtidigt, den som är utan skuld osv..
vi har alla gjort dumheter, vissa har turen att vara kvar o lära sig av dem, för andra var det tyvärr den sista dumheten de gjorde.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup