Skära kurvor?

Skära/gena kurvor?

• Antal röstningar
    0

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Såg det där mc-magasinet på tvi4 häromdagen. Det är någon hushållerska som håller på och kämpar med kortet. På landsvägskörningen rekommenderade instruktören henne att gena ända över till vänsterkanten i en kurva med god sikt. Jag förstår grejen men när han sedan säger att det är här utanför stan som mc-åkningen är som roligast så tappade han bort mig.

Varför räta ut kurvorna så mycket som möjligt, det är ju dom som är roliga och som man letar efter? :va

Edit: Bice iPad som redigerar orden för mig i alternativ 2.

Last edited:
...och om hon möter någon som gasar järnet, hinner hon då maka sig tillbaka till sin sida. Tyckte det var rätt olämpligt uttryckt av läraren även om principen må vara aldrig så riktig. Vi såg ju dessutom Cralle praktisera det där i ett skymt parti, verkade förlita sig på vad man kunde utläsa av framförvarandes körning. Han lär ju å andra sidan ha fantomenreaktion och skills att manövrera sig ur i princip vad som. Påstår inte att det var någon fara å färde, så länge man inte möter några som gör likadant. Körlärarens rekommendation funkar ju om alla kör efter skyltarna. Så ser det inte ut och det anser jag vara en risk man kan ha viss beredskap för, men inte total. Kapar man bort de egna marginalerna så blir det fort tight.

Som du säger så får hon ju mer upplevelse av fart och kurvtagning om hon håller sig på sin sida. Varför inte, liksom?

Till slut går ju det så fort att man måste börja räta ut vissa kurvor för att hålla sig kvar :)

Ja, jag har alltid undrat varför folk skär kurvor med hojar utanför racingbanorna, det är ju som frekke säker, kurvor och nerlägg man är ute efter?

Till slut går ju det så fort att man måste börja räta ut vissa kurvor för att hålla sig kvar :)

Jo det förstår jag men då är det väl fartupplevelsen du är ute efter, inte kurvor. Jag menar, strävar du efter hög fart och rakare väg - ut på motorvägen och bomba?
Kurvor tycker jag man vill bevara så skarpa som möjligt för maximal glädje?

Skära kurvor tycker jag personligen att det går bra att göra...såtillvida att jag håller mig på min "planhalva". Visst mått av säkerhet gentemot andra vill jag ju ha. Håll er på er väghalva ni andra också så slipper vi hångla i en hög av skrot och blod.

när ja körde upp sa han också att ja skulle skära i kurvorna och va där god sikt så skulle ja använda hela körbanan.

Det beror på vilken fart man har, jag brukar gena och ställa ut bakänden lite, typ såhär... men bara om det är fri sikt.:rolleyes:

rossi_traverso.jpg

Tycker det är lurigt att gena på det sättet som läraren påvisade i programmet.
Trafiken framifrån behöver inte vara det största problemet, kan vara lurigt om man inte är uppmärksam på trafiken som kan tänkas komma bakifrån och köra om!
Snabbare hojar eller bilfjantar som minsann ska visa vad skåpet ska stå!

Jag fick höra att man skulle använda hela körbanan vid avsaknad av mittstreck, annars skulle jag hålla mig på min sida, och inte ens luta mig över mittlinjen...

Men jag håller väl med om att det är krökigheten man vill åt, även om högerhanden ibland jagar på det lite så att man blir tvungen att skära ibland. :brinnerup

Risken med att använda hela körbanan är att du lär dig nåt som inte alltid är nåt bra alternativ. Jag körde så i början av min karriär, men har övergått till att hålla mig på "min" sida. Men det står ju var och en fritt att välja.

Last edited:
I högerkrök så håller jag däremot ganska nära innern efter ett par tokiga jävla plåtlådor som låg på min sida vägen och nästan smällde mig om det inte varit för att jag kastat mig så långt in asfalten tillät.
Det kan vara spännande att köra hoj.

Last edited:
Generellt håller jag med er som håller er på rätt sida. Just generatorböjen däremot är rätt konstig om man inte skär den, skär+bibehållen fart så har man en skön höger/vänster -kombination.. Ska man "hålla spåret" så blir det ryckigt och konstigt.

Dessutom är det fri sikt 800 meter i god tid innan man inte längre kan välja att bromsa.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup