skära fet aluminum?

heimdal skrev:
olika metoder föratt pajja melatt e ganska häftiga :D har sett nån maskin där du har nån glödtråd eller dyl. som skär i metallen under vatten.. lite småballt.. men jag anser ändå att en skärbrännare e manligt :D

Tror att det kallas för en trådgnist på svenska. Har en släkting som har två sådana maskiner.(Han gör bla vevstakar i titan till rallycrossmotorer med dom) Riktigt hög precision när man skär med dom!

juha01 skrev:
Tror att det kallas för en trådgnist på svenska. Har en släkting som har två sådana maskiner.(Han gör bla vevstakar i titan till rallycrossmotorer med dom) Riktigt hög precision när man skär med dom!

vad e de? förklara mer :va
skär man alu lätt med de..precision e bra.
e det otympligt?

ozeo skrev:
vad e de? förklara mer :va
skär man alu lätt med de..precision e bra.
e det otympligt?

Otympligt är det dog om du bara ska ha att fimpa av klumpar med. Här snackar vi tusendels millimetrar i precision... Matningen är inte heller så imponerande.

Vad är det exakt du ska kapa och vart?

Här är en bild på en trådgnistmaskin

heimdal skrev:
va skumma kanterna såg ut vid snittet.. alldeles avrundade.. inte ealls som emd skärbrännare edyl :va

Nu fattar jag var du menar med kanterna på bilden!

Det är vatten uppepå biten och ytspänningen gör att det ser rundat ut. Torkar man bort vattnet så ser man det bättre.

Bifogat

• OnaAe300.jpg
    OnaAe300.jpg
    24.2 KB · Visningar: 87
vatten e inte å leka med..
inte ens i en microvågsugn:

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/superheating.html

å för er som inte vill läsa mer om det så har ni en filmsnutt som finns på den sidan: http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/graphics/superheating.mpg

de e väl lite dehär fenomenet som händer när vatten hamnar i het smälta:

If one litre of water is superheated by only 1 °C (ie if it is heated to 101 °C without boiling), it is in an unstable state, and it can suddenly produce about 3 litres of steam. The rapid production of a substantial quantity of steam within the bulk of the water will cause it to boil vigorously and possibly to appear to explode. The result is boiling water flying at speed out of the container.

Last edited:
juha01 skrev:
Här är en bild på en trådgnistmaskin

[besserwisser mode: on]

Neee, SÄNKgnist ... :7peta
Trådgnist är utan vatten.
Oootroligt viktigt att påpeka, jag vet...

[besserwisser mode: off]

Dessa förunderliga maskiner funkar vällan inte till bearbetning av alu eller...?
Vore fränt om de gjorde det dock. Väldigt komplexa detaljer i stål har jag sett gnistade men aldrig i aluminium.

Troligtvis är det väl en så kallad kolstav som ni har på kubal,liknar en pinnsvets till utseendet bara.

När man går utbildningen på kubal så får man bl,a se ett foto på en incident som skedde p,g,a att nån sommarjobbare som just druckit en coca cola tänkte lite fel.Han tänkte att burken e ju av aluminium o ugnarna innehåller ju aluminium så jag suttar burken i ugnen så är det pantat o klart.Resultat,en urblåst vägg(hålet stort som en dörr) o en rökpelare som syndes ända in till stan.(några km bort). Så vätska o smältugn är ej att leka med.Har jobbat både på gjuteriet o som katodmurare på kubal för länge sen(hette ga metall då) o sett hur en kille fick stöveln fylld av flytande alu.Man kan säga att foten blev halvröd. :rolleyes: Konstigt nog så hände det inte så mycket mer än att han blev skinnflådd,för smältan e så ren att det sällan uppstår infektioner.

TopCat skrev:
[besserwisser mode: on]

Neee, SÄNKgnist ... :7peta
Trådgnist är utan vatten.
Oootroligt viktigt att påpeka, jag vet...

[besserwisser mode: off]

Dessa förunderliga maskiner funkar vällan inte till bearbetning av alu eller...?
Vore fränt om de gjorde det dock. Väldigt komplexa detaljer i stål har jag sett gnistade men aldrig i aluminium.

:va Har inte en trådgnist köldmedium?

detta verktyg jag skulle vilja ha ska va bärbart mer eller mindre.

men finns de nå gaser man kan använda för o få högre grader än de vanliga då?

fireblade skrev:
Förklara för mig som är okunnig varför det exploderar? vattnet borde ju bara dunsta eller? kanske det som är problemet? :3freak

Det exploderar knappast.. men dock så sprätter det av bara fan.. fick ett fett brännsår på ryggen i våras efter att vi fick vatten i en smält ugn..

ozeo skrev:
i detta allmänkunniga forum undrar jag om de finns nå svets o skär specalister..
på jobbet så kapar vi aluminum emmelanåt..ni som vet vad jag snackar om vet att de är ett djävligt material.
de går ju inte o skära på någe vis :va
det är magnetism där så en plasma funkar ej.
ska man smälta det ska man upp i nåra gryma grader.
finns de nåt som blir superduper hett då man skär?

just nu kör vi med pinsvets o sen måste man slipa som faen..de e jobbigt då det är konstant 70+++++grader där vi står.

bara undrar lite här...räknar inte med nå bra svar men kanske ideer

:)

Jag fattar inte vad det är riktigt du frågar efter.. Men ska du kapa aluminium så är kylning/smörjning viktigt. Det finns spec kapskivor för alu köp sånna och använd lite olja. eller en bandsåg och vatten/olja eller något annat som smörjer/kyler bra. alu har ju en tendens att dega som fan om man bearbetar det för hårt.

Master_ skrev:
Det exploderar knappast.. men dock så sprätter det av bara fan.. fick ett fett brännsår på ryggen i våras efter att vi fick vatten i en smält ugn..

Jag fattar inte vad det är riktigt du frågar efter.. Men ska du kapa aluminium så är kylning/smörjning viktigt. Det finns spec kapskivor för alu köp sånna och använd lite olja. eller en bandsåg och vatten/olja eller något annat som smörjer/kyler bra. alu har ju en tendens att dega som fan om man bearbetar det för hårt.

helst en gas man kan skära med eller likn.
vet inte rikitgt heller vad jag menar men tänkte mest om nån vet nå under"sätt"
jo de sprätter men de känns som en explosion om man vart med om dom stora...folk har fått kläder o hjälmar avflygna pga bara trycket.
o som sagt så får inge smörja/kylmedel finnas om de rinner.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg