skära fet aluminum?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
i detta allmänkunniga forum undrar jag om de finns nå svets o skär specalister..
på jobbet så kapar vi aluminum emmelanåt..ni som vet vad jag snackar om vet att de är ett djävligt material.
de går ju inte o skära på någe vis :va
det är magnetism där så en plasma funkar ej.
ska man smälta det ska man upp i nåra gryma grader.
finns de nåt som blir superduper hett då man skär?

just nu kör vi med pinsvets o sen måste man slipa som faen..de e jobbigt då det är konstant 70+++++grader där vi står.

bara undrar lite här...räknar inte med nå bra svar men kanske ideer

:)

Borde väl funka med en tvillingkap eller bandsåg.

Grisar det för mycket när du kapa så är det T-sprit som gäller.

Bandsåg.

Vanlig bandsåg går alldeles utmärkt, bara man har hyffsat blad, Sandviks blad är underbara, vi sågade ofta i 100 m.m. alu på jobbet, inga bekymmer alls, dra på lite olja typ gängolja eller skärolja så tar det inte mycket på bladet heller,

MVH. Linus

apbot skrev:
vattenskärning är svaret på ditt problem, men ack så dyr maskin
Räcker med en droppe vatten ner i smältan på ungnarna där han jobbar för att blåsa ut en hel vägg.Så jag tror inte d e nån bra ide :)

ozeo skrev:
i detta allmänkunniga forum undrar jag om de finns nå svets o skär specalister..
på jobbet så kapar vi aluminum emmelanåt..ni som vet vad jag snackar om vet att de är ett djävligt material.
de går ju inte o skära på någe vis :va
det är magnetism där så en plasma funkar ej.
ska man smälta det ska man upp i nåra gryma grader.
finns de nåt som blir superduper hett då man skär?

just nu kör vi med pinsvets o sen måste man slipa som faen..de e jobbigt då det är konstant 70+++++grader där vi står.

bara undrar lite här...räknar inte med nå bra svar men kanske ideer

:)
Är det anodbultar eller kappor du jobbar med?

apbot skrev:
vattenskärning är svaret på ditt problem, men ack så dyr maskin

vatten o flyttande aluminum som e nedanför går inte ihop...
pang säger de då :(

ktmjacke skrev:
Räcker med en droppe vatten ner i smältan på ungnarna där han jobbar för att blåsa ut en hel vägg.Så jag tror inte d e nån bra ide :)

uteliggarna som håller i klämmorna :3freak jobbigt juhe*pust*

sågar e inget alternativ då de går fortare o skära med en pinsvets eller va faen de ä vi skär med :)

smegga igen en rondellskiva med alu kan ju va kul! ;)
Måste det vara ett portabelt verktyg?Annars är det ju som nån nämt ovan Laser skärare är ju ruskiga! dock så dyra... men är man i branschen så!

Band såg, och så bra kylmedel, vatten blandat med T-sprit har fungerat i 20 år. Det är kanon, ta det lugnt bara. Använd skyddsglasögon å öronskydd, helst med radio, det kommer att ta tid nämligen.... :tummenupp

Vi sågar oftast i grov Alu. Tigersåg, låga varv och ett grovtandat blad. Ibland kan lite T röd göra underverk.

Vi är inne på att skaffa oss en riktig kapmaskin. Men alla Dewalt mm är ju så högvarviga(1500-1900rpm) i Alu så är hälften nog.

Vet att ett företag som heter toolbox har en jäkligt speciell klinga som man kör med vanlig men kraftfull kap, hörde helt nyligen att dom hade testat den i aluminium med häftigt resultat, kan ju prova att ringa dom, finns utanför Alingsås.

Lycka till !

/Anders

ktmjacke skrev:

Vilken smälta?

Vattenskärning är grymt. Jobbade med det ett tag.

Bifogat

• bild skarning.jpg
    bild skarning.jpg
    15.9 KB · Visningar: 212
juha01 skrev:
Vilken smälta?

Vattenskärning är grymt. Jobbade med det ett tag.

va skumma kanterna såg ut vid snittet.. alldeles avrundade.. inte ealls som emd skärbrännare edyl :va

heimdal skrev:
va skumma kanterna såg ut vid snittet.. alldeles avrundade.. inte ealls som emd skärbrännare edyl :va

En sida får jättefina kanter och den andra sidan får... ja, fina, men inte lika mjuka.
Det tuffa är när man skär helt utan inblandning av sand i munstycket, och skär i tex packningar, skumgummi och dyl. Snabbt och snyggt med precition (hur stavar man det?).

Ni som bor i Sthlm har nåt resebolag (fritidsresor, wing eller nåt) mitt i stan som har en jordglob i golvet där länderna är utskurna i stenplattor av olika färger som ett bautapussel i storleken typ 2 m i diam. Den har jag varit med och skurit ut.

Last edited:
juha01 skrev:
En sida får jättefina kanter och den andra sidan får... ja, fina, men inte lika mjuka.
Det tuffa är när man skär helt utan inblandning av sand i munstycket, och skär i tex packningar, skumgummi och dyl. Snabbt och snyggt med precition (hur stavar man det?).

Ni som bor i Sthlm har nåt resebolag (fritidsresor, wing eller nåt) mitt i stan som har en jordglob i golvet där länderna är utskurna i stenplattor av olika färger som ett bautapussel i storleken typ 2 m i diam. Den har jag varit med och skurit ut.

olika metoder föratt pajja melatt e ganska häftiga :D har sett nån maskin där du har nån glödtråd eller dyl. som skär i metallen under vatten.. lite småballt.. men jag anser ändå att en skärbrännare e manligt :D

smälta..flyttande aluminum..en aluminumfabrik som ligger i s-svall..inge vätska får förekomma i närheten..blandar man vätska o flyttande metall så dör man om man står i närheten..
1 dl vatten kan flytta "smältan" mer än 100m
väggar har flygit ut pågrund av en enkel sprayburk..ingen luft får heller komma ner då de resulterar i likn poffen :3freak
laser..ja vi har nåt som kallas laserstav..vet dock inte riktigt hur de funkar men de skär alu som smör. dock e de lite trångt där man står o den e stor. sen blir miljön runtom en väldigt dålig..knappt man klarar av o va där :brinnerup

men obsa detta..har jobbat i gjuteriet där man gjuter den flyttande metallen...där använder man vatten som kylmedel :eek: men de går bara på ett spec sätt..men visst de smäller där ibland å..inte lika mycke oftast men har man otur blir man täckt med metall..tur den flyger långsamt i luften..har sprungit ifrån nåra blobbor :rofl
viket djäkla ställe o jobba på va :3freak

ktmjacke skrev:

Förklara för mig som är okunnig varför det exploderar? vattnet borde ju bara dunsta eller? kanske det som är problemet? :3freak

fireblade skrev:
Förklara för mig som är okunnig varför det exploderar? vattnet borde ju bara dunsta eller? kanske det som är problemet? :3freak

bero på om de hamnar uppepå eller inåt i...
senario: vi har nåt somkallas oxid som blandas i..eller benmjöl på vissa ställen..hamnar de vatten på de kanske de hamnar lite mer benmjöl eller oxid på de..sen kanske de hamnar en massa metall på de. då blir vätan/luften instängd o de bildas ett grymt tryck till de smäller för de måste ju ta vägen nånstans.
kan räcka med lite vatten på en såkallad provskopa..en skopa man tar ner i metallen för o ta prover..e den lite blöt så kan den hinna ner innan de dunstar..
har trästörar man kör ner i "smältan" då ugnen såkallat blussar(vet inte rikitigt vad som händer då) är dessa trä störar lite blöt så åker de med ner..
de finns väl 1000 andra saker som kan hända..
tex en sprayburk försvinner ju inte på en gång då man stoppar ner den i metallen/smältan utan den kan hinna fara ner o sen utsätts den för tryck då de finns både driv"grejsemojs" o vätska i den så smäller det ganska bra.

det är dock ingen fara att spotta ovanpå för de lägger sig på ytan o dunstar :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg