Skäligt med 550 kr för att skruva loss en bult?!

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Högst rimligt pris. Det är ingen välgörenhet firmor sysslar med. Även om många tror att man får en motorrenovering för en kanellängd.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
...fast jag undrar, jag, om inte det hade varit bättre ekonomi för verkstaden på det stora hela med ett "äh, kom förbi med en påse bullar..." och en "fan vilken bra/schysst verkstad :tummenupp-tråd" på SH istället för en potentiell "fan vad dyrt :mad:-tråd"..? :7peta
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Ta 1 100:-/timmen.
Dra av
...
Vad har du nu kvar?

Precis som du skriver, inga 500:-/timmen utan bara en sketen mcmecklön. :fakta


:hej

/e

Hur tänker du nu?
Jag tänker såhär:
Rulla in hoj: 2m 30s
Dra lös bult: 5 min
Rulla ut hoj: 2m 30s

550:-
Intäkter per timme 550/(1/6) = 3300:-

:tummenupp
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om lokal, verktyg, service och reparationshandbok samt kunskap att fixa felen själv finns så handla delarna via EBAY och bli glad efteråt för att du eventuellt blåste dessa dyra verkstäder på ännu ett arbete till en hutlös timkostnad. :crash

I de fallen detta brister så får man bita i det sura äpplet och lämna in hojen eller låta den stå och samla dam i brist på pengar.Misstänker att det står många hojar runtom i landet som mött sitt öde på detta viset när kostnaden för t ex eventuella motorfel fått ägaren att helt enkelt rulla in hojen för gott i en mörk hörna där den fortfarande står och samlar damm. :(
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
...fast jag undrar, jag, om inte det hade varit bättre ekonomi för verkstaden på det stora hela med ett "äh, kom förbi med en påse bullar..."

Jobbar man med att meka MC så blir det ingen bra ekonomi att få lön i bullar, servar man något helt annat i större regi så kanske det kan vara en kul grej att hjälpa killen med hojen för lite fikabröd, men de flesta firmor behöver faktiskt få in till lokalhyror, lön osv..... och då räcker inte ens en stor påse speciellt långt. Däremot kanske en hundring eller två direkt till meken kan funka i bland.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Svar: 24
Visningar: 132
Uppskattad tid i snitt för att läsa/svara i din tråd: c:a 2 minuter
Bortslösad arbetstid för ett hundratal arbetsgivare: c:a 4 timmar

Så ditt gnäll över en ynka femhundring i verkstadsräkning har redan slösat bort åtminstode det dubbla för slösurfande kontorsråttors arbetsgivare :)
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Jobbar man med att meka MC så blir det ingen bra ekonomi att få lön i bullar, servar man något helt annat i större regi så kanske det kan vara en kul grej att hjälpa killen med hojen för lite fikabröd, men de flesta firmor behöver faktiskt få in till lokalhyror, lön osv..... och då räcker inte ens en stor påse speciellt långt. Däremot kanske en hundring eller två direkt till meken kan funka i bland.

Det är förstås en balansgång. Men jag behöver göra en 2400mils service om ett par veckor. Så vi får se vad de säger när jag hämtar upp maskinen. De kanske hellre tjänar ett par enkla hundralappar nu än får ett riktigt uppdrag med riktiga inkomster nästa omgång...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du har lärt dig nått av det här, vilket är att du istället skulle köpta egna verktyg för dom pengarna så nästa gång du stöter på sådana här bultar så kan du lösa det alldeles själv :)

helt rätt, men att ha bra verktyg som ju är det viktiga kostar möe pengar. Vill man kunna skruva så är det en investering, vill man bara lösa ett problem man aldrig stöter på igen så är det bara en kostnad.


Om TS inte fixade detta själv så tycker inte jag att priset var oskäligt, beroende på vad som krävdes.

Att tex borra Ut och gänga om är ju inte gjort på 10 minuter om det är stål i alu.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jobbar man med att meka MC så blir det ingen bra ekonomi att få lön i bullar, servar man något helt annat i större regi så kanske det kan vara en kul grej att hjälpa killen med hojen för lite fikabröd, men de flesta firmor behöver faktiskt få in till lokalhyror, lön osv..... och då räcker inte ens en stor påse speciellt långt. Däremot kanske en hundring eller två direkt till meken kan funka i bland.

Får väl hoppas att den stackars meken inte gjorde något annat jobb under den timmen och dubbelfakturerat :)
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Svar: 24
Visningar: 132
Uppskattad tid i snitt för att läsa/svara i din tråd: c:a 2 minuter
Bortslösad arbetstid för ett hundratal arbetsgivare: c:a 4 timmar

Så ditt gnäll över en ynka femhundring i verkstadsräkning har redan slösat bort åtminstode det dubbla för slösurfande kontorsråttors arbetsgivare :)

Äh det hade slösats bort i "babes and bikes" tråden annars så det här är nog bara bra! :tungan
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jobbar man med att meka MC så blir det ingen bra ekonomi att få lön i bullar, servar man något helt annat i större regi så kanske det kan vara en kul grej att hjälpa killen med hojen för lite fikabröd, men de flesta firmor behöver faktiskt få in till lokalhyror, lön osv..... och då räcker inte ens en stor påse speciellt långt. Däremot kanske en hundring eller två direkt till meken kan funka i bland.

...eller en hundring eller två, absolut :krama. "En påse bullar" är ju bara en omskrivning av "en mindre, skattefri ersättning som ett tecken på uppskattning"...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ok då frågar jag alla visa män här..

I stället för att bara säga att det var dyrt,,, hur hade ni gjor då??

Ser inte helt 100 men min bedömning är en skruv med ca 10-20 mm torsionslängd innanför skallen med vad jag misstänker ett odemonterbart fäste bakom..

Go bananas med era lösningar, med en normal vektygslåda!!!!!!
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Rätt val ändå...

Då kan jag avsluta den här debatten med att konstatera att det var väl investerade pengar ändå.

30 minuters jobb blev jag fakturerad för, och i priset ingick dessutom spetsen på något lagom dyrt verktyg :hihi som satt kvar i bultens skalle. :brynad

Det hade nog funnits billigare verkstäder, men själv hade det inte blivit lätt utan väl tilltagna verktygsköp.

Bulten post mortem:
IMG_00000028.jpgIMG_00000029.jpg
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Å andra sidan så kanske samma kund kommer igen ifall du drar loss den där muttern på 5 min och sen säger med en glad min att det tog ju ingen vidare tid..det bjuder vi på.
Men vad som är garanterat är att samma kund kommer leta efter och kolla pris på annan firma nästa gång något med hojen ska göras. För vadå..för någon minut som det tar att lossa en mutter.
För vem skulle inte bli lite putt att betala 500kr för en sådan sak (om den nu som sagt inte satt åt helvete)
Kommer inte ens ihåg hur många kunder som kommit in till bilvården o som förskräckt säger att de fått en repa på deras nya bil. Jag ber dom köra in bilen, Polerar bort repan på 5 min. Dom frågar vad det kostar och jag säger att det bjuder vi på.
En vecka senare kommer samma kund in o beställer en Ditec behandling för 5000:-. De rekommenderar en till deras vänner o vips så har dessa 5 min av gratis arbete gett jobb för 10,000:- istället.
Hade jag sagt att det kosta 500kr hade han INTE lämnat in bilen eller rekommenderat mig för andra. O vi alla vet att negativa ting sprids bra mycket mer o snabbare än positiva.
Så jag tror iallafall på att kunna bjuda lite på sig själv..lönar sig i längden.




Ta 1 100:-/timmen.
Dra av momsen på 20%.
Dra av för lokalhyra.
Dra av kostnad för inköp av verktyg och övrig utrustning.
Dra av för försäkringar, marknadsföring, el, telefon och bredband.
Dra av för personalutbildning/vård.
Dra av för att meken oftast inte kan debitera för 8 timmar per arbetsdag.
Dra av för att ägaren av verkstaden eventuellt vill ha lite lön och vinst.
Dra av för sociala avgifter, semesterersättning samt löneskatt.

Vad har du nu kvar?

Precis som du skriver, inga 500:-/timmen utan bara en sketen mcmecklön. :fakta


:hej

/e
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Å andra sidan så kanske samma kund kommer igen ifall du drar loss den där muttern på 5 min och sen säger med en glad min att det tog ju ingen vidare tid..det bjuder vi på.
Men vad som är garanterat är att samma kund kommer leta efter och kolla pris på annan firma nästa gång något med hojen ska göras. För vadå..för någon minut som det tar att lossa en mutter.
För vem skulle inte bli lite putt att betala 500kr för en sådan sak (om den nu som sagt inte satt åt helvete)
Kommer inte ens ihåg hur många kunder som kommit in till bilvården o som förskräckt säger att de fått en repa på deras nya bil. Jag ber dom köra in bilen, Polerar bort repan på 5 min. Dom frågar vad det kostar och jag säger att det bjuder vi på.
En vecka senare kommer samma kund in o beställer en Ditec behandling för 5000:-. De rekommenderar en till deras vänner o vips så har dessa 5 min av gratis arbete gett jobb för 10,000:- istället.
Hade jag sagt att det kosta 500kr hade han INTE lämnat in bilen eller rekommenderat mig för andra. O vi alla vet att negativa ting sprids bra mycket mer o snabbare än positiva.
Så jag tror iallafall på att kunna bjuda lite på sig själv..lönar sig i längden.


Jag har en repa:rock pytteliten... och bullar.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Appropå debitering. Fick en tid hos tandläkaren för att laga
ett hål. De frågade mig om jag ville ha en undersökning, nej
laga hålet bara så blir det bra. 7 minuter, 3000:- ,på folktandvården.
Jag höll på ramla baklänges när jag skulle betala och hon i kassan
glatt säger summan. Utan undersökning gick det på akut taxan.
Man lär så länge man lever. :D
Jag vet, kraftigt off topic. :smasha
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hur tänker du nu?
Jag tänker såhär:
Rulla in hoj: 2m 30s
Dra lös bult: 5 min
Rulla ut hoj: 2m 30s
550:-
Intäkter per timme 550/(1/6) = 3300:-

Plus tidbokning/telefonsamtal, fakturaskrivning.

Men visst, åtgärdar varje anställd en ny runddragen bult var 15e minut 9-17 varje vardag året runt så är det helt klart bra business. :tummenupp

Kan dock vara aningen marigt att hålla budget oktober till mars.
Då får man vara glad om det kommer en kund i veckan.
Under högsäsong kan man kanske komma i närheten någon enstaka förmiddag.

Det finns nog en väldigt bra anledning till att inget
riskkapitalbolag köpt in sig i mcservicebranschen i Sverige. :rolleyes:

men men, det löste sig ju! :tummenupp

:hej

/e
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top