Skäligt med 550 kr för att skruva loss en bult?!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ett jobbigt problem löst för ynka 550:-. Låter rätt billigt, tycker jag.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Kan man inte skruva ut en skruv själv så förtjänar man att betala.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Mecken ska ha spö! Seriöst, har man inte jobb åt mecken kan han väl göra annat på firman? En grävmaskinist med grävskopa kostar inte ens 1000/h. Trams! Funderar på om man inte skulle börja jobba som mek istället för civilingenjör.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
kan inte se nån som skrivit om vad som hade hänt om verkstaden hade knäckt ramen istället för fått bort bulten..

vem hade stått för notan? kanske därför verkstaden tog 500:- :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det låter rätt skäligt. Tyckte det redan innan bulten visades. ;) Efter bulten visades tycker jag det definitivt är skäligt. ;) Den verkade motsträvig denna därna...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hahaha.. Gubben då, för mkt att göra? :D


:krama

Närmar sig med stormsteg att ställa in Gotlandskörningen och sälja platsen till Mojja...
Stängt Mc verkstan för flera år sedan, bytt tel nr, ändå för mycket jobb.
Sen så blir det ju inte bättre av att leverantörer av delar inte behagar få fram delarna, nånsin!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker det är rätt kukigt av dem att ta så mycket pengar, oavsett om det är en påbörjad timme. Hade det varit jag hade jag varit mänsklig och tagit rimligt betalt. Däremot får man väl tyvärr se det som en läxa, att nästa gång fråga efter pris eller som Swedie säger, köpa verktyg själv ...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Mecken ska ha spö! Seriöst, har man inte jobb åt mecken kan han väl göra annat på firman? En grävmaskinist med grävskopa kostar inte ens 1000/h. Trams! Funderar på om man inte skulle börja jobba som mek istället för civilingenjör.

Jag är grävmaskinist o kör en EW160 hjulgrävare på 14 ton. Jag kostar ca 750kr/timme inkl ALLT. En 2 miljoners maskin inkl diesel samt erfaren maskinist. Känns som man får lite mer för pengarna om man jämför =)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
kan inte se nån som skrivit om vad som hade hänt om verkstaden hade knäckt ramen istället för fått bort bulten..

vem hade stått för notan? kanske därför verkstaden tog 500:- :)

Man tar inte betalt för vad som kan hända =/ Just den anledningen varför man lämnar in saker till de som kallar sig "proffs" i ämnet. Annars kan man lämna in den till polarn robban som står med skärbrännare o slägga.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
I de fallen detta brister så får man bita i det sura äpplet och lämna in hojen eller låta den stå och samla dam i brist på pengar.Misstänker att det står många hojar runtom i landet som mött sitt öde på detta viset när kostnaden för t ex eventuella motorfel fått ägaren att helt enkelt rulla in hojen för gott i en mörk hörna där den fortfarande står och samlar damm. :(
Kan inte svara för allas mek-kunskap på SH men på moppesidan så är jag övertygad om att fler moppar mekas sönder än körs sönder..
Nu har jag på ett nyförvärv lagt ett ansenligt antal timmar på att fixa bromsar, byta slangar, lufta, och mest tidsödande hittills, fixa till Händige Harrys elmekande :gnissla
Nu är det bara lossande av förgasare, inställning av flottörer, rengöring, återmontage och synkning kvar..:tummenupp
Lönt med ett verkstadjobb för detta ? Aldrig..
Men jag får en unik hoj när jag är klar...:fakta
Vad ville jag få fram? Äger man själv inte kunskapen - eller för all del, verktygen - får man betala...
Alla vill eller kan inte och verkstaden, den ska leva den också.
men begär gärna ett kostnadsförslag, först..:D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inte för att vara den som är den, men är inte bult A på första bilden en torx då? Ofta är det ju just torx till motorfästen. Och det ser ju iaf ut att vara spetsen på en torx som sitter i bulten. :hihi

Den här tråden har väl egentligen gjort sitt och frågan är vad den gör i teknikforumet öht? Kanske finns en god anledning därtill.

Nu gjorde ju jag bort mig i några andra inlägg men i "den andra tråden" om detta ämne finns en bild där skruven är så demolerad att jag tog den för en torx. Finns en bild till där jag var tveksam. Gammal och skumögd såg jag visst fel.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262957-ZX-6R-2007-motorbult-sitter-som-berget-och-%E4r-klenhttp://

Angående torxen så är det, mig veterligen, inte ovanligt att man offrar bits på att vålda in så stort som möjligt i den trashade insexfattningen. Tycker det ser ut som om det är så de gjort för att få loss den ackompanjerad av arga tången.

Om du påpekar mitt misstag handlade det om ordningen delarna skulle lossas och vilken del som låser vad. Där var jag på en gemytlig bärtur.:rodnar
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är grävmaskinist o kör en EW160 hjulgrävare på 14 ton. Jag kostar ca 750kr/timme inkl ALLT. En 2 miljoners maskin inkl diesel samt erfaren maskinist. Känns som man får lite mer för pengarna om man jämför =)

Fast då jobbar du väl mer en bara en timme i stöten?

Sen står ju inte mekaniker på parkeringen utanför Ica och jobbar med lånade verktyg.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag är grävmaskinist o kör en EW160 hjulgrävare på 14 ton. Jag kostar ca 750kr/timme inkl ALLT. En 2 miljoners maskin inkl diesel samt erfaren maskinist. Känns som man får lite mer för pengarna om man jämför =)

Perfekt, jag har ett jobb på landet, 50km från stan, bilfärja och sedan 20km fram till tomten.
Jobbet tar 15 minuter.
Generös och snäll som jag är erbjuder jag dubbel timkostnad!
Deal?

:hej

/e
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Perfekt, jag har ett jobb på landet, 50km från stan, bilfärja och sedan 20km fram till tomten.
Jobbet tar 15 minuter.
Generös och snäll som jag är erbjuder jag dubbel timkostnad!
Deal?

:hej

/e

I TS exempel så levererade han själv ett förberett jobb.

Så ska det finnas någon liknelse så borde du ta med dig marken och plocka bort utemöblerna först :tungan
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top