Skäligt med 550 kr för att skruva loss en bult?!

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Jag lämnade in kåplös hoj på verkstad för att skruva loss en motorbult som satt för hårt för min privata verktygslåda...

Såhär såg hojen ut när den rullades in (Arbetet var att lossa den inringade bulten):

bult.jpg

Nu vill verkstaden ha 548 kr för arbetet.

Är det verkligen skäligt/rimligt?!

Eftersom det handlade om att dra lös en bult frågade jag (tyvärr) inte om prisuppgift. Hade tänkt mig att det absolut max kunde kosta ett par hundralappar.

Såhär säger konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumenttjanstlagen/
Vilket pris ska du betala?
Du ska betala vad som är skäligt eller det pris ni har avtalat om. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat.

Jag gör det mesta själv så jag vet inte riktigt hur marknaden ser ut, men jag tycker det låter fruktansvärt dyrt.

Är det ett ockerpris eller är jag bara snål?
 
Dom tog väl betalt för en timmes jobb?

Om nån ringer mig på jobbet och ställer en fråga så tar jag oxå betalt en timme. Själva lossandet av skruven kanske inte tog så lång tid. Beroende på om den satt fastrostad eller ej.
Men det tar en stund att rulla in hojen, sätta den i bänken. Plocka fram verktyg osv osv...
 
Visst är det lite i överkant, men varje påbörjad timme är en timme.
 
Låter dyrt men frågan är om det blev extra besvärligt eftersom du, enligt din andra tråd, sabbat den?

Vet inte vad de har för taxa men om de tar ca 1100 kr/h och de har en 1/2h som minsta debitering så är det som det är.
 
Du har lärt dig nått av det här, vilket är att du istället skulle köpta egna verktyg för dom pengarna så nästa gång du stöter på sådana här bultar så kan du lösa det alldeles själv :)
 
Du har lärt dig nått av det här, vilket är att du istället skulle köpta egna verktyg för dom pengarna så nästa gång du stöter på sådana här bultar så kan du lösa det alldeles själv :)

:D Det är min vanliga taktik. Men så ska jag iväg med hojen på en långtur tidigt imorgon så det hanns inte med några verktygsköp denna gång....
 
Låter dyrt men frågan är om det blev extra besvärligt eftersom du, enligt din andra tråd, sabbat den?

Jag stoppade innan bulten gick sönder, men visst, den började blir lite sliten i insexhuvudet. Timpengsförfarandet låter som en rimligare 'förklaring' i så fall.
 
Fan vad billigt! Jag fick betala 3.500:- för att få loss en plugg på bakre diffen på min Trailblazer :) Pluggen är av stål, diffen av aluminium och allt sitter infällt och riktigt illa till. Konisk gänga som rostat fast dessutom.. Verkstaden hade tydligen fått svetsa fast halva verktygslådan på pluggen innan de fick loss den, det tog nästan en arbetsdag för dom. Men, men... Nu är oljan bytt i alla fall...
 
Jag stoppade innan bulten gick sönder, men visst, den började blir lite sliten i insexhuvudet. Timpengsförfarandet låter som en rimligare 'förklaring' i så fall.

Vi debiterar kunder 1050:- för varje påbörjad timme och en gång fick jag frågan av en kund om jag gjort en lobotomi nån gång? Jag blev lite paff då jag tog det som en förolämpning, men förklaringen till hans fråga var "med den timkostnaden måste ni ha löner som hjärnkirurger". Eh... nä. :hihi

Alltså... Om det "blueridge" säger att du bara blivit debiterad en halvtimmes jobb så har du kommit undan ganska billigt trots allt.
 
Det är ett utmärkt sätt att skrämma iväg framtida kunder iallafall :tummenupp
 
Jag lämnade in min hoj för att jag tyckte det var något skumt ljud från motorn. De gjorde en lyssnande undersökning utan att skruva, så var det bra med det. Debiterades 500kr ca. Halvtimmes jobb. För att vara ärlig så är jag rätt nöjd med den prislappen.
 
:rofl Du får inga 500kr i timmen på verkstadsgolvet, så mycket är säkert. Men visst, efter lite misshandel är den perfekta sexkantsformen inte så perfekt längre....

Säger han som försöker lossa en bult (jaja, skruv) utan att lossa muttern som låser den.

Du kan nog se de 548 som väldigt överkomliga "lärpengar".
 
:rofl Du får inga 500kr i timmen på verkstadsgolvet, så mycket är säkert. Men visst, efter lite misshandel är den perfekta sexkantsformen inte så perfekt längre....

Ta 1 100:-/timmen.
Dra av momsen på 20%.
Dra av för lokalhyra.
Dra av kostnad för inköp av verktyg och övrig utrustning.
Dra av för försäkringar, marknadsföring, el, telefon och bredband.
Dra av för personalutbildning/vård.
Dra av för att meken oftast inte kan debitera för 8 timmar per arbetsdag.
Dra av för att ägaren av verkstaden eventuellt vill ha lite lön och vinst.
Dra av för sociala avgifter, semesterersättning samt löneskatt.

Vad har du nu kvar?

Precis som du skriver, inga 500:-/timmen utan bara en sketen mcmecklön. :fakta


:hej

/e
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top