Sjukvårdarrutiner vid nackskada?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Under ERF:et på Anderstorp gjorde en kompis en lowsider i karusellen och dammade in i däcktraven framför stålräcket. Efter vurpan uppsökte han sjukvårdarna och berättade att han hade ont i nacken. De tittade och klämde lite på den och sa att det nog bara var en mjukdelsskada och att han kunde ta det lugnt. Kompisen nöjde sig inte med detta utan ville att nacken skulle undersökas. Han blev då ombedd att söka sig till akuten i Värnamo. Efter lite pokulerande fick han i vart fall en remiss dit - för att slippa stå i eventuell kö. De ville inte skjutsa honom dit utan han fick åka med en annan deltagares föräldrar.

Väl på lasarettet i Värnamo togs han omedelbart in för röntgen. Den visade att det var ett brott på fjärde halskotan. Kirurgen ville att han omedelbart skulle in på operation och steloperera halskotorna. Inte så kul. De tog dock några magnetröntgenbilder och en tillkallad expert bestämde efter att ha sett de bilderna att akut operation inte var nödvändig. Man skulle istället avvakta och se hur skadan läker, innan man bestämmer något om eventuell operation. Där står det idag.

Historien ger anledning till en del frågor. Är det inte en självklarhet att när en vurpad motorcyklist klagar på nacksmärta så sätter man omedelbart på en halskrage för att därefter så snabbt som möjligt göra en seriös undersökning av skadan? Anses det verkligen tillräckligt att titta och klämma lite för att avfärda patienter under en RR-tävling? Är den beskrivna nivån representativ för den omsorg vi kan vänta oss av sjukvårdspersonalen på banan när vi kört omkull?
 
Last edited:
I ambulansen så ska alla som har varit utsatt for en høg energi vurpa (som en mc skada ju ar) och har det minsta obehag fixeras med en bra nacke krage som inte ska plockas av innan en lakare har sett på røntgen bilderna......
 
Bingo skrev:
2166085 Under ERF:et på Anderstorp gjorde en kompis en lowsider i karusellen och dammade in i däcktraven framför stålräcket. Efter vurpan uppsökte han sjukvårdarna och berättade att han hade ont i nacken. De tittade och klämde lite på den och sa att det nog bara var en mjukdelsskada och att han kunde ta det lugnt. Kompisen nöjde sig inte med detta utan ville att nacken skulle undersökas. Han blev då ombedd att söka sig till akuten i Värnamo. Efter lite pokulerande fick han i vart fall en remiss dit - för att slippa stå i eventuell kö. De ville inte skjutsa honom dit utan han fick åka med en annan deltagares föräldrar.

Väl på lasarettet i Värnamo togs han omedelbart in för röntgen. Den visade att det var ett brott på fjärde halskotan. Kirurgen ville att han omedelbart skulle in på operation och steloperera halskotorna. Inte så kul. De tog dock några magnetröntgenbilder och en tillkallad expert bestämde efter att ha sett de bilderna att akut operation inte var nödvändig. Man skulle istället avvakta och se hur skadan läker, innan man bestämmer något om eventuell operation. Där står det idag.

Historien ger anledning till en del frågor. Är det inte en självklarhet att när en vurpad motorcyklist klagar på nacksmärta så sätter man omedelbart på en halskrage för att därefter så snabbt som möjligt göra en seriös undersökning av skadan? Anses det verkligen tillräckligt att titta och klämma lite för att avfärda patienter under en RR-tävling? Är den beskrivna nivån representativ för den omsorg vi kan vänta oss av sjukvårdspersonalen på banan när vi kört omkull?
Trist läge för din kompis. Vad har ”sjukvårdarna” för utbildning/bakgrund?
 
Jag har iaf inte upplevt att man bagatelliserat smärtor hos sjukvårdspersonal, snarare tvärtom. Det här låter dock lite konstigt. Visst går man och säger att man har "lite" ont i nacken kanske det inte blir fullt blås på personalen, i kombination med att man själv kommer knallande, men tycker ändå att "klämma på nacken" låter lite snett, för har man dragit en kota lär man vara stel i musklerna precis som vid en "vanlig" mjukdelsskada.
Jag tror dock mest på missförstånd i kommunikationen vurpad kille/personal, det ska inte hända, men det kan hända.
 
Nyteknik skrev:
2166200 Trist läge för din kompis. Vad har ”sjukvårdarna” för utbildning/bakgrund?
Ingen aning. Det var de som var där under ERF:et.

Laggie skrev:
2166211 Det lät väldigt konstigt tycker jag, var det verkligen akutsjukvårdare? Jag har aldrig hört någon som skulle tvekat på detta.
Se ovan.

oFFkeFF skrev:
Jag tror dock mest på missförstånd i kommunikationen vurpad kille/personal, det ska inte hända, men det kan hända.
Knappast, han bad att få nacken ordentligt undersökt. Skall nacksmärtor efter en vurpa öht kunna missförstås av sjukvårdare?
 
Bingo skrev:
2166266
Knappast, han bad att få nacken ordentligt undersökt. Skall nacksmärtor efter en vurpa öht kunna missförstås av sjukvårdare?

Nej, egentligen inte som sagt. Enda förklaringen som jag kunde komma med var att patienten inte klagat mycket nog, såvida inte sjukvårdaren var en komplett f*¤#up, men här liknar det faktiskt mest det. Sen kan alla göra misstag, men se till att tala om detta ordentliga misstaget för den här sjukvårdaren, så det inte görs igen.
 
Det skall inte lämnas något utrymme för missförstånd. Vurpor på MC borde alltid hanteras med största allvar. Så som din polare blev behandlad låter mycket oproffessionellt.

Här åker nackkrage på direkt och tas, som sagt, inte av innan läkare sett röntgen bilder.

Har ni kontaktat sjukvårdar-teamets företag? Jag skulle kontakta dem och fråga vad detta innebär och vad ni skall kunna förvänta er för vård av dem, dvs vad deras policys är (alla vårdföretag har (borde ha..om de är seriösa) fasta policys att följa så att de kan standardisera sin vård och försöka undvika problem som kan resultera i felbehandlingar o domstol mm). Om de inte kan svara så kanske man får tänka på att byta företag?
 
Last edited by a moderator:
Nackskador

Att bedöma nackskador är komplicerat och ställer högsta krav på kompetens. Denna kompetens får du om du arbetar med detta dagligen i tex ambulanssjukvården. Det finns bara ett sätt att utesluta nackskador och det är genom röntgen. Denna utgångspunkt måste alla inom akutsjukvård som bedömer rygg/nackskador arbeta utefter. Denna händelse du beskriver visar på att det finns tillfällen där personer kan ha skador fastän de hoppar upp på sin motorcykel och kör in i depå. Detta är en samling orsaker som bla handlar om att skadorna kan vara stabila just för tillfället och att personer "agerar" med stresshormonet adrenalin.

Alla som kör av kan inte skickas till röntgen för undersökning men det finns sätt att göra en bra bedömning. Det första man gör som ambulanspersonal är att bedöma skademekanism. Här handlar det om fart vilket alla vet ökar risken för skador. Det andra i denna händelse är att han åkte in i en trave med däck. Detta gör att kroppen utsätts för stor påfrestning. Hade däcken inte varit där hade utgången varit ännu värre. Jag får hopas att den personal hade detta med sig inför den bedömningen som skulle göras.

Om denna insikt fanns med i bedömningen tillsammans med att killen hade ont i nacken är det viktigt att "fälla än att fria". Om man fäller ska personen förses med nackkrage och spinboard (bräda som fixerar hela kroppen). Detta skulle i så fall gjorts ute på banan om personalen fanns där överhuvudtaget. Det är dock inget försvar att inte göra detta i efterhand när han uppsökte sjukstugan.

Som jag tidigare skrev är det svårt att göra en 100% bedömning men det är viktigt att övervårda än att undervårda. Personalen som arbetade denna dag var kanske kompetent ambulanspersonal och det kan jag inte uttala mig om. Allting är inte svart eller vitt i en bedömning.

Generellt måste jag påpeka att det är oerhört viktigt att alla som kör i dessa sporter måste ställa krav på sjukvårdspersonalen. Det är inte acceptabelt att sjukvårdspersonalen består av sjukvårdare utan erfarenhet av akuta bedömningar och som sitter och trycker i sjukstugorna. Jag anser att den personal som ni lägger era liv i händerna på ska vara samma som kommer då ni ringer 112 dvs utbildade ambulanssjukvårdare (arbeta i ordinarie ambulansverksamhet) samt specialistsjuksköterskor ex ambulanssjuksköterskor. Denna besättning har vana att fatta beslut i svåra fall. Om det inte finns legitimerad personal som tex sjuksköterskor och läkare får inte heller läkemedel ges. Det kanske kan vara skönt att få smärtstillande när man brutit armen eller benet. Efter ett antal år i motorbranchen vet jag att det finns mycket att önska. Många klubbar satsar hellre på billiga sjukvårdare än seriös ambulanspersonal som är aktiv inom ambulanssjukvården. Jag kan tycka att har man råd att bedriva denna sport måste det vara ide att kunna satsa på riktig kvalitet. Ordspråket att "att man får vad man betalar för" stämmer många gånger. Tyvärr upptäcker många klubbar detta i efterhand.
Kräv att personalen är aktiv inom ambulanssjukvården och att det finns minst en i personalen som är ambulanssjusköterska med läkemedelsdelegering från ansvarig läkare!!
Banorna måste sätta ner foten och kräva kompetent personal vilket man har gjort på Sturup Raceway.

Björn Jadeland Ambulanssjuksköterska
www.viamedici.nu
 
Ambulansbjörne skrev:
Generellt måste jag påpeka att det är oerhört viktigt att alla som kör i dessa sporter måste ställa krav på sjukvårdspersonalen. Det är inte acceptabelt att sjukvårdspersonalen består av sjukvårdare utan erfarenhet av akuta bedömningar och som sitter och trycker i sjukstugorna. Jag anser att den personal som ni lägger era liv i händerna på ska vara samma som kommer då ni ringer 112 dvs utbildade ambulanssjukvårdare (arbeta i ordinarie ambulansverksamhet) samt specialistsjuksköterskor ex ambulanssjuksköterskor. Denna besättning har vana att fatta beslut i svåra fall. Om det inte finns legitimerad personal som tex sjuksköterskor och läkare får inte heller läkemedel ges. Det kanske kan vara skönt att få smärtstillande när man brutit armen eller benet. Efter ett antal år i motorbranchen vet jag att det finns mycket att önska. Många klubbar satsar hellre på billiga sjukvårdare än seriös ambulanspersonal som är aktiv inom ambulanssjukvården. Jag kan tycka att har man råd att bedriva denna sport måste det vara ide att kunna satsa på riktig kvalitet. Ordspråket att "att man får vad man betalar för" stämmer många gånger. Tyvärr upptäcker många klubbar detta i efterhand.
Kräv att personalen är aktiv inom ambulanssjukvården och att det finns minst en i personalen som är ambulanssjusköterska med läkemedelsdelegering från ansvarig läkare!!
Banorna måste sätta ner foten och kräva kompetent personal vilket man har gjort på Sturup Raceway.
]

Mkt bra skrivet :klappar
Det är viktigt att ni ställer krav och kanske upprättar ett dokument på vad ni förväntar er av er sjukvårdspersonal. Sedan kan detta dokument visas till företaget ni söker använda och överenskommelser nås.

Det är ju otroligt viktiga saker det gäller.

Rådet jag fick då jag pluggade till syrra här (på Irland har vi högst "stämningskvot" i världen efter USA) "cover your own ass". Det gäller er med. Se till att ni har ordentliga överenskomelser om dessa saker och att det alltid alltid alltid är dokumenterat.

Hoppas polarens nacke läker ihop *fingers crossed*
 
När vi gjorde militär Sjukvårdsutbildning, vilket innefattade diverse scenarion trafikolyckor, så bedömdes alltid nacken som skadad, även om den kanske inte var det. Fanns ingen nackkrage att tillgå och man var illa tvungen att flytta personen (te.x ur fordonet om fordonet börjat brinna eller dyl.) så var det minst fyra man som tog själva kroppen och minst en som höll koll så att huvudet hade samma position som tidigare, att nacken inte vreds eller ändrade vinkel. Grepp fattades med underarmana runt själva skallen och händerna greppandes i underkäken, dvs man TAR ALDRIG i en ev. skadad nacke. Att dom kände och klämde sådär på hans nacke förefaller för mig väldigt underligt! :jisses :eek:

Krage på! direkt, och ha folk som kan sin sak på banorna.... :fatta!

Blir to.m rätt förbannad när jag läser om den här händelsen.... :mad:
 
Nyteknik skrev:
2166200 Trist läge för din kompis. Vad har ”sjukvårdarna” för utbildning/bakgrund?

Kan inte svara för det aktuella fallet men vet hur det är på en del andra ställen.

I helgen när det var supermoto-tävlingar i Örebro fanns det en leg. läkare på plats (narkosläkare till vardags tror jag) samt två personer (minst) som jag uppfattade som ambulanssjukvårdare. Samma folk brukar vara med på Gelleråsen också så där tror jag kompetensen är hög men sen finns det säkert tävlingar där det är mycket sämre.
 
Nursey skrev:
2166552 Mkt bra skrivet :klappar
Det är viktigt att ni ställer krav och kanske upprättar ett dokument på vad ni förväntar er av er sjukvårdspersonal. Sedan kan detta dokument visas till företaget ni söker använda och överenskommelser nås.

Det är ju otroligt viktiga saker det gäller.

Rådet jag fick då jag pluggade till syrra här (på Irland har vi högst "stämningskvot" i världen efter USA) "cover your own ass". Det gäller er med. Se till att ni har ordentliga överenskomelser om dessa saker och att det alltid alltid alltid är dokumenterat.

Hoppas polarens nacke läker ihop *fingers crossed*


Det ska inte behövas en lista på vad man förväntar sig. Det ska ALLTID vara van och erfaren ambulanspersonal utan några undantag. Det ska alltid vara samma som i ordinarie akutambulans. Det ska inte heller vara slitna ambulanslikbilar med ålderdomlig och dålig utrustning. Livet måste väl vara mer värt än så. Det är sällan det händer något allvarligt vilket befrämjar oseriös sjukvårsberedskap, men när det väl hänger på en tråd måste allt fungera. Klubbarna måste också förstå att en ambulans och utbildad personal kostar pengar.
 
Ambulansbjörne skrev:
2166642 Det ska inte behövas en lista på vad man förväntar sig. Det ska ALLTID vara van och erfaren ambulanspersonal utan några undantag. Det ska alltid vara samma som i ordinarie akutambulans. Det ska inte heller vara slitna ambulanslikbilar med ålderdomlig och dålig utrustning. Livet måste väl vara mer värt än så. Det är sällan det händer något allvarligt vilket befrämjar oseriös sjukvårsberedskap, men när det väl hänger på en tråd måste allt fungera. Klubbarna måste också förstå att en ambulans och utbildad personal kostar pengar.

Jovisst är det så men eftersom det tydligen inte ÄR så i dagsläget skadar det ju inte att klubbar lär sig mer om vad man skall kunna förvänta sig för standard. Dvs tar ansvar för att de får vad de skall ha. Ställer krav på företagen som erbjuder sina tjänster. Det var bara så jag menade. Det är ju som du säger, något som inte kan snålas med. Livsviktiga saker.
 
Som hyrestagare av banor blir man ofta hänvisade till specifik ambulans- och läkarpersonal. Då anser jag att en del av ansvaret för att kontrollera kompetensen ligger på banägare. Själv skulle jag aldrig rekommendera någon som inte uppfyllde fastställda krav.

Vissa banägare ser mellan fingrarna när det gäller det "egna folkets" kompetens medan man i kontrakten är benhårda om hyrestagaren söker personal utifrån.
 
Last edited:
Ambulansbjörne skrev:
Denna händelse du beskriver visar på att det finns tillfällen där personer kan ha skador fastän de hoppar upp på sin motorcykel och kör in i depå. Detta är en samling orsaker som bla handlar om att skadorna kan vara stabila just för tillfället och att personer "agerar" med stresshormonet adrenalin.
Precis vad som hände på Gotland Ring förra året när en kille landade på huvudet och sedan körde in sin hoj själv.
Röda Korset-personalen bad honom att vicka på huvudet och känna efter själv.
Så småningom kom en ambulans och tog honom till Visby och sedan helikopter till fastlandet.
Känner inte till skadorna i detalj så jag vill inte spekulera men det var tydligen riktigt allvarligt.
 
Jag ska försöka göra en kommentar utifrån MITT yrkesperspektiv, ber om ursäkt ifall det blir lite långt:

Risken för (hals)kotpelarskador är givetvis någonting vi tar på största allvar, och enligt doktrinen skulle givetvis föraren efter en sådan här olycka givetvis redan på banan ha först fixerats manuellt (hållits still), blivit försedd med halskrage och därefter lagts på styv ryggbräda (spineboard). Först efter halsryggsröntgen eller trauma-CT på närmaste sjukhus skulle han släppts lös. De förare som hämtas med ambulansen på Gelleråsen råkar ofta ut för detta öde.

Det är dock alltid lätt att titta på sådant här och vara efterklok. Problemen uppstår lättare, som i det här fallet, när föraren inte hämtas utan på banan utan kommer inknallande själv. Om han då anger några som helst symptom från halsryggen, eller ömmar där vid undersökning, får han också krage och bil in för röntgen. Värre, och vanligare, är det dock att en sådan förare, även efter höghastighets marksyning, FÖRNEKAR alla symptom eller smärtor, och bara vill ut och köra. Det har hänt att jag godkänt folk för race, och sedan våndats en hel del över om det var så smart när dom släppts ut på nästa åkning. Dock gäller detta förstås INTE om dom klagat över smärtor, men dom flesta insisterar istället på att få köra även om dom brutit fingrar, tår eller ibland även större ben....

Här vill jag mena att även NI har ett stort egenansvar. Rent praktiskt kan jag inte skicka in alla som kört omkull och sedan kommer in på skamkärra vidare till Karlskoga Lasarett på spineboard. Anger ni att ni inte har ont, trots att ni har det, och om jag inte kan hitta några andra objektiva tecken till allvarlig skada, så finns det risk att ni får fortsätta köra.

Kriterierna för att få avlägsna halskrage utan röntgen är annars att man är opåverkad (alkohol/droger/medicin), inte har några neurologiska bortfall(känsel, rörelseförmåga), är smärtfri när man känner igenom halskotpelaren, samt att man för egen maskin kan röra nacken i alla riktningar utan smärta.

Frågan är förstås om en kraftigt adrenalinhög RR-förare som just gått av banan kan räknas som opåverkad.
 
Arctic#1 skrev:
2166127 I ambulansen så ska alla som har varit utsatt for en høg energi vurpa (som en mc skada ju ar) och har det minsta obehag fixeras med en bra nacke krage som inte ska plockas av innan en lakare har sett på røntgen bilderna......
Ok, det verkar ju vettigt.

Nursey skrev:
Vurpor på MC borde alltid hanteras med största allvar.

Här åker nackkrage på direkt och tas, som sagt, inte av innan läkare sett röntgen bilder.
Låter också vettigt.

Mr Edholm skrev:
Krage på! direkt
Mmmm, vettigt.

Kjelle skrev:
Om han då anger några som helst symptom från halsryggen, eller ömmar där vid undersökning, får han också krage och bil in för röntgen.
Vettigt.

erik skrev:
i Örebro fanns det en leg. läkare på plats (narkosläkare till vardags tror jag) samt två personer (minst) som jag uppfattade som ambulanssjukvårdare.
Narkosläkare?

sandstream skrev:
Röda Korset-personalen bad honom att vicka på huvudet och känna efter själv.
Herre gud...
 
Ambulansbjörne skrev:
Många klubbar satsar hellre på billiga sjukvårdare än seriös ambulanspersonal som är aktiv inom ambulanssjukvården. Jag kan tycka att har man råd att bedriva denna sport måste det vara ide att kunna satsa på riktig kvalitet. Ordspråket att "att man får vad man betalar för" stämmer många gånger. Tyvärr upptäcker många klubbar detta i efterhand.
Kräv att personalen är aktiv inom ambulanssjukvården och att det finns minst en i personalen som är ambulanssjusköterska med läkemedelsdelegering från ansvarig läkare!!
Banorna måste sätta ner foten och kräva kompetent personal vilket man har gjort på Sturup Raceway.

Björn Jadeland Ambulanssjuksköterska
www.viamedici.nu
Det är, som sagt, lätt att vara efterklok. Men i det här fallet så har uppenbarligen ett fel begåtts. En person som klagar på nacksmärtor och vill bli undersökt blir mer eller mindre avspisad av sjukvårdspersonalen och får gå därifrån med bruten nacke. Trots att alla är i stort sett är eniga om vilken procedur man skall följa som sjukvårdare i sådana fall, har man här helt förbigått den proceduren.

Då undrar man naturligtvis varför det hände som hände. Var det outbildad personal, eller var de bara ointresserade av att göra sitt arbete?

Jag är inte part i målet och ser det inte som min sak att driva frågan, men jag tycker att det är läge för ARC (och övriga klubbar) att ta sig en rejäl funderare och ett allvarligt samtal med den sjukvårdspersonal de anlitar. Kompetensen MÅSTE finnas där, det är ett grundkrav. Men det är inte det enda. Det måste också finnas en vilja och ett allvar i engagemanget. Jag vet inte vad som brast, bara att något brast på ett sätt som är fullständigt oacceptabelt.

@ Björn: ni är kanonbra på Sturup!
 
Bingo skrev:
2168850Narkosläkare?

Ja, det skulle ju alltså jag då. Narkosläkare är bra, faktiskt bättre än ortopeder, vid STORA trauma. Dock är vi i ärlighetens namn rätt kass på små-ortopedi, vilket kanske är vanligare, men det finns ju klokare doktorer att skicka vidare till vid behov. Var med i Täby pga intresse och pga av att jag känner en del av folket. Dessutom var det kul, så jag tänkte nog göra det igen.

Bingo skrev:
2168850Herre gud...

Faktiskt inte så konstigt som det låter, vg se mitt inlägg ovan. Ingår ju som sagt i den undersökning som läkare på akuten gör innan man beslutar att ta av en krage som ambulansen satt utan att göra röntgen innan. Om patienten inte ömmar över kotorna vid undersökning ber man honom/henne att försiktigt röra huvudet i alla rörelseaxlar. En rörelse i halsryggen med skadad kota gör ONT, alltså krage på igen och till röntgen/CT. Om inte avlägsnas kragen.

Kom ihåg att vi fortfarande talar om en patient som är vaken och helt opåverkad av annat.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top