Nursey skrev:2170450Måste säga att jag skulle känna mig riktigt trygg om jag visste att det fanns en narkosläkare på plats på banan. U guys are![]()
![]()

Men tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nursey skrev:2170450Måste säga att jag skulle känna mig riktigt trygg om jag visste att det fanns en narkosläkare på plats på banan. U guys are![]()
![]()
sandstream skrev:2167556Precis vad som hände på Gotland Ring förra året när en kille landade på huvudet och sedan körde in sin hoj själv.
Röda Korset-personalen bad honom att vicka på huvudet och känna efter själv.
Så småningom kom en ambulans och tog honom till Visby och sedan helikopter till fastlandet.
Känner inte till skadorna i detalj så jag vill inte spekulera men det var tydligen riktigt allvarligt.
Dea skrev:2170929Sjätte kotan av på alla tre sidor. ...
.
.
.
6. Föraren känner sig tillräckligt ok för att köra in i depån. Ett beslut en förare som gått omkull kanske inte borde få ta.
7. Sjukvårdspersonal i depån ber föraren vrida nacken i alla vinklar för att kolla om nacken är ok. Nu börjar det dock göra ont och som tur är håller föraren huvudet still i stället.
8. Sen blir det ambulans, helikopter och till slut Karolinska sjukhuset.
Nu gick det ju bra till slut och tur var väl det.
Dea skrev:2170929Sjätte kotan av på alla tre sidor. Slutade med operation, droger och komunalt avlopp inkopplat i kroppen. Dock tillfrisknade han snabbt efter det. Just den vurpan visar att det kan hända mycket konstigt vid en krasch på en bandag. Detta är kort vad som hände. Jag låg bakom och fick dessutom allt på video.
1. En lowsider resulterar i att föraren glider på asfalten.
2. När han kommer till bankanten tar det stopp mot decimeterhöga vallar i den hårda sanden.
3. En (kanske fler) kullerbytta och föraren landar olyckligt på huvudet.
4. Jag plus en hoj till kör av rakt fram i sanden för att inte krocka. Vi klarar oss på hjulen.
5. En instruktör VÄNDER på banan och kommer tillbaka till platsen (finns på video, helt otroligt)
6. Föraren känner sig tillräckligt ok för att köra in i depån. Ett beslut en förare som gått omkull kanske inte borde få ta.
7. Sjukvårdspersonal i depån ber föraren vrida nacken i alla vinklar för att kolla om nacken är ok. Nu börjar det dock göra ont och som tur är håller föraren huvudet still i stället.
8. Sen blir det ambulans, helikopter och till slut Karolinska sjukhuset.
Nu gick det ju bra till slut och tur var väl det.
Kjelle skrev:2170979Systemet är bra, men tyvärr inte helt fail safe. Det ändra 100% säkra alternativet vore att alltid hämta alla med ambulansen, men det skulle få konsekvenser för tävlingen. Ett rookie 1000-race något år sedan var det >10 som körde av första racet.....
2ono skrev:2171022Det är bra om man håller sig sanningen vilket du inte gjort eftersom jag var på denna plats och undersökte den skadade!!
Sjukvård handlar mycket om rutiner och att man är förberedd att sådant kan hända tex en halsrygg skada ska ha en halskrage och personal som kan stabilisera en patient, detta fanns inte där.
Det fanns inte ens en halskrage eller en utbildad personal för att ta hand om denna typ av skador, detta är arrangören som ska se till att det finns ingen annan!!!!
Jag som förare vart inkallad för att bedöma situationen som medicinskt kunnig och jag gjorde den bedömningen som senare visade sig vara rätt att jag rek att pat skulle transporteras med halskrage till sjukhus och inte röra sig en mm.
Dea skrev:2171033Frågan är vad en nacke är värd. Dock får ju varje förare ta ansvar om han vill röra på sig men samtidigt så måste man ju kunna välja att ligga still utan att det skall finnas några "hard feelings" från övriga deltagare och funktionärer.
TackDea skrev:2170929Sjätte kotan av på alla tre sidor. Slutade med...
sandstream skrev:2171366För utan att kunna ett dugg om nack/ryggskador verkar det vara viktigt att man fixerar huvudet och håller sig still.
anja skrev:Jag lånade ihop lite nya delar till hojen och körde vidare resten av dan, och kom på först påväg hem på kvällen att jag kanske skulle röntga nacken. Dethär borde jag ju kunna? Jag skämdes en hel del på akuten sen.![]()
.
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti