Sjukvårdarrutiner vid nackskada?

sandstream skrev:
2167556 Precis vad som hände på Gotland Ring förra året när en kille landade på huvudet och sedan körde in sin hoj själv.
Röda Korset-personalen bad honom att vicka på huvudet och känna efter själv.
Så småningom kom en ambulans och tog honom till Visby och sedan helikopter till fastlandet.
Känner inte till skadorna i detalj så jag vill inte spekulera men det var tydligen riktigt allvarligt.

Sjätte kotan av på alla tre sidor. Slutade med operation, droger och komunalt avlopp inkopplat i kroppen. Dock tillfrisknade han snabbt efter det. Just den vurpan visar att det kan hända mycket konstigt vid en krasch på en bandag. Detta är kort vad som hände. Jag låg bakom och fick dessutom allt på video.

1. En lowsider resulterar i att föraren glider på asfalten.
2. När han kommer till bankanten tar det stopp mot decimeterhöga vallar i den hårda sanden.
3. En (kanske fler) kullerbytta och föraren landar olyckligt på huvudet.
4. Jag plus en hoj till kör av rakt fram i sanden för att inte krocka. Vi klarar oss på hjulen.
5. En instruktör VÄNDER på banan och kommer tillbaka till platsen (finns på video, helt otroligt)
6. Föraren känner sig tillräckligt ok för att köra in i depån. Ett beslut en förare som gått omkull kanske inte borde få ta.
7. Sjukvårdspersonal i depån ber föraren vrida nacken i alla vinklar för att kolla om nacken är ok. Nu börjar det dock göra ont och som tur är håller föraren huvudet still i stället.
8. Sen blir det ambulans, helikopter och till slut Karolinska sjukhuset.

Nu gick det ju bra till slut och tur var väl det.

Dea skrev:
2170929 Sjätte kotan av på alla tre sidor. ...
.
.
.
6. Föraren känner sig tillräckligt ok för att köra in i depån. Ett beslut en förare som gått omkull kanske inte borde få ta.
7. Sjukvårdspersonal i depån ber föraren vrida nacken i alla vinklar för att kolla om nacken är ok. Nu börjar det dock göra ont och som tur är håller föraren huvudet still i stället.

Det är ju just precis det här som är det stora dilemmat, eftersom vi inte befinner oss ute på banan själva. På Åsen finns (på tävlingar) 2 ambulanser, en vid sjukstugan och en ute på banans andra sida, som tillsammans täcker hela banan. Vi ser självklart racen från "läktarplats" vid sjukstugan, och ser när någon kör av, men kan inte på håll avgöra hur skadad föraren är. Har han/hon svårt att komma på fötter eller i värsta fall blir liggande kör vi såklart ut, men ofta kommer dom upp på fötter direkt och då blir det mer svårbedömt.

Den första bedömningen på banan görs ju av de flaggvakter &/el rödakorsare som står närmast. Dessa är intresserade, jätteduktiga - med utropstecken efteråt - och väl tränade i att titta efter tecken till svårare skador, men i enstaka fall som ovan, där föraren själv förnekar symptom och säger sig må bra, ropas inte ambulansen ut utan föraren tar sig in själv, antingen gående eller när skamkärran hämtar. Om han sen kommer in till stugan skulle jag också (bland annat) be honom röra på nacken för att se om det gör ont innan jag frikänner honom för nästa åkning.

Bekymret, och det som nog gör att det alltid finns en risk att en halsryggsskada upptäcks först på detta sätt, är dels adrenalinpåslaget som dämpar alla smärtor första minuterna efter krasch, dels förarnas enorma motivation att köra till varje pris. Systemet är bra, men tyvärr inte helt fail safe. Det ändra 100% säkra alternativet vore att alltid hämta alla med ambulansen, men det skulle få konsekvenser för tävlingen. Ett rookie 1000-race något år sedan var det >10 som körde av första racet.....

Dea skrev:
2170929 Sjätte kotan av på alla tre sidor. Slutade med operation, droger och komunalt avlopp inkopplat i kroppen. Dock tillfrisknade han snabbt efter det. Just den vurpan visar att det kan hända mycket konstigt vid en krasch på en bandag. Detta är kort vad som hände. Jag låg bakom och fick dessutom allt på video.

1. En lowsider resulterar i att föraren glider på asfalten.
2. När han kommer till bankanten tar det stopp mot decimeterhöga vallar i den hårda sanden.
3. En (kanske fler) kullerbytta och föraren landar olyckligt på huvudet.
4. Jag plus en hoj till kör av rakt fram i sanden för att inte krocka. Vi klarar oss på hjulen.
5. En instruktör VÄNDER på banan och kommer tillbaka till platsen (finns på video, helt otroligt)

Det är bra om man håller sig sanningen vilket du inte gjort eftersom jag var på denna plats och undersökte den skadade!!

Sjukvård handlar mycket om rutiner och att man är förberedd att sådant kan hända tex en halsrygg skada ska ha en halskrage och personal som kan stabilisera en patient, detta fanns inte där.

Det fanns inte ens en halskrage eller en utbildad personal för att ta hand om denna typ av skador, detta är arrangören som ska se till att det finns ingen annan!!!!

Jag som förare vart inkallad för att bedöma situationen som medicinskt kunnig och jag gjorde den bedömningen som senare visade sig vara rätt att jag rek att pat skulle transporteras med halskrage till sjukhus och inte röra sig en mm.

Edit: Kräv av era banarrangörer att det finns Ambulanser och med rätt utrustning och personal, denna olycka hade kunnat gått åt he...... men tack och lov gick det bra!!

Last edited:
Kjelle skrev:
2170979 Systemet är bra, men tyvärr inte helt fail safe. Det ändra 100% säkra alternativet vore att alltid hämta alla med ambulansen, men det skulle få konsekvenser för tävlingen. Ett rookie 1000-race något år sedan var det >10 som körde av första racet.....

Frågan är vad en nacke är värd. Dock får ju varje förare ta ansvar om han vill röra på sig men samtidigt så måste man ju kunna välja att ligga still utan att det skall finnas några "hard feelings" från övriga deltagare och funktionärer.

2ono skrev:
2171022 Det är bra om man håller sig sanningen vilket du inte gjort eftersom jag var på denna plats och undersökte den skadade!!

Sjukvård handlar mycket om rutiner och att man är förberedd att sådant kan hända tex en halsrygg skada ska ha en halskrage och personal som kan stabilisera en patient, detta fanns inte där.

Det fanns inte ens en halskrage eller en utbildad personal för att ta hand om denna typ av skador, detta är arrangören som ska se till att det finns ingen annan!!!!

Jag som förare vart inkallad för att bedöma situationen som medicinskt kunnig och jag gjorde den bedömningen som senare visade sig vara rätt att jag rek att pat skulle transporteras med halskrage till sjukhus och inte röra sig en mm.

Då är sanningen den att du gjorde en riktig bedömmning vilket du ska ha all heder för. Men vid den första kontakten med depån och personal från röda korset blev föraren ombedd att röra nacken.

Dea skrev:
2171033 Frågan är vad en nacke är värd. Dock får ju varje förare ta ansvar om han vill röra på sig men samtidigt så måste man ju kunna välja att ligga still utan att det skall finnas några "hard feelings" från övriga deltagare och funktionärer.

Det är viktigt att du inte missförstår mig här: En "nacke" är för mig när jag är ansvarig tävlingsläkare värd hur mycket som helst, och jag tvekar inte en sekund att rödflagga hela racet för att hämta en förare där jag misstänker en eventuell kotpelarskada. Poängen är istället: Om ni har ont - ligg kvar så vi ser det, så kör vi fram limousinen omgående! :fakta

Det kanske är svårt att införa i praktiken men vid alla lite allvarligare avkörningar så borde personen ligga kvar på marken tills en "sjukvårdare" kollat om allt verkar okej.
För utan att kunna ett dugg om nack/ryggskador verkar det vara viktigt att man fixerar huvudet och håller sig still.

Dea skrev:
2170929 Sjätte kotan av på alla tre sidor. Slutade med...
Tack :tummenupp

Däremot är det inte ett dugg lätt att få en nykraschad förare ens med nack/ryggont att ligga still. (Testat på Sviesta)

Å andra sidan så vet jag hur svårt det är. Jag for i backen på Gälleråsen en gång och minns inte hur jag landade, men ont i nacken gjorde det hursomhelst. Jag lånade ihop lite nya delar till hojen och körde vidare resten av dan, och kom på först påväg hem på kvällen att jag kanske skulle röntga nacken. Dethär borde jag ju kunna? Jag skämdes en hel del på akuten sen. :3freak

Mina tips:

* Ha inte med dendär extrahjälmen. Om du kommer att behöva den, så behöver du rimligtvis röntga nacken innan, och då kan du lika gärna lämna den hemma. Färdigkört!
* Om någon vill låna delar; fråga vad som hänt och om det verkligen är rimligt att personen fortsätter köra.

Nu gick det ju bra till slut och tur var väl det.[/QUOTE]

allt gick bra! jag lever! och har rörelseförmåga!

beslutet jag tog efter craschen var nog inte så smart, men jag blev så rädd/förbannad på röda kors killen ,när han det första han gjorde var att fråga om jag kunde vicka på huvudet fram och tillbaka.

hade jag gjort det då, hade jag nog varit förlamad i dag.... c:6 var krossad i framkant och i tre bitar i bak kant
jag har vartit plutonsjukvårdare i lumpen, vart frivillig besättnings man i sjöräddningssällskapet S:S:R:S där regelbunden sjukvårdsutbildning ingick och kände att det minsann inte skulle göras nåt med mig där ute bollhavet!

vill ändå tacka röda korspersonalen STORT för alla insattser dom gör! :tummenupp

allt är utrett med banarrangören och röda kors personalen, så att det inte skall hända igen.

ett STORT tack till alla som hjälpte till,stöttade,fanns till, och höll handen.... :tummenupp

// Jocke

anja skrev:
Jag lånade ihop lite nya delar till hojen och körde vidare resten av dan, och kom på först påväg hem på kvällen att jag kanske skulle röntga nacken. Dethär borde jag ju kunna? Jag skämdes en hel del på akuten sen. :3freak

.

När man är lite (eller mycket) chockad o adrenalinet sprutar är man inte tillräknerlig för fem öre. Jag har försökt övertyga ambulanspersonal två ggr då jag klotat att jag är heeeelt okej..."skall bara kolla hojen" :3freak för att bli nerhållen o fastsurrad (nej inte tyvångsjacka :hihi ) och "blåljusad" till akuten direkt. Kan tänka att det är tio gånger mer adrenalin som pumpar på banorna och att många gärna VILL hoppa upp och fortsätta.

så här ser det ut: en trasig C 6:a

Bifogat

• summer05 026 (Medium).jpg
    summer05 026 (Medium).jpg
    80.7 KB · Visningar: 51
  • summer05 023 (Medium).jpg
    summer05 023 (Medium).jpg
    51.9 KB · Visningar: 48
  • summer05 024 (Medium).jpg
    summer05 024 (Medium).jpg
    68.1 KB · Visningar: 49
Nyheter