sjukt

watson skrev:
2624411 Men älskling.. Det handlar inte om gener... Det handlar om att inte ha fått träna på hur man beteér sig i relationer till människor.

Men du tänkte nästan rätt... :pannkyss

/Carin

Livet är ett enda stort lotteri baby! ;)

Mavve skrev:
2624334 Barn går på instinkt - likt resten av oss däggdjur. Darwin: Endast den starkaste överlever osv...
Djungelns lag, så är det bara.

Barn märker att nån har kassa gener och stöter automatiskt bort den.

Jag vet inte var jag får allt ifrån :gnissla

:pannkyss

Är du seriös:va

http://susning.nu/Empati

.

Last edited:
Kunde skriva ett inlägg på 200 sidor om detta men nöjer mig med en del i diskussionen och det är att det pratas en hel del om "mina barn, andras ungar" här. Jag kanske är cynisk men tror ni verkligen på det själva? De värsta mobbbarna har ofta föräldrar som inte kunde bry sig mindre om vad deras barn gör i skolan. Lycka till med att ens få dessa färäldrar att medverka på ett föräldramöte....

Sluta vara så blåögda, detta är ingenting man löser med gulle-gull metoder som lektioner i etik osv.

/Mr. cynisk

Bo_jahn skrev:
2625788 Kunde skriva ett inlägg på 200 sidor om detta men nöjer mig med en del i diskussionen och det är att det pratas en hel del om "mina barn, andras ungar" här. Jag kanske är cynisk men tror ni verkligen på det själva? De värsta mobbbarna har ofta föräldrar som inte kunde bry sig mindre om vad deras barn gör i skolan. Lycka till med att ens få dessa färäldrar att medverka på ett föräldramöte....

Sluta vara så blåögda, detta är ingenting man löser med gulle-gull metoder som lektioner i etik osv.

/Mr. cynisk

Varför måste du vara cynisk? Här på SH måste man skriva att man är världsbäst, annras tror ju andra att man är lite bakom och gud förbjude....
Folk kommer alltid att vara blåögda ;)
Liksom barn alltid kommer mobbas. Så är det bara.

Ja, det är ju trist....

Bo_jahn skrev:
2625788 Kunde skriva ett inlägg på 200 sidor om detta men nöjer mig med en del i diskussionen och det är att det pratas en hel del om "mina barn, andras ungar" här. Jag kanske är cynisk men tror ni verkligen på det själva? De värsta mobbbarna har ofta föräldrar som inte kunde bry sig mindre om vad deras barn gör i skolan. Lycka till med att ens få dessa färäldrar att medverka på ett föräldramöte....

/Mr. cynisk

Klart att det inte funkar med några gulle-gull metoder....
Men det är föräldrarna man ska börja med. Där ligger det största problemet. Får barnen lära sig vettiga värderingar och lära sig respektera sina medmänniskor redan från början så skulle sånt här minska väldigt kraftigt. Å skulle föräldrarna till (skit)-ungarna fatta att deras ungar inte är några änglar så skulle det ju underlätta rätt bra också....

Kia skrev:
2625806 Klart att det inte funkar med några gulle-gull metoder....
Men det är föräldrarna man ska börja med. Där ligger det största problemet. Får barnen lära sig vettiga värderingar och lära sig respektera sina medmänniskor redan från början så skulle sånt här minska väldigt kraftigt. Å skulle föräldrarna till (skit)-ungarna fatta att deras ungar inte är några änglar så skulle det ju underlätta rätt bra också....

Du utgår från ditt eget tänkande. Det är jättebra att du bryr dig om din barn mobbar/blir mobbade.
Dessa föräldrar vet att deras barn inte är några änglar i skolan. De bryr sig inte. Det är inte intresserade av sina barn överhuvudtaget.
Förstår du problemet?

Bo_jahn skrev:
2625870 Du utgår från ditt eget tänkande. Det är jättebra att du bryr dig om din barn mobbar/blir mobbade.
Dessa föräldrar vet att deras barn inte är några änglar i skolan. De bryr sig inte. Det är inte intresserade av sina barn överhuvudtaget.
Förstår du problemet?

Vet man om ett barn vars föräldrar inte bryr sig om barnet är man SKYLDIG att anmäla detta. Detta är ett barn som far illa och det är allas våran skyldighet att anmäla till sociala myndigheter som då får gå in och göra en genomgång... Bryr man sig inte om sina barn ska man heller inte ha några barn... så här kommer faktiskt samhället in...

Kia skrev:
2625898 Vet man om ett barn vars föräldrar inte bryr sig om barnet är man SKYLDIG att anmäla detta. Detta är ett barn som far illa och det är allas våran skyldighet att anmäla till sociala myndigheter som då får gå in och göra en genomgång... Bryr man sig inte om sina barn ska man heller inte ha några barn... så här kommer faktiskt samhället in...

Låt mig säga som så att socialkontorets gräns för ingripande enligt min erfarenhet ligger en bra bit bortom att underlåta närvaro vid föräldramöten....

Bo_jahn skrev:
2626121 Låt mig säga som så att socialkontorets gräns för ingripande enligt min erfarenhet ligger en bra bit bortom att underlåta närvaro vid föräldramöten....

Kommer en anmälan in till socialkontoret om ett barn som far illa är de skyldiga att göra en utredning. Med en envis anmälare som vet vad den vill kan man komma rätt så långt med myndigheter också...

Fifan....
Jaja bara hoppas att det går bättre för henne på nästa ort.

Rektorn heter AnnChristin och jobbar fortfarande kvar. Hon har inga planer på att sluta.
Om någon vill maila rektorn/skolan och ge dom lite synpunkter så är adressen här: barn.utbildning@herjedalen.se

Last edited:
Första gången jag läser första artikeln. Kan bara säga tragiskt =(

Har jobbat på en högstadieskola i tre år som elevassistent och där gjorde vi mkt även för mindre saker. Detta som var i första artikeln är helt sjuk hur rektor och speciellt lärarna bara ignorerar detta och inte ens lyssnat eller sett ordentligt på flickan.
Tycker att 75.000 kr i skadestånd låter lite för någonting som har förstört en stor del i ett barns liv.

Hoppas iaf att flickan har det bättre nu och har skaffat sig riktiga vänner.

Skulle vara intressant att jobba på denna skolan under den tiden mobbningen pågick och bara kasta ut sig massa ord mot de äckliga eleverna som gör detta mot andra (gärna banka in dem i skåpen också...) och kanske, KANSKE!, fått dem att fatta att mobbning varken är ballt eller nyttigt. Även lärare och rektor skulle fått en hel del skit. Fy fan.

Fyfan stackas tjej!!!!!!!

Det värsta är ju lärare och rektors feghet att INTE våga ta tag i det innan det går för långt :mad: :huvet :huvet

Hade de gjort något från början så hade hennes liv inte behövt vara ett helvete på jorden :gnissla

det är till stor del lärarnas och rektorns fel men elevrena på skolan har också ett visst ansvar! hur fan kan man bara ignorera det faktum att någon blir så gravt mobbad??:confused: vara medveten om hur illa en person blir behandlad utan att göra nåt??:confused: är det verkligen så? skulle man inte göra nåt? ställa sig på hennes sida? jag menar, vad hade hon gjort för att förtjäna en sån behandling??:confused: jag förstår mig inte på människor av idag... är vi verkligen så onda?

Man blir så J*vla sur när man hör det där! vill bara åka dit till den där j*vla skolan och spöa upp alla mobbare :mad:

Man behandlar inte en människa så här!

tror knappast att det gör tillvaron bättre för tjejen i fråga, antagligen låter de henne plikta för vad du har gjort om du gör nåt sånt... men jag förstår dig, ska man nödvändigtvis känna för att åsamka någon smärta ska det fan vara för sån här idioti:mad: jag menar, mobbning i allmänhet går oftast ut på skillnader personerna emellan, right? blyghet, utseende och så vidare. ska man nödvändigtvis hata någon borde det väl vara baserat på personens åsikter??

Last edited:
Skulle väl säga att människan alltid varit ond...

det håller jag inte riktigt med om... krig, revirstrider och dylikt har säkert alltid funnits men har vi verkligen alltid njutit av att plåga våra medmänniskor för skojs skull? är inte tortyr ett hyfsat nytt (4000 år gammalt eller nåt tror jag...) påhitt?

Fy helvete, våld går mot alla mina principer, men ibland måste man blunda för principer och öppna en "can of whoopass".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg