Sjukt hala Metzeler M5!

Beskedet från Däckonline.

De menar att det inte är nåt fel på däcket och att jag ska pröjsa för det. Haha helt sjukt.
Förra däcket, glashalt. Nya perfekt grepp.... men inget fel. :arsele

Ja du vad ska man säga? Det är väl typiskt att dom alltid ska få det till att det inte är något fel när man vill reklamera något! :huvet

De menar att det inte är nåt fel på däcket och att jag ska pröjsa för det. Haha helt sjukt.

Man får vara försiktig med att beställa däck från dackonline då dom inte tar hänsyn till var du bor och vilket klimat vi har.
Gummiblandningarna är skillnad mellan dom däcken som ska till t.ex Asien än Europa, finns märkningar på däcken som med koder visar vilket land dom är tillverkade för.

Många tänker inte på det här!

Se då även till att få tillbaka det däcket du reklamerade men nu får "köpa tillbaka"

Bara för att liksom.

Det här som Rylander skriver ovan att det är olika blandningar på ett däck tänkt för asien jämfört med Europa det hade i alla fall jag ingen aning om. Det är med andra ord farligt med parallellimporterade däck (eller kan vara)

Jag trodde att ett 190/55 ZR17M/C (75W) MICHELIN Pilot POWER betydde samma blandning, detta då de heter exakt likadant överallt. Smartare vore enligt mig att låta däcket gjort för asien heta Pilot power A om det är gjort för asien och Pilotpower E om det är gjort för Europa - För det måste väl finnas fler än mig som inte hade en aning om att det finns en kod som berättar vilken marknad däcket är gjort för ??

Sedan ännu en ny sak jag lärt mig, (Ja man lär sig nya saker varje dag), Jag har alltid trott att däck är en färskvara och som R-hojspilot blir det ju en del däcksbyte (och ännu mer om man tycker det är skoj med banåkning - och det gör man ju :D)

Så här skriver Nokian på sin hemsida.

http://www.nokiantyres.se/fragor-om-dacken#dackmarkning

Hur länge kan däcken lagras?

Det är svårt att ange någon bestämd maximal livslängd för ett däck eftersom flera olika saker påverkar slitaget och livslängden på ett däck. Exempelvis slits däcken 4-5 gånger snabbare på våren än i slutet av sommaren. Enligt internationella rekommendationer bör man inte köra med däck som är äldre än sex år gamla och den rekommenderade maximiåldern är 10 år. Som nya däck kan säljas däck som är tillverkade högst fem år tidigare, eftersom däck som lagras rätt håller sina ursprungliga tekniska egenskaper upp till fem år. Under säsongerna bör däcken förvaras i ett svalt, mörkt och torrt utrymme. Läs mer om hur däcken ska förvaras på adressen: http://nokiantyres.se/ratt_forvaring. Lägsta säkra spårdjupet på vinterdäck är fyra millimeter. Vi rekommenderar inte användningen av vinterdäck (M+S) på sommaren. Däcken får inte utsättas för vätskor som exempelvis oljor, bensin eller smörjningsmedel.

Nu gäller detta ju bildäck iofs, men inte fasen skulle jag anse att ett fem år gammalt däck ska anses som, och kunna säljas som nytt utan kraftig rabatt !!

De skriver att "om det är rätt lagrat" - Ja de kanske har rätt, men hur ska jag som köpare VETA att det är rätt lagrat ????? - Finns ju knappast en loggbok som medföljer däcket.

Bättre då att köpa färska sulor, oavsett bil eller MC

Och TS - Du har garanterat fått en dålig batch, annars hade du aldrig upplevt sådan skillnad som du gjorde, skitdåligt av företaget/företagen att inte tro dig. Varför skulle du bluffa en sådan sak ? ställde ju till det med mycket merarbete för dig också.

Last edited:
Kan det vara värt besväret för TS att lägga på det hala igen, och filma besvären? Och sedan filma med det nya, och visa jämförelsen?

Last edited:
Kan det vara värt besväret att lägga på det hala igen, och filma besvären? Och sedan filma med det nya, och visa jämförelsen?

Släng på det hala och klipp ihop en bra film med flera vinklar som visar hur kasst det är, sen lägger du upp det på youtube med nån rubrik som "metzeler tires have the worst grip" så ska du se att nog någon från metzler hör av sig tids nog ;)

Klart du inte ska betala, och kräver dom ändå att du ska betala så kräv att få tillbaka däcket så du kan polisanmäla dom. Då undrar jag vad dom säger... :6surkart

Jag körde på M5,or i 2 år, fick i snitt ut 350 mil på dom, sen helt plötsligt så fick jag ett som dog på 150 mil.

Jag påpekade detta för min däckkrängare som såg till att montera av det och sätta på ett nytt.

däcket skulle tillbaka till generalagenten för analys, har inte hört nånting efter det.

Hade TS köpt sitt däck hos sin lokala MChandlare kanske verkstaden hade kunnat prova och konstatera att däcket var kass och med sin nära relation till importören beslutat att konsumenten skulle skulle bli ersatt med ett nytt. Kanske.

Hade TS köpt sitt däck hos sin lokala MChandlare kanske verkstaden hade kunnat prova och konstatera att däcket var kass och med sin nära relation till importören beslutat att konsumenten skulle skulle bli ersatt med ett nytt. Kanske.

Sorry...missade det ja...

till TS skyll dig själv och sluta gnälla!

Sorry...missade det ja...

till TS skyll dig själv och sluta gnälla!
Tråkig inställning. Självfallet ska däcken vara korrekta oavsett om man köper av handlare eller via nätet, speciellt svensk näthandel som lyder lika mycket under KKL som den lokale mchandlaren. Hur sedan handlaren sköter reklamation mot leverantör ska slutkund inte behöva bry sig om.

Att man säkerligen har en bättre förhandlingssits med en lokal mchandlare är en annan femma men lagen är likadan i båda fallen. Och följer inte handlaren lagen så får man gnälla...

Tråkig inställning. Självfallet ska däcken vara korrekta oavsett om man köper av handlare eller via nätet, speciellt svensk näthandel som lyder lika mycket under KKL som den lokale mchandlaren. Hur sedan handlaren sköter reklamation mot leverantör ska slutkund inte behöva bry sig om.

Att man säkerligen har en bättre förhandlingssits med en lokal mchandlare är en annan femma men lagen är likadan i båda fallen. Och följer inte handlaren lagen så får man gnälla...

Inte alls tråkig faktiskt, det bara är så.

Det här som Rylander skriver ovan att det är olika blandningar på ett däck tänkt för asien jämfört med Europa det hade i alla fall jag ingen aning om. Det är med andra ord farligt med parallellimporterade däck (eller kan vara)

Jag trodde att ett 190/55 ZR17M/C (75W) MICHELIN Pilot POWER betydde samma blandning, detta då de heter exakt likadant överallt. Smartare vore enligt mig att låta däcket gjort för asien heta Pilot power A om det är gjort för asien och Pilotpower E om det är gjort för Europa - För det måste väl finnas fler än mig som inte hade en aning om att det finns en kod som berättar vilken marknad däcket är gjort för ??...
Utifall Du händelsevis inte var ironisk i Ditt inlägg...:

Myt! Stor, fet myt, att däck har olika gummiblandningar trots samma namn men beroende på vilken "marknad" de är tillverkade för. Avhandlat, diskuterat och konstaterat i femtioelva gamla däckstrådar bara här på SH.com. Betänk för ett ögonblick risken för en tillverkare om t ex en sändning däck avsedda för den asiatiska marknaden skulle råka hamna i USA och ett antal förare med stämningslystna advokater i bekantskapskretsen skulle köra åt pipsvängen...;)

Att myten aldrig dör kan iofs bero på att det ibland finns en tilläggsbokstav i beteckningen, då talar vi om ett däck som av en MC-tillverkare specificeras med (oftast) något annorlunda stomme för att bättre passa till en specifik hojmodell (t ex tyngre sporttourers).

Därmed inte sagt att det inte är lämpligt att hålla sig till sin lokale däcknasare eller svensk leverantör, särskilt om man inte kränger själv eller är osäker i största allmänhet på de svarta runda ringarna. Det kan väl vara värt några lusidorer att ha en bra kontakt på örfils avstånd (eller som i alla fall talar samma språk)?

Men rätt ska våra rätt, och myter mår ingen bra av... :)

Last edited:
Däcksmyter hålls vid liv av däckshandlare som ogillar konkurrens från näthandeln.
Borde ju egentligen räcka med "straffpriset" när man kommer med hjul + däck i handen och ber om montering/balansering - utan myttillägen...

Det där var lite intressant info. Har en bror som säger han har tyska dubbfria vinterdäck och de är glashala på vintern. Snudd på fullständigt odugliga.

Förklaringen från däckfirman var just det. Dvs att det är olika gummiblandning beroende på var de var köpta. Han har en bmw med någon trimmad motor och gör breda, ruskigt dyra, däck. Var därför lockande att köpa dem i tyskland.
Däcknasaren som sade det är dessutom granne med honom så dom känner varandra. Således rent nonsens då!?

Nu kanske han vart blåst 1gång, men hos lokala handlaren blir man blåst varje gång :arsele så i längden vinner man på att köpa nätdäck :hihi

Myt! Stor, fet myt, att däck har olika gummiblandningar trots samma namn men beroende på vilken "marknad" de är tillverkade för. Avhandlat, diskuterat och konstaterat i femtioelva gamla däckstrådar bara här på SH.com. Betänk för ett ögonblick risken för en tillverkare om t ex en sändning däck avsedda för den asiatiska marknaden skulle råka hamna i USA och ett antal förare med stämningslystna advokater i bekantskapskretsen skulle köra åt pipsvängen...;)

Att myten aldrig dör kan iofs bero på att det ibland finns en tilläggsbokstav i beteckningen, då talar vi om ett däck som av en MC-tillverkare specificeras med (oftast) något annorlunda stomme för att bättre passa till en specifik hojmodell (t ex tyngre sporttourers).

Därmed inte sagt att det inte är lämpligt att hålla sig till sin lokale däcknasare eller svensk leverantör, särskilt om man inte kränger själv eller är osäker i största allmänhet på de svarta runda ringarna. Det kan väl vara värt några lusidorer att ha en bra kontakt på örfils avstånd (eller som i alla fall talar samma språk)?

nej

Jag var inte ironisk, då var det som jag trodde. Ett däck som heter xxxxxxxx i Sverige är exakt likadant (med samma blandning) som ett däck som heter EXAKT likadant i spanien.

Tack då var det ju JAG som hade rätt i alla fall.

I övrigt är däck för jävla tråkigt, jag köper färska däck som vinner tester sedan kollar jag bara trycket och skiter i dem. Tur att de blivit lite billigare än de var förr (relativt sett) och bättre. Det är väl därför man inte följt några däckstrådar antar jag

Men då kanske du kan förklara en text och berätta exakt vad dessa E och DOT nummer betyder.
Den text jag hittar lyder "E Mark - Tyres sold in Europe must comply with European standards and be marked with an ‘E' code. The number that follows this letter will indicate the country that has approved the tyre for road use. The American equivalent is the DOT code (Department of Transport)."

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti