Sjukjobba

Jag jobbade när jag hade svininfluensan.

Gick väl inget bra på TV då tror jag.

Har inte råd att vara sjuk så jag är aldrig det, kan ha symtomen för en sjukdom men de betyder inte att jag e sjuk :näsblod Sen om man smitta andra så får man jobba övertid och det tjänar man ju på! win win

Det finns ju alltid folk som känner efter en gång extra oxå. Samt passande nog brukar bli sjuka runt OS, VM eller andra tv-evenemang.
Klart att arbetsgivaren märker ganska snart vilka de är, och därmed kanske oxå får lite sämre arbetsuppgifter. Sen går det runt.
Givetvis är sjukfrånvaron större på stora företag, där man bara är en i mängden. På små firmor, typ 5 gubbs, då får ju polarna ta arbetsbördan.

Självklart skall dokumenterat smittsamma sjukdomar, såsom kräksjuka vara karensfria.
Men lite snor i näsan klassar inte jag som "varahemmafrånjobbet" sjuka.

Oftast om man är en vettig arbetsledare så kan man tilldela den krasslige lite enklare sysslor den dagen.

Ähhh.....

Arbetsmoral är fan överskattat. Är man sjuk så är man.. Tipset är att stanna till efter kl 12, samma dag som du vill sjuka dig så får du bara en halv karrensdag.

Min arbetsmoral försvann ungefär samma dag som mitt lönekuvert kom i lådan. Inget snack om saken. Handlar inte om att man är arbtesskygg. Men den jävla skattesatsen vi har i vårt land så ska man fan kunna stanna hemma med gott samvete tills man är frisk.

Sen om folket på jobbet bölar över att man är sjuk för de saknar folk, det är ju pissigt läge. Anställ timmisar, eller härda ut.

Man har fan inget igen för att gå och knega när man är sjuk, enda du får är att du blir mer sjuk. Man hinner aldrig bli frisk. Också slutar det med att du går och jobbar några dagar fast än att du e kass, så kommer du behöva ligga hemma dubbelt så länge bara för du väl inte stannat hemma från början. Eller så smittar du ner halva jobbet..

Så kontentan är.. Stanna hemma, våga vägra jobba sjuk.. Så länge man inte får någon bonus för ett lågt antal sjukdagar så kommer jag fan inte sätta min fot på jobbet om jag är kass..

:kulspruta

Det är inte staten som betalar....

Då jag anställer folk och ringer referenser så frågar jag alltid om sjukfrånvaro. Ganska många som inte fått jobb pga hög sjukfrånvaro.

Ähhh.....

Arbetsmoral är fan överskattat. Är man sjuk så är man.. Tipset är att stanna till efter kl 12, samma dag som du vill sjuka dig så får du bara en halv karrensdag.

Min arbetsmoral försvann ungefär samma dag som mitt lönekuvert kom i lådan. Inget snack om saken. Handlar inte om att man är arbtesskygg. Men den jävla skattesatsen vi har i vårt land så ska man fan kunna stanna hemma med gott samvete tills man är frisk.

Aldrig funderat på varför ditt lönekuvert är en besvikelse?
Tidigare var jag aldrig sjuk, men nu senaste tiden har jag kört rätt hårt och det märks, jag blir sjuk som fan ibland.
Smittsamma saker stannar man hemma på, men en förkylning har ingen dött av.
Frågan jag alltid ställt vid anställningar är hur hög sjukfrånvaro personen har. Hög frånvaro är dålig moral och det är inte bara att personen är borta, utan det gäller även arbetet i övrig.

Har en på mitt jobb som inte haft en full månad nu på de 4 år jag jobbat där.Alltid nån unge som har skoskav eller nåt

Har en på mitt jobb som inte haft en full månad nu på de 4 år jag jobbat där.Alltid nån unge som har skoskav eller nåt

En gammal kollega till mej hon tog tempen på sina barn varje morgon, utifall någon var sjuk. Behöver jag säga att hennes lön var lägre än alla andras, hon jobbar inte här längre heller.

En kompis ex flickvän hade inte en hel vecka på 5-6år. Hon var alltid hemma och kände efter. Hon tyckte det var konstigt att hon blev omplacerad, lägre löneök än dom andra mm jag såg det som självklart och var inte sen att tala om det för henne. Hon var borta så mycket att dom fick anställa en för att täcka upp för henne.

Last edited:
Jag tycker man stannar hemma om man är sjuk så pass att det påverkar arbetsprestationen negativt. Bättre att vara hemma några dagar och bli frisk så snabbt som möjligt än att göra ett havdant jobb dubbel tid. Smittar man ska man definitivt stanna hemma, även om man känner sig frisk.

Själv var jag hemma nästan 4 dagar denna vecka (gick till jobbet på måndag men gick hem efter 2 timmar igen). Senast jag hade sjukfrånvaro var 2 dagar i september 2007. Det är inte för att jag jobbar när jag är sjuk utan att jag sällan blir sjuk överhuvudtaget.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år