Boris JR skrev:
2250803 Sött doktorn sött, vi vill också se bildserien om portningen och de elakare kammarna

......
Överlevde ventilen/ventilsätet eller är det jag som ser vindt och tror att elektroden fastnat mellan ventil och säte?
Vad rengör du förbränningsrummen med? ungnsrengöring och roterande mässingsborste lr?
Det SER ut som den varit där mellan ventil och säte, men det är nog inte så, jag har inte kommit så långt än, men givetvis åker ventilen ur så jag får se.
Biten hade nämligen varit på flera ställen, det syns bäst på kolvtoppen.
Rengöring: Ja, det gäller ju att inte skära ner i rent alu, och gärna lämna en liten ask-hinna kvar (värmeisolering) så att det brukar bara bli ett slött stämjärn för grillkols-skiktet samt en roterande mässingsborste (45 graders kopp) för slutfinish. Det räcker. Det ska alltså inte vara helt metallrent.
Badger skrev:
2251421 Intressant. Har en polare som råkade ut för samma sak, men gav mer skador (dyrt satan) Men det var bil, Nissan 200.
Hur vanligt är detta?
Vet ej - men troligen vanligare än man tror. Själv råkade jag ju som sagt tappa en M6-bricka i insuget på en bil i ungdomens dagar.... den ställde sig givetvis på högkant och fastnade i toppen...
andersbrink skrev:
2250827 Herr Pettersson, du ställer väl ned trottelnålarna ett hack innan du lämnar tillbaks hojen? Lite väl lagom fett ställd kanske. Kan det ha varit spikningar som dödat elektroden (och gängat upp stiftet) och inte bara ett löst stift?
Ja - jag kommer iaf att rekommendera detta. Kolvtopparna var bland det grillkoligaste jag sett på länge, så jag ska försöka se om det sitter ett dyno-shit-kit i förgasarna.
(Cykeln hade dragit en del olja oxå, men jag har ännu inte sett någon anledning till det.. och oljeförbrukningen är inte helt verifierad ännu)
mickelin skrev:
2251676 Bonnvarianten hade väl varit att fortsätta köra och hoppas på att elektroden blev bortnött, är det ens möjligt i ett sådant här fall? Risken som jag kan se är väl att något spricker pga mekanisk påverkan.... Jag är alltså inte så seriös i min frågeställning utan bara nyfiken på teorin.
Den tanken har givetvis förespeglat mig i de mörkaste stunder...
Men...jag provade på den där bilen! Jag tänkte att:
- Om jag varvar satan, då kanske kolvarna vänder nån hundradel längre upp och antingen:
1. bankar in skiten längre och så går kolven FRITT sen...(hon som ägde bilen skulle väl aldrig varva 7000 med den iaf?? )
2. Skiten släpper och åker ut där den BORDE åkt ut dirtekt: Avgasröret...
Men...vis av (erfarenhet (gjorda misstag) så VISSTE jag ju att Mr. Murphy hade gått från lag 1 (LAgen om alltings jävlighet och att OM ett fel KAN uppstå så GÖR det det) till Lag 2: Om ett fel uppstår så ser lag 1 till att det oxå blir det VÄRSTA TÄNKABARA felet om man försöker vara smart och kapa hörn...
Så tipset: Don't be TOO smart!
Boris JR skrev:
2251721 Tja hoppas kan man alltid men risken är att elektroden hoppar runt och kilar sig på fel ställe vilket orsakar haveri som kan förstöra allt från ventiler till kolvar och vevar så det är verkligen att vara dumsnål, nu kostade renoveringen lite tid och en toppackning men med elektroden kvar hade det kunnat bli dyrt.
SÅ kan man säga på ett enklare sätt!