Sjuk Suki...

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Det dök upp en snuvig SRAD i garaget...
- Den började knacka som fan sa ägaren.
- Mhhmm (nergången kam, spottat shimset, skurit ett vevlager, krokig ventil ...tänkte jag) Aja, lämna hojen här så får jag se.

Drog runt motorn, allt verkade juste! Slet bort tank, luftburk och kamkåpa.
Kammarna hela. Och tajmade på märkena...alltså ingen kamkedja som rappat över (trots att den hängde som en hängbuksgädda!

Tog ur stiften! Treans stift saknade sidoelektrod, och den lille faan hade givetvis INTE (Murphys andra lag) bara blåst ut genom avgasröret tjänstevägen, utan satt sig i antingen topp eller kolv!
Där sitter den nu och slår i varje gång kolven är uppe och vänder...
Deja Vu!! (Ni som minns min värsta mekartabbe med Golfen och M6-brickan?) :skrämd

Ivf: Bäst att operera!
Motorn kom ur ramen och så stod jag där ensam med den men kunde givetvis inte vänta tills någon stark person kunde hjälpa mig lyfta den!
Bättre brödlös än rådlös, så jag smackade upp en talja i taket, och nu sitter moroten i sin jigg (operationsbordet).

Let the game begin...

Bifogat

• Sjuk Suki.jpg
    Sjuk Suki.jpg
    132.5 KB · Visningar: 256
  • Sjuk Suki close up.jpg
    Sjuk Suki close up.jpg
    134.8 KB · Visningar: 270
  • Sjuk Suki på operationsbordet.jpg
    Sjuk Suki på operationsbordet.jpg
    129.7 KB · Visningar: 298
Last edited:
Det låter dyrt det där!

Hoppas att du tar riktigt ordentligt betalt nu! :tomten

@RoLLer: Hehe, jo det blir duuurt det där! ;) Å ska inte DIN maskin ha en service snart? :hihi

@Hoztic: Kanske. Det beror lite på hur det ser ut. Det kan räcka med slipning. I västa fall en svetspärla + slip. Bilder kommer när den öppnas.

ulf_lundin skrev:
2246116 Har den månne spikat så att stiftet pajat ?
/u

Vet inte faktiskt. Kan kanske tänkas, men de andra stiften var iaf inte vita... inte bruna heller. Gråa skulle jag vilja säga. Stiftet i fråga satt däremot helt löst, så jag tror på en mekanisk vibrationsskada.

Lite fix ikväll. Många delar blir det... och jominsann var det inte ett fint stämpelavtryck i både kolv och topp!

Bifogat

• Sjuk Suki first look.jpg
    Sjuk Suki first look.jpg
    133.7 KB · Visningar: 401
  • Sjuk suki kammarna.jpg
    Sjuk suki kammarna.jpg
    130.7 KB · Visningar: 189
  • Sjuk suki kammarna loss.jpg
    Sjuk suki kammarna loss.jpg
    136.3 KB · Visningar: 167
  • Sjuk Suki close up makro.jpg
    Sjuk Suki close up makro.jpg
    131.7 KB · Visningar: 282
  • Sjuk Suki efter lite rengöring så blir allt fint.jpg
    Sjuk Suki efter lite rengöring så blir allt fint.jpg
    135.3 KB · Visningar: 186
  • Sjuk Suki 1 och 4 rengjorda.jpg
    Sjuk Suki 1 och 4 rengjorda.jpg
    130.6 KB · Visningar: 235
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2246034 @RoLLer: Hehe, jo det blir duuurt det där! ;) Å ska inte DIN maskin ha en service snart? :hihi

@Hoztic: Kanske. Det beror lite på hur det ser ut. Det kan räcka med slipning. I västa fall en svetspärla + slip. Bilder kommer när den öppnas.

hej Dr Bike. min suki börja bli också lite sjuk sniff sniff. Nu skulle jag gärna ge den en renovering eller evt. en trimning. Vet du kanske vem som kan hjälpa mig. Dennis 014. handla om en gsxr 750 88'

Sött doktorn sött, vi vill också se bildserien om portningen och de elakare kammarna :mattias ......

Överlevde ventilen/ventilsätet eller är det jag som ser vindt och tror att elektroden fastnat mellan ventil och säte?

Vad rengör du förbränningsrummen med? ungnsrengöring och roterande mässingsborste lr?

Dr.Bike skrev:
2250154 Lite fix ikväll. Många delar blir det... och jominsann var det inte ett fint stämpelavtryck i både kolv och topp!

Herr Pettersson, du ställer väl ned trottelnålarna ett hack innan du lämnar tillbaks hojen? Lite väl lagom fett ställd kanske. Kan det ha varit spikningar som dödat elektroden (och gängat upp stiftet) och inte bara ett löst stift?

andersbrink skrev:
2250827 Herr Pettersson, du ställer väl ned trottelnålarna ett hack innan du lämnar tillbaks hojen? Lite väl lagom fett ställd kanske. Kan det ha varit spikningar som dödat elektroden (och gängat upp stiftet) och inte bara ett löst stift?

Räcker det koxlagret som fanns i förbränningsrummet verkligen för att orsaka så allvarliga spikningar?

Visst har det gått fett men så jäkla illa tycker jag som amatör inte att det ser ut fast jag väntar på en fulländad analys :näsblod

Boris JR skrev:
2250843 Räcker det koxlagret som fanns i förbränningsrummet verkligen för att orsaka så allvarliga spikningar?

Det är det nog bara P-A som kan svara på - han som sitter på facit, dvs hur brottytan ser ut på tänstiftet som hade gängat loss. Jag har dock aldrig varit med om något liknande - bara självförvållade hål i mina kolvar. :D

Bifogat

• kolvar.jpg
    kolvar.jpg
    47.1 KB · Visningar: 216
andersbrink skrev:
2250877 Det är det nog bara P-A som kan svara på - han som sitter på facit, dvs hur brottytan ser ut på tänstiftet som hade gängat loss. Jag har dock aldrig varit med om något liknande - bara självförvållade hål i mina kolvar. :D

Vaffö, Vaffö, Vaffö gö man på dette viset?!

Dr.Bike skrev:
2245408
Tog ur stiften! Treans stift saknade sidoelektrod, och den lille faan hade givetvis INTE (Murphys andra lag) bara blåst ut genom avgasröret tjänstevägen, utan satt sig i antingen topp eller kolv!
Där sitter den nu och slår i varje gång kolven är uppe och vänder...
...

Intressant. Har en polare som råkade ut för samma sak, men gav mer skador (dyrt satan) Men det var bil, Nissan 200.

Hur vanligt är detta?

FreddaAbborre skrev:
2251374 Vaffö, Vaffö, Vaffö gö man på dette viset?!

Man jobbar på kontrakt i USA och tjänar $$$ så att man har råd att experimentera med lustgas den riktigt hårda och dyra vägen. Då det begav sig spenderade jag ca $40000 per år i reservdelar. Vad gör man inte för att ha kul! :tomten

andersbrink skrev:
2251443 Man jobbar på kontrakt i USA och tjänar $$$ så att man har råd att experimentera med lustgas den riktigt hårda och dyra vägen. Då det begav sig spenderade jag ca $40000 per år i reservdelar. Vad gör man inte för att ha kul! :tomten

Trevligt! Du kan ju slänga ett mail till killen du hade kontakt med i USA och tipsa om den jättekompitenta kill Fredrik. (är faktiskt jätteduktig på mycket. Säger mamma.) :hihi

Vilken jävla lyx och kunna leka sådär...

FreddaAbborre skrev:
2251467 Trevligt! Du kan ju slänga ett mail till killen du hade kontakt med i USA och tipsa om den jättekompitenta kill Fredrik. (är faktiskt jätteduktig på mycket. Säger mamma.) :hihi

Ericsson i Lynchburg VA är numera bortrationaliserat och lokalen ägs nu av Jerry Falwell. Du kan ringa Jerry och fråga om det finns några jobb åt dig! :tummenupp

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Falwell

andersbrink skrev:
2251443 Man jobbar på kontrakt i USA och tjänar $$$ så att man har råd att experimentera med lustgas den riktigt hårda och dyra vägen. Då det begav sig spenderade jag ca $40000 per år i reservdelar. Vad gör man inte för att ha kul! :tomten

Lustgas är fasligt roligt men fan 40000 USD om året hade nog inte ens jag lagt ner......

Ser att du jobbar hårt mot manlighetsmålet nr1 att fylla ett helt oljefat med kasserade kolvar och ett för vevar :banana

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg