Sjuk bränsleförbrukningsnivå...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Då har man varit ute på ytterliggare en kontrollrunda för att mäta min hojs sjuka förbrukning. Mätte upp 0,85 idag, och då har det varit en crusingrunda på 9 mil, med dottern med, inga höga varv eller hastigheter, lugn landsväg max 100 knyck. Så min förbrukning ligger från 0,85-1,1 i trafik säkerligen 1,5 liter på bana, spontant känns det som det ligger 3 dl mer per mil från riktigt lugn till mer inspirerad körning, från förr, så förhållandet lika från då den gick "snålare" men bränsleåtgången 3 del mer per mil oavsett körstil.
Har varit i kontakt med ett några verkstäder och även Hondasverige som har rådgivning till privatpersoner, som det verkar i dagsläget och tipset jag fått från en som verkar vara riktigt insatt, så menade han på antingen är det informationen till spridarna som är knas eller något ändå med luftburken/filtret där. Så jag skall ändå byta till orginal pappfilter tänkte jag för att testa det innan jag kapitulerar och lämnar in hojen. Tändstift är bytta till rätt stift(har trådat om det tidigare)luftfilter Kn rengjort.
Mina teorier om bränsleslangen sprack, han sa är det detta så fullkommligt pissar det ner sig med bensin då den ligger under tryck, spridare trodda han inte heller riktigt på, han sa någon kan gå ner sig men inte alla 4 samtidigt.

Tar tacksamt emot något tips på verkstad som är duktig på felsökning på detta till hygglig kostnad eller någon som har erfarenheten och maskiner verktyg själv för att kunna ta sådant jobb? En verkstad vet jag tar 1200 kr i timmen när de börjar bänka upp, skall man ex montera en Power commander så kostar det 2500 kr arbetskostnad för montering och 3300 för commendern, Ok 5800 kr, kör man mycket en så är man i "hamn" första säsongen detta monteras..

Last edited:
Trist det där då--- att det fortsätter.

Det jag kan komma på är väl snarast att ECU´n saknar någon info, dvs en av sensorerna slaskar eller har lagt av.
Men nu vet jag inte hur modernt sprutet är på just din, och vad det kan berätta själv såsom vissa hojar kan i diagnosläget.

Säg at tempgivaren har dålig kontakt t.ex och resistansen i anslutningnen pga korrosion gör att givaren "ljuger" för ECU´n.
Då "tror" den att motorn är kall hela tiden och fetar följdaktligen på.

Ett kompprov vore iofs bra, för är motorn slut/sliten/låg komp så "kostar" det ju mer att nå samma farter då man förloraar en del effekt.

Men se först över ALLA multikontakter i HELA elsystemet!
Och om möjligt prova givare/sensorer.

Den rörliga avgasventilen i kollektorn. Rör sig den?
Om inte får du ung. de symptomen som låg komp skulle ge.

Ja, som tidigare inlägg, felinfo från någon givare, mest troligt tempgivare. Försök få tag i värden på de givare som finns, och mät. Det brukar stå i en bra verkstadshandbok. Jag funderade även på TPS:en men då brukar det bli dålig gång som följd.
Kolla om det finns någon bränsletryckregulator, har den gett sig så kanske du har fullt soppatryck hela tiden, alternativt klämd returledning tillbaka till tanken.

Tackar för era svar, men det är rena grekiskan för mig. Men gissar att ni förmodligen har rätt i era teorier! Får nog ändå ta o lämna in för check av detta.

Det finns en "fel-på-motorn" lampa på 929 samt felkoder som ska blinka om något är kapputt.

Det jag verkligen skulle testat är att tanka, åka sida vid sida med en annan blade på samma spett och och sen tanka och se hur mycket det skiljer.

Går den dåligt? Känns det fet? Ryker den? Luktar den rutten soppa?
Eller har du bara "snöat" in på siffrorna i förbrukningen?

Lämna inte in den för felsökning, lämna in den för en "dynorepa" kostade 500 spänn för några år sen och be att de dessutom kör den på trean från 1000-7000rpm och gasar sakta och ligger tio sekunder på varje 1000 varv.

Tar inte mecken många extra minuter och kurvorna från effekt och airfuel borde ge dig svar på om den går fett.

/Fredde

Det finns en "fel-på-motorn" lampa på 929 samt felkoder som ska blinka om något är kapputt.

Det jag verkligen skulle testat är att tanka, åka sida vid sida med en annan blade på samma spett och och sen tanka och se hur mycket det skiljer.

Går den dåligt? Känns det fet? Ryker den? Luktar den rutten soppa?
Eller har du bara "snöat" in på siffrorna i förbrukningen?

Lämna inte in den för felsökning, lämna in den för en "dynorepa" kostade 500 spänn för några år sen och be att de dessutom kör den på trean från 1000-7000rpm och gasar sakta och ligger tio sekunder på varje 1000 varv.

Tar inte mecken många extra minuter och kurvorna från effekt och airfuel borde ge dig svar på om den går fett.

/Fredde

Nej har inte snöat in på förbrukningnen..men vet ju hur mycket den drog då jag köpte den då jag crusiade riktigt lugnt, max 0,6 och under det, nu drar den 0,85 och det köper jag vid aktiv körning, men då drar den litern och mer..
Allt bara "känns" fel och jag vill rätta till felet med just förbrukningnen, detta inte pga snålhet, för övrigt så går den lika bra som den alltid gjort samma respons, och den känns frisk och bra och är en fröjd att köra, men jag retar upp mig kopiöst på detta.
Luktar inte rutten soppa, går inte dåligt.

Last edited:
Nej har inte snöat in på förbrukningnen..men vet ju hur mycket den drog då jag köpte den då jag crusiade riktigt lugnt, max 0,6 och under det, nu drar den 0,85 och det köper jag vid aktiv körning, men då drar den litern och mer..
Allt bara "känns" fel och jag vill rätta till felet med just förbrukningnen, detta inte pga snålhet, för övrigt så går den lika bra som den alltid gjort samma respons, och den känns frisk och bra och är en fröjd att köra, men jag retar upp mig kopiöst på detta.
Luktar inte rutten soppa, går inte dåligt.

Hur är stiften är de väldigt sotiga (om du har kollat)?
Luftfilter?

Annars röstar jag för en dynorepa och sen kolla på airfuel och fundera på vart fan soppan tar vägen. Har haft en 954 som låg på 0.8, sen mappade jag om PC3an och sen låg den på 0.6 (och fick 15 hästar till) men den luktade alltid soppa.

/Fredde

Hur är stiften är de väldigt sotiga (om du har kollat)?
Luftfilter?

Annars röstar jag för en dynorepa och sen kolla på airfuel och fundera på vart fan soppan tar vägen. Har haft en 954 som låg på 0.8, sen mappade jag om PC3an och sen låg den på 0.6 (och fick 15 hästar till) men den luktade alltid soppa.

/Fredde

Stiften var kolosalt sotiga, dessutom felaktiga stift, ett satt dessutom löst och elektroden var borta.. har bytt till rätt Denso iridium.

Säger som freddexwing och de andra, samt att jag kom på en sak till när jag gått och lagt mig.

Termostaten.

Är den vidöppen hela tiden (trasig) så blir ju motorn aldrig riktigt varm = ECU´n "tror" att den ff är kall = fetar på.

Bara en teori, då jag inte vet vare sig var ECU´n har sin gräns för kall/varm eller om du själv har noterat väldigt låg temp (typiskt 80 grader eller lägre).

Säger som freddexwing och de andra, samt att jag kom på en sak till när jag gått och lagt mig.

Termostaten.

Är den vidöppen hela tiden (trasig) så blir ju motorn aldrig riktigt varm = ECU´n "tror" att den ff är kall = fetar på.

Bara en teori, då jag inte vet vare sig var ECU´n har sin gräns för kall/varm eller om du själv har noterat väldigt låg temp (typiskt 80 grader eller lägre).

Fast det borde han som sagt sett på tempmätaren? Och 80 grader håller sig min hoj ofta under så här års trots testat fungerande temostat (tror att dom fem läckhålen i termon blir tillräckliga för att hålla en 75 grader när man rullar i fart, i städer går den självklart över)

Borde vara lätt att testa, tejpa halva kylaren och se om det blir bättre, ingen risk för överhettning såhär års om man har uppe farten, och man kan ju hålla ett öga på tempmätaren (fläkten sitter normalt på andra sidan av kylare så blir det så varmt att den går igång borde den fortfarande kunna kyla ordentligt)

Edit: Fast saknades elektroden i ett stift så torde väl det kunna svara för en ganska stor del av den ökade förbrukningen? :va

Last edited:
Har du möjlighet att nollställa ECUns kalibrering av CO-sensorn, utifall det finns en sådan?

Jag hade för något år sedan samma problem med min efter byte av TPS. TPSen rekalibrerades gång på gång till ingen nytta. Sen testade jag att nollställa CO'n enligt instruktioner, och vipps så föll förbrukningen från ~0.9 tillbaks till ~0.6.

Termostaten.

Tempmätaren ligger runt oftast UNDER 80 grader 76-79.
Tejpa för kylaren borde kanske testas, jag är öppen för alla förslag!
Kollade igår på avgasventilen, men hur kan man kolla det förövrigt? Rör sig vajrarna om man tomgångsgasar:confused:
Kanske bra att låta den stå och komma upp ordentligt i arbetstemp så man ser att även fläkten går igång, den vej jag funkade förra året, men inget som säger den gör så idag..
(måste skruva ihop, o testa.)

Har du möjlighet att nollställa ECUns kalibrering av CO-sensorn, utifall det finns en sådan?

Jag hade för något år sedan samma problem med min efter byte av TPS. TPSen rekalibrerades gång på gång till ingen nytta. Sen testade jag att nollställa CO'n enligt instruktioner, och vipps så föll förbrukningen från ~0.9 tillbaks till ~0.6.

Och hur kan en "nolla":D nolla en sådan:confused:

Fast det borde han som sagt sett på tempmätaren? Och 80 grader håller sig min hoj ofta under så här års trots testat fungerande temostat (tror att dom fem läckhålen i termon blir tillräckliga för att hålla en 75 grader när man rullar i fart, i städer går den självklart över)

Borde vara lätt att testa, tejpa halva kylaren och se om det blir bättre, ingen risk för överhettning såhär års om man har uppe farten, och man kan ju hålla ett öga på tempmätaren (fläkten sitter normalt på andra sidan av kylare så blir det så varmt att den går igång borde den fortfarande kunna kyla ordentligt)

Edit: Fast saknades elektroden i ett stift så torde väl det kunna svara för en ganska stor del av den ökade förbrukningen? :va

[
Efter ha skruvat i rätt tändstift så sjönk förbrukningen till 0,9-1 liter blandad inspirerad körning, den var uppe i 1,13 per mil före tändstiftsbytet. Efter bytet så har även den gått "lugnare" på låga varv o hög växel,
Vid "big bang" så går den som den alltid gått, som en raket.

Har nu ialla fall, skruvat ihop kåpor o skruvat dit tank o sadel, tejpat över ca 1/2 kylaren o skall snar ut på en testrunda för att kolla förbrukning, återkommer i tråden här senare om det kanske är så lätt att enbart termostaten är knas.

Oj jäklar!

Luktar det bensin om oljan?

/fredde

Nyss gjort sniffprovet.Luktar enbart olja iaf.

Last edited:
Om du inte gillar att elda soppa ska du nog glömma PCIII. PÅ min 929 jag hade tidigare så kom jag istort sett aldrig över 0,8 innan installation av PCIII. Då var det ändå konstant lek eller bana. Efter jag installerade PCIII (och helsystem) så kom jag sällan under litern. Min uppskattning var att den drog 0,2 - 0,3 mer oavsett körning. Men fan va den gick :) Det var värt varenda krona!:yoparty

75 grader är en lite för låg temperatur för att få vettig bränsleekonomi. Nu vet jag inte exakt hur det ska vara med just den hojen men det finns inte en enda bil med vattenkylning som inte ska ligga kring 90 grader eller högre normalt sett. Min bil låg på strax över 70 grader istället för ca 90 på grund av felaktig termostat och det gjorde ca 2 dl/mil på den. Så det är ingen dum idé att kolla.

75 grader är en lite för låg temperatur för att få vettig bränsleekonomi. Nu vet jag inte exakt hur det ska vara med just den hojen men det finns inte en enda bil med vattenkylning som inte ska ligga kring 90 grader eller högre normalt sett. Min bil låg på strax över 70 grader istället för ca 90 på grund av felaktig termostat och det gjorde ca 2 dl/mil på den. Så det är ingen dum idé att kolla.

Jepp halva kylaren är nu tejpad, skall ut och åka en sväng inom 30 minuter så får man kanske reglera tejpen så man kanske hamnar runt 90 grader.

Alla mina hojar, förutom hd:n då kanske, har dragit sjukt mycket soppa. Tycker inte ditt problem låter som något "problem" egentligen?? Den som dragit mest är nog blejden, med den var man aldrig under litern milen, rettan ligger inte långt efter. Visserligen brukar jag köra på lite högre varvtal men även de gånger jag går in för att ligga på högre växlar o bara tuffa så kommer jag inte ner nämnvärt i soppaförbrukning, o det är dessutom på bekostnad av "rolighetsfaktorn". ;)

Är det däremot något fel på en så pass hög förbrukning så är jag naturligtvis lika intresserad av svaret som du men jag gissar på att det är priset man får betala för att köra "aktivt" med dessa hojar!?

Så där nu är man tillbaka efter en 6,5 mila runda, tankade upp innan jag åkte och tankade upp efter. Nu tror jag verkligen alla som siat och spått att det är något knas med termostaten/arbetstemp och att den fetar pga av det stämmer!!:tummenupp

Körde en ganska inspirerad runda på Suraåsen:) Kom upp i arbetstemp ca 83 grader, på ca 1/2 kylaren tejpad, där man slog av till måttliga hastigheter så steg tempen till ca 86 grader.

Förbrukningen blev efter ha tankat upp 4,93 liter på 6,5 mil=0,76!! Alltså sjönk den med 1 dl från då jag var ute på en soft soft runda i lördags, trots en mycket hårdare körrunda! Kollade wirespelet till avgasventilen, fungerade ypperligt vid gaspådrag.

Nu kanske det räcker med enbart byte av termostaten.

Alla mina hojar, förutom hd:n då kanske, har dragit sjukt mycket soppa. Tycker inte ditt problem låter som något "problem" egentligen?? Den som dragit mest är nog blejden, med den var man aldrig under litern milen, rettan ligger inte långt efter. Visserligen brukar jag köra på lite högre varvtal men även de gånger jag går in för att ligga på högre växlar o bara tuffa så kommer jag inte ner nämnvärt i soppaförbrukning, o det är dessutom på bekostnad av "rolighetsfaktorn". ;)

Är det däremot något fel på en så pass hög förbrukning så är jag naturligtvis lika intresserad av svaret som du men jag gissar på att det är priset man får betala för att köra "aktivt" med dessa hojar!?

Problemet för mig är väl det att jag kört hojen under 3 säsonger med samma körstil och förbrukningen har bara tilltagit. och man vet andra som kör likadanna hojar och med samma körstil så har det betydligt lägre förbrukning.

Last edited:
Stiften var kolosalt sotiga, dessutom felaktiga stift, ett satt dessutom löst och elektroden var borta.. har bytt till rätt Denso iridium.

Du skriver att du kört hojen på samma sätt under 3 säsonger?
Inte märkt att hojen går aningens dåligt på bara 3 burkar?
Kanhända är det dags för en rejäl service eller:tungan

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...