Sjuk bränsleförbrukningsnivå...

Termostaten blir iof sämre över en längre tid så det kan mycket väl vara den som spökar.

På lite äldre bilar som det skruvas med så är det en liten "service" att även byta termostaten.
Ibland ser man direkt att tempen stiger på mätaren efter ett termostatbyte.

Du skriver att du kört hojen på samma sätt under 3 säsonger?
Inte märkt att hojen går aningens dåligt på bara 3 burkar?
Kanhända är det dags för en rejäl service eller:tungan

Även om elektroden är borta så kommer det gnista ur stiftet, men den hoppar ju som en "guttaperkaboll" och så länge har jag varit med i gamet så jag garanterar dig att den inte gått på 3 burkar någonsin i min ägo. Rejäl service har den alltid fått, kanske snarare i överkant än underkant.:)

Termostaten blir iof sämre över en längre tid så det kan mycket väl vara den som spökar.

På lite äldre bilar som det skruvas med så är det en liten "service" att även byta termostaten.
Ibland ser man direkt att tempen stiger på mätaren efter ett termostatbyte.

Lånar tråden.

Jag provkokade min för något år sedan och den öppnade vid korrekt temperatur (minns inte vad det var, specen sa si och så många millimeter öppen vid 90 grader eller nått, det stämde i vilket fall). Ändå så går jag så här års sällan över 75-80 om man har lite tempo, säg över 90 km/h (i stad är den betydligt varmare). På högsommar blir den lite varmare men inte mycket.

Har skyllt det på dom fem småhålen som ska hålla lite flöde även när termon är stängd, att dom ger lite väl stort minimiflöde. Men kan det vara så att termon är kass trots att den "olastad" öppnar vid rätt tempa, att fjädern på något sätt är för svag så att kylvattnet på något sätt "trycker upp" termon? :va

Den drar inte ohemult mycket soppa, kring 0.65 om man kör försiktigt (vilket man gärna gör så här års) och 0.8 om man ger järnet vilket verkar vara ok för en förgasarhoj... men samtidigt drog min gamla zzr600 0.45 om man körde försiktigt och jag ser egentligen ingen anledning till att den skulle dra mindre, den är ju ännu mer högvarvig även om den har lite mindre slagvolym (600 istf 750). Lite jobbigt när man måste tanka var 20mil när gamla hojen klarade 35...

som tidigare nämnts är det en gixxer750 -96a som avses.

Har skyllt det på dom fem småhålen som ska hålla lite flöde även när termon är stängd, att dom ger lite väl stort minimiflöde.

5!

Det låter mycket.

Jag borrade ETT 3 mm hål i en biltermostat, på en trimmad bil, men den blev aldrig varm! Oc vintertid var det helpissig kupe´värme.
Så jag bytte till en vintertermostat, och vips blev den både varm i motor och sedermera kupé.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis