Sjön som försvann

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste precis artikeln i Aftonbladet. Det är onekligen chockerande att en hel sjö torkar ut på 30 år. Den ser ut att vara rätt stor dessutom. Kan bevattning torka ut en så pass stor sjö eller finns det andra förklaringar bakom?

Det är ju inte första gången en sjö försvinner. Det har ju hänt förr helt naturligt utan mänsklig inblandning.

Har vi någon expert på området här på SH?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6896884.ab

Du har rätt. Man har stoppat vattenflödet till sjön. Här har vi en över 5 år gammal artikel från DN.

"Orsaken till katastrofen är lika simpel som tragisk. Kommunistpartiets ledning i Moskva anbefallde i slutet av 1950-talet att den uzbekiska sovjetrepubliken drastiskt skulle öka sin bomullsproduktion. För att genomföra detta vansinnesprojekt krävdes kolossala vattenmängder. De två stora floderna Amu-Darja och Syr-Darja fick offras. Båda rinner upp i bergsmassiven Pamir och Tian Shen i öster och försörjde tidigare Aralsjön med friskt vatten. Ett omfattande kanalsystem byggdes för att avleda flodernas vatten till öknar och stäpper som skulle förvandlas till bomullsodlingar. Samtidigt spreds tusentals ton gödningsmedel och växtgifter på bomullsfälten. Det dröjde inte länge förrän Aralsjön började krympa."

Hela artikeln kan läsas här:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/aralsjons-uttorkning-en-halsokatastrof-1.328750

Problemet med den sjön var känt redan då jag gick i grundskolan, har aftonbladet slagit upp det nu?

Jag minns att vi såg filmer på fiskebåtar som stod kilometervis från vattnet, och tanken som infann sig då var "Varför har dom dumma jävlarna inte slackat på förtöjningarna med jämna mellanrum så har båtarna följt vattnets tillbakadragande"

Togs inte beslutet om att avleda vattnet redan på 20 talet förövrigt?

Problemet med den sjön var känt redan då jag gick i grundskolan, har aftonbladet slagit upp det nu?

Det måste råda torka på nyheter. Kom också på mig att jag hört talas om Aralsjön tidigare under tidiga skolår. DN artikeln var väldigt intressant.

"Bortom horisonten är miljökatastrofen än värre: i återstoden av sjön ligger salthalten på 60 gram per liter vatten, mer än i en salt ocean. Mitt i Aralsjön låg en gång den lilla ön Vozrozjdenie ("Återfödelse"); nu är den hopväxt med fastlandet. Där finns en övergiven anläggning för biologiska stridsmedel som Sovjetunionen drev i största hemlighet, eftersom det stred mot internationella konventioner. Under 50 år producerade sovjetiska forskare dödliga biologiska vapen - som pest, smittkoppor och mjältbrand - och många är övertygade om att en del av det spreds i omgivningen. Under glasnostepoken i slutet av 1980-talet försökte den sovjetiska militären dölja vad som pågått och hällde tonvis med kalk över behållarna med mjältbrandsbakterier.

Amerikanska forskare som tog jordprover från Vozrozjdenie 1997 hittade livskraftiga mjältbrandssporer. Om sporer har överlevt är det möjligt att smådjur, fåglar och fisk smittades och kan föra den vidare."

Läser man vidare på en annan länk:
http://www.jamtli.com/dodafallet/8941.vattenkatastrofer.html

"När centralmakten från Moskva beslutade att avleda flodernas vatten för att konstbevattna bomullsodlingar ställdes frågan: Vad händer med Aralsjön? Viceministern för konstbevattning och vattenresurser svarade: Aralsjön kommer att gå en vacker död tillmötes."

Jag minns att vi såg filmer på fiskebåtar som stod kilometervis från vattnet, och tanken som infann sig då var "Varför har dom dumma jävlarna inte slackat på förtöjningarna med jämna mellanrum så har båtarna följt vattnets tillbakadragande"

Jag har varit där :)
Körde med hojen ända ut till båtarna!

Z095.jpg

Låter som om det vore ÖLsjön utanför Hassela i hällsingland!! :D:D

Jo fan, det såg jag ju på TV!

Om det är toyotan från Umeå på bilden så annonserades den ut som "tjejkörd" på blocket efter hemkomsten!

HAHA. Jo, men det var den ju! Faktiskt var den i tipp-topp skick efter vi kom hem. Hade inga problem alls med den. Och det var samma tjej (tant) som körde den hela vägen.

Togs inte beslutet om att avleda vattnet redan på 20 talet förövrigt?

Enl wiki:

"Lenin och Bolsjevikregeringen bestämde år 1918 att Syr-Darja och Amu-Darja skulle användas till konstbevattning av odlingar för spannmål, meloner, bomull och ris. Genom dessa avledningar av tillflödet, särskilt för odlingarna av bomull och ris, har sjön krympt drastiskt."

För att förhindra att sjön försvann hade Sovjet en plan. De framstår inte som riktigt konsekventa med facit i hand...

"Under Sovjettiden föreslogs ett flertal tekniska lösningar för att fylla på sjön, bland annat att man skulle vända någon av floderna Ob, Volga eller Irtysj (projekt SIBARAL) eller placera en mindre kärnladdning i någon av Kirgizistans glaciärer. En lokal partiordförande föreslog att man skulle hälla kol på glaciärerna i Pamir för att genom ett lägre albedo skapa mer smältvatten[2]. Alla dessa åtgärder var dock både för dyra och för avancerade att genomföra, samt medförde flera politiska bekymmer. Sovjetiska ekonomer räknade på 1960-talet ut att man skulle tjäna mer på att låta sjön torka ut än att minska på konstbevattningen till åkrarna. 1978 gjorde professor Agadjan Gildejevitj Babajev ett uttalande om att Aralsjön borde tömmas och sjöns botten göras om till en bomullsplantage"

HAHA. Jo, men det var den ju! Faktiskt var den i tipp-topp skick efter vi kom hem. Hade inga problem alls med den. Och det var samma tjej (tant) som körde den hela vägen.

Måste varit en intressant resa. Med tanke på att du åkte motorcykel och tjejen bil. Var det en gemensam resa eller åkte ni var för sig?

Last edited:
Måste varit en intressant resa. Med tanke på att du åkte motorcykel och tjejen bil. Var det en gemensam resa eller åkte ni var för sig?

Det var den med Varg-Olle och Carla, den dom visade på tv, men Starstriker var för ful för att få vara med i kändisgruppen...

Näe, skämt åsido tillhörde han den mindre showande delen av sällskapet.

Och hon som körde toyotan bor i Umeå och körde backupbil åt gänget

Sjöar är förstås lätta att se som exempel för konstbevattning, men det finns fler problem. I USA har vattenbehovet till vetefälten på sina håll tvingat grundvattennivån mer än 100m ner i jorden.

Gemensam resa. Tror vi var totalt 10 pers som åkte tillsammans i olika omgångar. Skulle göra om den vilken dag som helst åt båda hållen. Utan att tveka.

Sjöar är förstås lätta att se som exempel för konstbevattning, men det finns fler problem. I USA har vattenbehovet till vetefälten på sina håll tvingat grundvattennivån mer än 100m ner i jorden.
Det låter jobbigt. Har du mer information?

är det inte i nordamerika som det ligger en sån där sjukt stor underjordisk färskvattenreservoar?
Har sett nåt tvprogram om det...

Gemensam resa. Tror vi var totalt 10 pers som åkte tillsammans i olika omgångar. Skulle göra om den vilken dag som helst åt båda hållen. Utan att tveka.

Vilken typ av förberedelser görs inför den här typen av resor? Är det någon form av organisatör bakom som hjälper till eller gör man det på egen hand helt och hållet?

Då är jag på! Ska bara frigöra 150 schmacarou och införskaffa nya Tenerén:näsblod

Visste att jag hade en bild på den skylten.
(Har sommarstuga i närheten)
77416_1184781999.jpg

:fyllisar:öl

Jasså där ser man!
Var har du stugan? Jag har stuga vid Alsjösjön och föräldrarna bor i Björsarv!!
Kanske tom är närheten!! :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...