Självförsvar or not?

Kaffesvett

Ordning på torpet!
Gick med
31 Jul 2009
Hoj
93 Honda CBR600f
" känner en kompis" Som blev provicerad en hel kväll på krogen.
Han bad killen sticka flera gånger, vilket han trodde fungerade för killen försvann, slutade med att killen hoppade på "min kompis" bakifrån 30 minuter senare helt random, min kompis vänder sig om och nitar killen så han total "dör"
(Anfallet bakifrån var hårt nog att man flög in i borden framför)

Kan han räkna det som självförsvar är frågan, Han hade ju verkligen försökt undvika bråket hela kvällen? Tror ni de hjälper min kompis i rätten att den andra killen mordhotades efter bråket, en vakt hörde hoten och ska vittna?
Min vän är anmäld för grovmisshandel, pga att andra killen fick sy i munnen och förlorade tänder. Tack för seriösa svar!:gnissla

Det SKA gå som självförsvar.. Problemet är att rättegången sannolikt kommer ske i Sverige, aight!?

Förutsatt att en motanmälan gjordes på rotmos så säger min erfarenhet att utredningen läggs ned i brist på bevis.
Alternativt åker båda på det.

Låter som en normal lördagkväll i random byhåla.

Hur många vittnen finns det på att din vän verkligen försökte undvika bråk?
Sen att han blev påhoppad bakifrån, desutom med en jävla kraft måste ju anses som ett överfall..

Mordhotade din vän han som hoppade på honom eller tvärtom?

Verkar ju ha skaplig punch i slagen, tränar han kampsport? För vad jag har hört så är inte det direkt förmildrande om det skulle gå åt fel håll och han blir dömd.
Det är bara spekulationer från min sida, men sunt bondförnuft måste väll räcka långt :)

Spelar väl ingen roll om han försökte undvika bråk, han blev ju påhoppad och slog tillbaks. Det är självförsvar. Hur väl det nu går att bevisa vet jag inte. Såg vakterna någonting?

En kompis till åkte dit för ungefär samma scenario; Han blev strypt bakifrån vid blackjack-bordet efter att tidigare ha tjaffsat med personen. Han lyckas slänga ut en högernäve som träffar honom över snoken och han däckar. Slutar med 150h samhällstjänst om jag inte minns fel, trots vittnen som hävdar att det var självförsvar mm.
Så ibland har man tur, ibland inte.

En kompis till åkte dit för ungefär samma scenario; Han blev strypt bakifrån vid blackjack-bordet efter att tidigare ha tjaffsat med personen. Han lyckas slänga ut en högernäve som träffar honom över snoken och han däckar. Slutar med 150h samhällstjänst om jag inte minns fel, trots vittnen som hävdar att det var självförsvar mm.
Så ibland har man tur, ibland inte.

Exakt. Lagmännen har bra timlön på att singla slant.

Om det sker en provokation, så ses det som lite förmildrande. Din kompis kan nog dock räkna med böter och samhällstjänst om han är ostraffad innan.

Varför skulle det hjälpa din kompis att den andre killen mordhotades efter bråket??

Utan mordhotade min kompis? tanke de kanske ses som olägligt att göra.

Du skrev att den andre killen mordhotades. Det betyder att den andre killen blev mordhotad. Vi förstår självklart vad du menade men måste samtidigt göra oss roliga över hur fel det var så att vi själva känner oss bättre.

De var alltså min kompis som blev mordhotad av han som började provicera. Vilket vakten ska vittna!

så de borde JAG ha på min sida.
(kompisen existerar inte) som ni säkert förstog.

Han hoppade verkligen in mig och tanke nita mer om jag inte lyckats fått ut en dagssedel över munnen. Röta har man ibland på det sättet. För hade jag inte lyckats så hade väl hans tio vänner hoppat in och börjat veva.
Obs de var Ca 10 pers, medans jag satt med 2 polare. Så hade inte haft en chans.
Och nej man behöver inte gå kampsport för att killen ska däcka, vem klarar ett slag i ansiktet med full kraft mitt i prick?! No kamsport utan lite flyt bakom näven bara.

"Din kompis" kommer få frågan om det inte fanns möjlighet att springa därifrån eller på annat sätt undvika handgemäng efter anfallet. Bara så du vet.

Då blev din kompis mordhotad av killen?? Inte att killen mordhotades..

För övrigt så finns det något som heter nödvärnsexess. Det betyder att man kan använda mer våld än nöden kräver OM man är under en extremt pressande situation. Tror dock att din "kompis" använt för mycket våld och kommer att gå förlorande ur situationen..

Finns det vittnen på att du blev anfallen bakifrån samt att endast ett slag delats ut BÖR det gå som självförsvar, men det där med "mer våld än nöden kräver" är ju alltid en tolkningsfråga. Finns det inga vittnen som styker din version lär det kosta dig en del p.g.a skadorna som uppstod.

Brorsan hamnade i bråk för några år sen och det var en situation där det var väldigt oklart vem som startade det hela. Båda två slogs och ansåg sig ha gjort det i självförsvar.

Efter en tur i både tingsrätten och sedan hovrätten så fastslogs det i båda instanser att den som fick uppsöka sjukhus var offret och den andra förövaren :gnissla Det stod inte så i domen, men det är min tolkning.

Brorsan fick uppsöka sjukhus med sönderslagen käke och blödande käft. Den andra personen dömdes för misshandel och hade om han varit några månader äldre fått sitta i buren. Nu blev det samhällstjänst i 50 timmar och 7000kr i skadestånd att betala.

Som kuriosa tog dom upp ytterligare några åtalspunkter när han ändå var på plats. Ofredande, övergrepp i rättssak och vapenbrott (inget av det hörde till hans och brorsans bråk), så där skrapade han ihop ytterligare tid i buren som blev omvandlat till ytterligare några timmar samhällstjänst.

Last edited:
Tveksam till att bli provocerad har något med självförsvar att göra iofs. Självförsvar gäller i regel om man är trängd eller känner sig hotad inte att man blir förbannad.

Sen har du ju även problemet med att han vart av med tänder osv, det kommer förmodligen ses som övervåld även om det skulle kunna vara självförsvar.

Fick du några blessyrer eller var det bara den andre?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...