Sitta på hoj i bilkö

Varför står man i bilkö med sin MC?


  • Antal röstningar
    0

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är ju omöjligt att sega fram i en kö. Motorn kokar och kopplingen slirar sönder. Motarden är t.ex. helt hopplös att rulla fram i allt under 40-50 pga hög drevning och nervöst riggad fugge. Klart man kör mellan när det går - annars kunde man lika gärna tagit bil/buss.

Jag kan tänka mig att många är försiktiga av sig och därför stannar kvar i en kö, men det finns inget som säger att det är mindre farligt. Risken är större att bli påkörd bakifrån, än när man själv är den som är snabbast ( = att alla faror finns framför ).
 

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Nu har ju köerna börjat släppa då många börjat sin semester, är det första gången idag du kör mc till jobbet eller? Om du bara visste hur det kan vara...

Har kört hoj till jobbet en handfull gånger, fast då slutat tidigare, inte klockan 17. När jag körde bud (något år sedan) tyckte jag faktiskt inte det var så farligt, visst kunde det rulla trögt, nu verkar det stå helt still. Kan annars vara så att jag glömt alla gånger jag satt och svor och svettades om vartannat. :tungan

Trodde i min enfald att industrisemestern var igång, fast det dröjer väl en vecka till.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
så länge man kör om till vänster är det fine fine. Jag ids aldrig sitta i kö, har ju hoj för fa...

En fråga där... Det är 4a filer, jag kör i andra filen från höger och kör om i tredje filen. Då kör jag ju om till vänster men till höger om man räknar från andra hållet... Vad gäller då?

Ja jag är blond...

Ritade en fin bild men kan inte ladda upp den....
 
Last edited:

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
om du kör om en tex civil snutbil vad ska han göra om du bara kör vidare mellan bilarna när han sitter fast med sin bil i bilkön?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tycker det är lustigt att bilister blir irriterade på dom som kör mellan filerna då faktiskt alla tjänar på att några fordon kan undvika köerna! Det linjerar iof bra med att Svensson blir grinig för att han kan åka dit i en fartkamera och inte jag...

Ja jag kör om där jag kan även utanför heldragen linje till höger och ställer mig först i alla rödljus framför stopplinjen!

Till saken hör väl att jag inte normalt kör i köerna utan enbart nöjeskör då det inte är köer....
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Det är ju till och med lagligt att köra mellan bilarna med MC. Så att inte göra det beror väll mest på att det finns idioter som tycker att man inte får det och öppnar dörren eller svänger ut lite mitt framför en. Hände mig i en kö påväg in i malmö förra sommaren.

Händer inte det mer eller mindre regelbundet här, tycker man kör på helspänn hela tiden. Iom omasfaltering på yttre ringvägen har jag övat lanesplitting emellanåt sista veckorna och funderat på en sak: varför finns det ofta en danskj*vel (har sett enstaka annan ytländsk lastbil/buss också) som agerar privatpolis och blockerar vänsterfil låångt innan filsammanslagning, trots tydliga skyltar om blixtlås? :huvet

Inte för att det drabbar mig speciellt, jag kommer ju fram iaf, men köerna blir ju så mycket längre i onödan.

/Anders
 

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
om du kör om en tex civil snutbil vad ska han göra om du bara kör vidare mellan bilarna när han sitter fast med sin bil i bilkön?


Precis.
Är det nån överhuvutaget som torskat för att "smitit" genom köerna.?
anser att dom som står still med bilarna å gökar har missat grejen med att hojpendla.
Att man har stor hoj å yada yada är ju bara BS. är hur många custom å skit som helst som saxar i rusningen ju.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det hela beror ju på hur fort kön rullar. Allt under 90 är ju kö men det är inte alltid jag jag kör i mellan.

I alla fall inte efter dagens bravad! Kommer från kymmlingelänken och ut på E4:an ser en lucka som kan ta mig till vänsterfilen kastar mig in där. När jag sedan kollar in trafiken längre fram ser jag att det börjar bli kö (en riktig jävla kö) försöker snabbt ta mig till bussfilen. Tar alla filer i ett svep. Men vrider på huvudet ordentligt så ingen taxi kommer farande i bussfilen. Då har kön i praktiken gått till stilla stående. Jag känner hur byxan nuddar högra sidan av kofångaren:skrämd Skriker bara herre djävlar rakt ut i hjälmen.

Är det bara jag som tror att nån gång kommer man smälla i sitt hoj liv? Skall sägas att jag kör rätt lungt vanligtvis men ett litet misstag händer så lätt.

//Dafe
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
rätta mej om jag har fel... men så länge det är köer... så är det INTE omkörning utan FÖRBIKÖRNING och det är VÄL helt lagligt.... sedan finns ju visserligen något som heter oaktsamt beteende eller något liknande.... men förbikörning var lagligt på den tiden då jag tog kortet och jag tror att det är det fortfarande.... rättelse?:va
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag har nynäsvägen, johanneshovsbron, centralbron till jobbet.
Det är först nu jag börjat glida mellan bilköerna, men i princip bara när det står still eller går riktigt sakta. Går det jämna 30-40 glider jag med i kön. Mer brådis än så har jag inte.

Att ta vägen mellan bilar i 50+ gör jag aldrig, vill inte lägga min hälsa i en bilförares händer, dom är så oförutsägbara älga.. bilisterna :)
/Danne
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så länge man inte hindrar någon..finns det något annat mer befriande än när det är bro öppning/ kö vid järnvägsövergångar och man glider förbi bilarna:tummenupp
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Som några redan har varit inne på är det för min del hastigheten på kön som avgör hur man handlar. Är det skyltat 70 och kön rullar i tex 60-70 skulle jag aldrig köra mellan bilarna, helt enkelt för att jag inte litar på dom..Går kön långsammare blir det ju annat läge men det varierar från gång till gång beroende på hur bilarna uppträder...Har flera gånger varit alltför nära kontakt då bilar ligger och glider från sida till sida i sina filer...Kör E18-Rotebroleden-E4-Nortull varje morgon och kväll och en del morgonpendlare verkar inte alltid vara vakna på väg till jobbet...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En fråga där... Det är 4a filer, jag kör i andra filen från höger och kör om i tredje filen. Då kör jag ju om till vänster men till höger om man räknar från andra hållet... Vad gäller då?

Ja jag är blond...

Ritade en fin bild men kan inte ladda upp den....

Enl herr konstapeln jag rådfrågade ser man varje körfält som en separat körbana, kör du om innanför linjen mellan filerna, skall du befinna dig vänster om bilen och höger om linjen i samma fil.
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
essingeleden e jävligt tight, men brukar gå att klämma sig förbi i lagom tempo om man har tungan rätt i mun, och bilister som inte blockar!
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Förnuftet brukar räcka långt. Om man nu har nåt..
Är det stillastående köer eller att det rullar max 40 km/h så
kör jag emellan utan att tokgasa och med bromsberedskap.
Rullar det fortare än så är risken stor att nån vinglar till och
olyckan är ett faktum. Alternativt att man retar upp bilister
i onödan. Speciellt nu när det snackas om att "alla" hojåkare
är ligister i trafiken..

Brukar stanna till om det blir trångt förbi bilar eller lastbilar
i kökörning. De sekunderna bjuder jag på.

Att olagligt köra ute i vägrenen där det finns mest vingelmån
har jag bara gjort en gång. Resulterade direkt till skruv i däcket
och pyspunka. Och då tappar man mycket tid tro mig!:huvet
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Enl herr konstapeln jag rådfrågade ser man varje körfält som en separat körbana, kör du om innanför linjen mellan filerna, skall du befinna dig vänster om bilen och höger om linjen i samma fil.

Det finns några trådar om det där. Eftersom klockan är sen och jag inte vet hur man gör så orkar jag inte länka men sök på lanesplitting. Tror kontentan där var att det är svårt att säga om det är direkt olagligt men om det sköts snyggt så blir det inga problem typ.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top