Sitta på hoj i bilkö

Varför står man i bilkö med sin MC?


  • Antal röstningar
    0
Det är ju omöjligt att sega fram i en kö. Motorn kokar och kopplingen slirar sönder. Motarden är t.ex. helt hopplös att rulla fram i allt under 40-50 pga hög drevning och nervöst riggad fugge. Klart man kör mellan när det går - annars kunde man lika gärna tagit bil/buss.

Jag kan tänka mig att många är försiktiga av sig och därför stannar kvar i en kö, men det finns inget som säger att det är mindre farligt. Risken är större att bli påkörd bakifrån, än när man själv är den som är snabbast ( = att alla faror finns framför ).
 
Nu har ju köerna börjat släppa då många börjat sin semester, är det första gången idag du kör mc till jobbet eller? Om du bara visste hur det kan vara...

Har kört hoj till jobbet en handfull gånger, fast då slutat tidigare, inte klockan 17. När jag körde bud (något år sedan) tyckte jag faktiskt inte det var så farligt, visst kunde det rulla trögt, nu verkar det stå helt still. Kan annars vara så att jag glömt alla gånger jag satt och svor och svettades om vartannat. :tungan

Trodde i min enfald att industrisemestern var igång, fast det dröjer väl en vecka till.
 
så länge man kör om till vänster är det fine fine. Jag ids aldrig sitta i kö, har ju hoj för fa...

En fråga där... Det är 4a filer, jag kör i andra filen från höger och kör om i tredje filen. Då kör jag ju om till vänster men till höger om man räknar från andra hållet... Vad gäller då?

Ja jag är blond...

Ritade en fin bild men kan inte ladda upp den....
 
Last edited:
om du kör om en tex civil snutbil vad ska han göra om du bara kör vidare mellan bilarna när han sitter fast med sin bil i bilkön?
 
Tycker det är lustigt att bilister blir irriterade på dom som kör mellan filerna då faktiskt alla tjänar på att några fordon kan undvika köerna! Det linjerar iof bra med att Svensson blir grinig för att han kan åka dit i en fartkamera och inte jag...

Ja jag kör om där jag kan även utanför heldragen linje till höger och ställer mig först i alla rödljus framför stopplinjen!

Till saken hör väl att jag inte normalt kör i köerna utan enbart nöjeskör då det inte är köer....
 
Det är ju till och med lagligt att köra mellan bilarna med MC. Så att inte göra det beror väll mest på att det finns idioter som tycker att man inte får det och öppnar dörren eller svänger ut lite mitt framför en. Hände mig i en kö påväg in i malmö förra sommaren.

Händer inte det mer eller mindre regelbundet här, tycker man kör på helspänn hela tiden. Iom omasfaltering på yttre ringvägen har jag övat lanesplitting emellanåt sista veckorna och funderat på en sak: varför finns det ofta en danskj*vel (har sett enstaka annan ytländsk lastbil/buss också) som agerar privatpolis och blockerar vänsterfil låångt innan filsammanslagning, trots tydliga skyltar om blixtlås? :huvet

Inte för att det drabbar mig speciellt, jag kommer ju fram iaf, men köerna blir ju så mycket längre i onödan.

/Anders
 
om du kör om en tex civil snutbil vad ska han göra om du bara kör vidare mellan bilarna när han sitter fast med sin bil i bilkön?


Precis.
Är det nån överhuvutaget som torskat för att "smitit" genom köerna.?
anser att dom som står still med bilarna å gökar har missat grejen med att hojpendla.
Att man har stor hoj å yada yada är ju bara BS. är hur många custom å skit som helst som saxar i rusningen ju.
 
Det hela beror ju på hur fort kön rullar. Allt under 90 är ju kö men det är inte alltid jag jag kör i mellan.

I alla fall inte efter dagens bravad! Kommer från kymmlingelänken och ut på E4:an ser en lucka som kan ta mig till vänsterfilen kastar mig in där. När jag sedan kollar in trafiken längre fram ser jag att det börjar bli kö (en riktig jävla kö) försöker snabbt ta mig till bussfilen. Tar alla filer i ett svep. Men vrider på huvudet ordentligt så ingen taxi kommer farande i bussfilen. Då har kön i praktiken gått till stilla stående. Jag känner hur byxan nuddar högra sidan av kofångaren:skrämd Skriker bara herre djävlar rakt ut i hjälmen.

Är det bara jag som tror att nån gång kommer man smälla i sitt hoj liv? Skall sägas att jag kör rätt lungt vanligtvis men ett litet misstag händer så lätt.

//Dafe
 
rätta mej om jag har fel... men så länge det är köer... så är det INTE omkörning utan FÖRBIKÖRNING och det är VÄL helt lagligt.... sedan finns ju visserligen något som heter oaktsamt beteende eller något liknande.... men förbikörning var lagligt på den tiden då jag tog kortet och jag tror att det är det fortfarande.... rättelse?:va
 
Jag har nynäsvägen, johanneshovsbron, centralbron till jobbet.
Det är först nu jag börjat glida mellan bilköerna, men i princip bara när det står still eller går riktigt sakta. Går det jämna 30-40 glider jag med i kön. Mer brådis än så har jag inte.

Att ta vägen mellan bilar i 50+ gör jag aldrig, vill inte lägga min hälsa i en bilförares händer, dom är så oförutsägbara älga.. bilisterna :)
/Danne
 
Så länge man inte hindrar någon..finns det något annat mer befriande än när det är bro öppning/ kö vid järnvägsövergångar och man glider förbi bilarna:tummenupp
 
Som några redan har varit inne på är det för min del hastigheten på kön som avgör hur man handlar. Är det skyltat 70 och kön rullar i tex 60-70 skulle jag aldrig köra mellan bilarna, helt enkelt för att jag inte litar på dom..Går kön långsammare blir det ju annat läge men det varierar från gång till gång beroende på hur bilarna uppträder...Har flera gånger varit alltför nära kontakt då bilar ligger och glider från sida till sida i sina filer...Kör E18-Rotebroleden-E4-Nortull varje morgon och kväll och en del morgonpendlare verkar inte alltid vara vakna på väg till jobbet...
 
En fråga där... Det är 4a filer, jag kör i andra filen från höger och kör om i tredje filen. Då kör jag ju om till vänster men till höger om man räknar från andra hållet... Vad gäller då?

Ja jag är blond...

Ritade en fin bild men kan inte ladda upp den....

Enl herr konstapeln jag rådfrågade ser man varje körfält som en separat körbana, kör du om innanför linjen mellan filerna, skall du befinna dig vänster om bilen och höger om linjen i samma fil.
 
essingeleden e jävligt tight, men brukar gå att klämma sig förbi i lagom tempo om man har tungan rätt i mun, och bilister som inte blockar!
 
Förnuftet brukar räcka långt. Om man nu har nåt..
Är det stillastående köer eller att det rullar max 40 km/h så
kör jag emellan utan att tokgasa och med bromsberedskap.
Rullar det fortare än så är risken stor att nån vinglar till och
olyckan är ett faktum. Alternativt att man retar upp bilister
i onödan. Speciellt nu när det snackas om att "alla" hojåkare
är ligister i trafiken..

Brukar stanna till om det blir trångt förbi bilar eller lastbilar
i kökörning. De sekunderna bjuder jag på.

Att olagligt köra ute i vägrenen där det finns mest vingelmån
har jag bara gjort en gång. Resulterade direkt till skruv i däcket
och pyspunka. Och då tappar man mycket tid tro mig!:huvet
 
Enl herr konstapeln jag rådfrågade ser man varje körfält som en separat körbana, kör du om innanför linjen mellan filerna, skall du befinna dig vänster om bilen och höger om linjen i samma fil.

Det finns några trådar om det där. Eftersom klockan är sen och jag inte vet hur man gör så orkar jag inte länka men sök på lanesplitting. Tror kontentan där var att det är svårt att säga om det är direkt olagligt men om det sköts snyggt så blir det inga problem typ.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top