Sista SMC-kursen på Kinnekulle 2013

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Kikade lite på hela tråden. Såg inte att de va en kurs de handlade om. Har ju nyligen gått en kurs redan. Hade bara velat köra o testa hojen me dom
Nya grejerna.
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Lördagen är ju utsåld, någon som har koll på hur många som står på reservlistan? Är sugen på att vara med men vill inte åka hela vägen (med allt det innebär med barnvakt osv) för bara 1 dag.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Någon som åker från gbg-trakten söndag morgon eller helst lördag em/kväll å vill ha sällskap? Ansluter vid Rasta utmed 45:an isf!
 

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Inte om man pratar med banägaren! Vi var några som gjorde detta och det uppskattades eftersom det då fanns behörigt, vi, folk på plats.

Grinden låstes upp och vi fick tillgång till toaletterna som tack för att vi "vaktade" banan!:tummenupp

Låter kanon, men hur får man tag i banägaren? Jag hittar inget på hemsidan.
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Hjälp mig :confused:
Steg 1 2 3 4? Lugn, medel, snabb?

Första gången för mig så steg 1 är väl enda man kan/bör välja? Men hur snabbt är snabbt? Jag gillar att åka fort men vågar inte svara på om det egentligen är snabb, medel, lugn som passar.

Kollar på videor för att lära mig banan och det är knäskrapsbonanza överallt, är det viktigt/underlättar det att ha ställ med puckar?
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
När man kör första gången med SMC börjar man alltid med steg 1 och fortsätter sedan "uppåt" så att säga.
Hastigheten får du uppskatta efter eget tycke.
Men väl på plats finns instruktörer som kan hjälpa dig komma helt rätt så detta är oerhört sällan ett problem.

Man behöver inga ställ med puckar för att kunna utvecklas som förare.
Varmt välkommen du kommer få en fantastiskt kul upplevelse:tummenupp
//Marcus
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Fasen, nu har jag själv blivit nojig angående mitt bakdäck. Det är nästan nere på de små upphöjningarna i spåren som jag antar är slitagevarnare. Å andra sidan är det mönster kvar och jag kör jag ju mest på sidorna på Kinnekulle och är väldigt lätt. Däcket har inte slitits mycket i sommar och nämndes inte på besiktningen i våras, bara nu innan kursen jag tänkt på det. Det är inte heller särskilt platt på mitten utan är en ganska jämn rund övergång till kanterna. Vad tror ni?
IMG_0912.jpgIMG_0913.jpg
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Börjar ta på det ordentligt men Kinnekulle svänger ordentligt och sliter därmed väldigt lite mitt på däcken som vid vanlig gatkörning.
Är fortfarande godkänt så inga konstigheter men ta det väldigt försiktigt om det blir vått.
//Marcus
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tack för snabbt svar! Det blir ett nytt, är ju ändå nåt som är gött att ha fräscht nästa säsong :)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Tjoho! Pga. återbud fick jag till slut en plats till lördagens kurs. Men allt däckprat här ovan gör mig lite nojig. Jag har ingen aning alls om vad jag kan vänta mig för tempo då detta är min första kurs, men jag klickade i snabb grupp på anmälan... Hursomhelst, jag lade på ett Michelin pilot road 3 inför sommarens Europaresa men jag har ett Dunlop sportmax qualifier rr som satt på hojen när jag köpte den i somras. Frågan är helt enkelt om jag borde byta tillbaka till qualifier?

Vid tidigare tillfällen på kullen har jag kört på pilot sport 2 eller vad de nu hette, och de smälte. Jag är absolut ingen fartfantom men harvar runt bland de långsamma i snabba gruppen.

Edit: det är framdäck vi pratar om. Bak sitter det ett pilot sport 3
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hjälp mig :confused:
Steg 1 2 3 4? Lugn, medel, snabb?

Första gången för mig så steg 1 är väl enda man kan/bör välja? Men hur snabbt är snabbt? Jag gillar att åka fort men vågar inte svara på om det egentligen är snabb, medel, lugn som passar.

Kollar på videor för att lära mig banan och det är knäskrapsbonanza överallt, är det viktigt/underlättar det att ha ställ med puckar?

Du kommer köra steg 1 i lugna gruppen.
Man hamnar alltid i lugna gruppen första gången man kör med SMC.
Kursstegring är som den är du går alla kurser i tur o ordning 1,2,3,4...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Du kommer köra steg 1 i lugna gruppen.
Man hamnar alltid i lugna gruppen första gången man kör med SMC.
Kursstegring är som den är du går alla kurser i tur o ordning 1,2,3,4...
Inte säkert... kurserna tas i turordning ja...
Men att man hamnar i lugn grupp bara för man e första gången på SMC stämmer inte. Det avgör man själv i inskrivningen. Om det sedan visar sig att man e helt ute å cyklar så självklart blir man flyttad.. (både upp och ned)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Numera sker gruppindelningen på plats, så vilken grupp man hamnar i beror lite på hur många det är i respektive grupp. Av någon anledning brukar det bli många i medelgruppen, vilket gör att en del som vill gå medel kanske blir flyttade till lugn grupp. I och med att man ingår i en "delgrupp" där alla går samma steg beror det ju lite på hur många delgrupper det blir för varje steg och hastighetsgrupp var man hamnar. Är ju inte omöjligt att det inte blir någon delgrupp för steg 1 i snabb grupp och då skulle man väl i såna fall hamna i medel eller lugn. Skulle tro att det är fler delgrupper för steg 4 i snabb grupp osv...
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Stort tack till alla deltagare som såg till att detta blev ett kanonslut för SMC Väst 2013!
Håll utkik på efter våra kommande dagar under 2014 kommer bli ett offensivt år:yoparty
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Satan vad man hade tur med vädret igår!
Inte en droppe på hela dagen inte ens under transporten Gbg - Kinnekulle - Gbg.
Lätt den roligaste dag jag haft på bana!
Tack SMC... :Bugar
 
Last edited:

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Fantastiskt bra helg trots lite dåligt väder och kortade pass pga avåkningar i lördags.

Söndagen var nog bästa bandagen i år, trots punka på bakdäcket vid nedlägg i kvarnen :)
Stort tack till Danne som sålde mig ett av sina beggade bakdäck och hjälpte till med att kränga på det!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top