Sista SMC-kursen på Kinnekulle 2013

Kikade lite på hela tråden. Såg inte att de va en kurs de handlade om. Har ju nyligen gått en kurs redan. Hade bara velat köra o testa hojen me dom
Nya grejerna.
 
Lördagen är ju utsåld, någon som har koll på hur många som står på reservlistan? Är sugen på att vara med men vill inte åka hela vägen (med allt det innebär med barnvakt osv) för bara 1 dag.
 
Någon som åker från gbg-trakten söndag morgon eller helst lördag em/kväll å vill ha sällskap? Ansluter vid Rasta utmed 45:an isf!
 
Inte om man pratar med banägaren! Vi var några som gjorde detta och det uppskattades eftersom det då fanns behörigt, vi, folk på plats.

Grinden låstes upp och vi fick tillgång till toaletterna som tack för att vi "vaktade" banan!:tummenupp

Låter kanon, men hur får man tag i banägaren? Jag hittar inget på hemsidan.
 
Hjälp mig :confused:
Steg 1 2 3 4? Lugn, medel, snabb?

Första gången för mig så steg 1 är väl enda man kan/bör välja? Men hur snabbt är snabbt? Jag gillar att åka fort men vågar inte svara på om det egentligen är snabb, medel, lugn som passar.

Kollar på videor för att lära mig banan och det är knäskrapsbonanza överallt, är det viktigt/underlättar det att ha ställ med puckar?
 
När man kör första gången med SMC börjar man alltid med steg 1 och fortsätter sedan "uppåt" så att säga.
Hastigheten får du uppskatta efter eget tycke.
Men väl på plats finns instruktörer som kan hjälpa dig komma helt rätt så detta är oerhört sällan ett problem.

Man behöver inga ställ med puckar för att kunna utvecklas som förare.
Varmt välkommen du kommer få en fantastiskt kul upplevelse:tummenupp
//Marcus
 
Fasen, nu har jag själv blivit nojig angående mitt bakdäck. Det är nästan nere på de små upphöjningarna i spåren som jag antar är slitagevarnare. Å andra sidan är det mönster kvar och jag kör jag ju mest på sidorna på Kinnekulle och är väldigt lätt. Däcket har inte slitits mycket i sommar och nämndes inte på besiktningen i våras, bara nu innan kursen jag tänkt på det. Det är inte heller särskilt platt på mitten utan är en ganska jämn rund övergång till kanterna. Vad tror ni?
IMG_0912.jpgIMG_0913.jpg
 
Börjar ta på det ordentligt men Kinnekulle svänger ordentligt och sliter därmed väldigt lite mitt på däcken som vid vanlig gatkörning.
Är fortfarande godkänt så inga konstigheter men ta det väldigt försiktigt om det blir vått.
//Marcus
 
Tack för snabbt svar! Det blir ett nytt, är ju ändå nåt som är gött att ha fräscht nästa säsong :)
 
Tjoho! Pga. återbud fick jag till slut en plats till lördagens kurs. Men allt däckprat här ovan gör mig lite nojig. Jag har ingen aning alls om vad jag kan vänta mig för tempo då detta är min första kurs, men jag klickade i snabb grupp på anmälan... Hursomhelst, jag lade på ett Michelin pilot road 3 inför sommarens Europaresa men jag har ett Dunlop sportmax qualifier rr som satt på hojen när jag köpte den i somras. Frågan är helt enkelt om jag borde byta tillbaka till qualifier?

Vid tidigare tillfällen på kullen har jag kört på pilot sport 2 eller vad de nu hette, och de smälte. Jag är absolut ingen fartfantom men harvar runt bland de långsamma i snabba gruppen.

Edit: det är framdäck vi pratar om. Bak sitter det ett pilot sport 3
 
Last edited:
Hjälp mig :confused:
Steg 1 2 3 4? Lugn, medel, snabb?

Första gången för mig så steg 1 är väl enda man kan/bör välja? Men hur snabbt är snabbt? Jag gillar att åka fort men vågar inte svara på om det egentligen är snabb, medel, lugn som passar.

Kollar på videor för att lära mig banan och det är knäskrapsbonanza överallt, är det viktigt/underlättar det att ha ställ med puckar?

Du kommer köra steg 1 i lugna gruppen.
Man hamnar alltid i lugna gruppen första gången man kör med SMC.
Kursstegring är som den är du går alla kurser i tur o ordning 1,2,3,4...
 
Du kommer köra steg 1 i lugna gruppen.
Man hamnar alltid i lugna gruppen första gången man kör med SMC.
Kursstegring är som den är du går alla kurser i tur o ordning 1,2,3,4...
Inte säkert... kurserna tas i turordning ja...
Men att man hamnar i lugn grupp bara för man e första gången på SMC stämmer inte. Det avgör man själv i inskrivningen. Om det sedan visar sig att man e helt ute å cyklar så självklart blir man flyttad.. (både upp och ned)
 
Numera sker gruppindelningen på plats, så vilken grupp man hamnar i beror lite på hur många det är i respektive grupp. Av någon anledning brukar det bli många i medelgruppen, vilket gör att en del som vill gå medel kanske blir flyttade till lugn grupp. I och med att man ingår i en "delgrupp" där alla går samma steg beror det ju lite på hur många delgrupper det blir för varje steg och hastighetsgrupp var man hamnar. Är ju inte omöjligt att det inte blir någon delgrupp för steg 1 i snabb grupp och då skulle man väl i såna fall hamna i medel eller lugn. Skulle tro att det är fler delgrupper för steg 4 i snabb grupp osv...
 
Stort tack till alla deltagare som såg till att detta blev ett kanonslut för SMC Väst 2013!
Håll utkik på efter våra kommande dagar under 2014 kommer bli ett offensivt år:yoparty
 
Satan vad man hade tur med vädret igår!
Inte en droppe på hela dagen inte ens under transporten Gbg - Kinnekulle - Gbg.
Lätt den roligaste dag jag haft på bana!
Tack SMC... :Bugar
 
Last edited:
Fantastiskt bra helg trots lite dåligt väder och kortade pass pga avåkningar i lördags.

Söndagen var nog bästa bandagen i år, trots punka på bakdäcket vid nedlägg i kvarnen :)
Stort tack till Danne som sålde mig ett av sina beggade bakdäck och hjälpte till med att kränga på det!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top