Sinnessjuk premiehöjning, "Postnummer-målvakt" mot betalning, olagligt?

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tycker verkligen alla skulle ha en Adventurehoj i sitt garage. Blev så överraskad av hur GS gör allting så bra när jag prova att det räckte med 5 mins provkörning innan jag var såld. Telelevern mm gör så mycket för stabilitet osv. Bromsarna är bara WOW och motorns drag räcker mer än väl. Men det är inte rätt egentligen att jämföra mot en 20 år gammal Thunder som jag gjorde. Vet att min Thunder (som jag bytte in) såldes på bara några dagar så den gick fort dock.

Sen håller jag med dig om det här med hur de resonerar för er på 50+. Tänkte inte på det tidigare men räknar de på förlorad arbetsinkomst så minskar den ju med ålder och då borde premien följa efter. Mycket konstigt faktiskt.

Det där med grannen din är ju också bara skumt. Skulle vara intressant och veta vilket fb det gällde. 10 år.. Jösses. :jisses
Jag har ju åkt efter GS1200 och man får fasen ta i i kurvor när Gs, n bara lixom glider igenom oavsett vilket spårval som föraren nu än väljer, det ser sååå odramatiskt skitenkelt lixom att hojen bara gör detta helt naturligt o chauffören bara åker med oavsett fart nedlägg korvlådor osv osv. Var ju på väg att köpa en fullt touaregkittad Gs o var väldigt förvånad över hur enormt välbalanserad denna kolos till hoj ändå var.

Gs, n är enda hojen jag ångrar att jag faktiskt inte köpte trots mitt lätt maniska yamaha är bäst tänk.

Vet inte vilket bolag min granne har/hade, men han har huggt ned sin skog för att bekosta att handikapp anpassa huset o bygga till garage så han kan parkera inomhus för att ta sig fram med rullstolen, pratar inte så jätte ofta med honom då han är mera som en eremit nu mer tyvärr.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Förlåt, naturligtvis förstår jag vad du skriver, jag håller bara inte med... ;)

Ber om ursäkt att det blev lite av djävulens advokat. :krama

Men jag är mer intresserad av att höra argumenten än att övertyga andra om att min åsikt är rätt. Jag gillar inte att utesluta folk, och gillar inte att bli utesluten. Då blir jag bara lite förundrad över att vara på SportHoj och samtidigt vara fruktansvärt ordentligt överglad att sporthojar och dess ägare inte är företrädda av varken Bilsport & MC eller Svedea. :va

Är detta SMCs informella forum med lite mindre, men dock, hat mot de som kör SportHoj ?
När deras eget har dött av för mycket :smashamot "fel" åsikter, inte bara hat mot SportHojar och dess ägare?

Glad för din skull att du sett ljuset och hellre kör äventyrSHoj! :tummenuppMan ska köra det man själv gillar, inte det andra tycker är lämpligt! :tummenupp
Och jag förstår glädjen med äventyrSHoj. Glädjen att inte behöva bry sig hur vägen ser ut, inte bry sig om plast som går sönder och bara sätta på nya motorbågar när man säljer. Glädjen med tvåhjulssladd är att gå in i en ny dimension. Men 100 + hästar? Skulle TjÖrAIhjälMejDiREcKT! :crash

Men tänk tanken att jag skulle gå in på SOE och förespråka att de ska sluta köra den där vanligaste "motorcykeltypen" och börja köra SportHoj istället!
Då skulle jag troligtvis tas för en gammal stolle utan verklighetsförankring. :hihi

Men även om alla riskbenägna skulle gå över till äventyrSHojar skulle jag ändå vara emot att den "motorcykeltypen" skulle förbjudas eller uteslutas... :krama
Jag vet inte om jag tycker att någon har förespråkat att det ska sluta köras SportHoj, men det är väl mer en diskussion angående försäkringspremierna, och varför dom är som dom är.
Jag har i alla fall försökt att ge en bild av vad jag tror kan var orsakerna, och varför det har gått i den riktningen.
Men känner inte att dessa argument är något vägval vad avser vilken typ av hoj man ska grensla.

Vad avser jämförelsen med SOE så tycker jag att din jämförelse haltar rejält.
SOE är ju ett rent offroadforum, som nu även har inslag av motard, men ingenting annat.
Sporthoj är enligt min uppfattning betydligt bredare än bara SportHojar.
Nu har jag inte varit med sedan begynnelsen, men kan väl tycka att om det var ett forum för en speciell hojtyp så borde det modereras och utvecklas i den riktningen, och även fastställas vad som är en riktg SportHoj.

Trist i alla fall att du känner att det uppfattas som att SportHojar ska stängas ute från allmän väg, det är i alla fall inte min mening.
Men att jämföra med skidåkning är också lite knepigt tycker jag.
Köra hoj är en riskaktivitet, precis som bergsklättring och skärmflygning mm, ett litet misstag av någon kan få stora konsekvenser, och den klassificeringen får vi leva med.
Vad som bestämmer att det är en riskaktivitet har jag inte helt klart för mig, men när jag ser vad som har den stämpeln så kan jag förlika mig med det.
Så den delen anser jag att de flesta försäkringsbolag sannolikt väger in i sin mall.
Och sedan har du ju ändå koll på att dom allra flesta ÄventyrsHojar aldrig får smaka på grus, utan mest körs med tomma korvlådor mellan fiken.
Så det kanske blir nästa generations caferäcer, med en förmodad ökande försäkringspremie på grund av attraktionsförmågan, och bristen på riktiga SportHojar att stjäla med personskador som följd.

Men vi verkar vrida och vända på siffror, argument och statistik väldigt olika, så vi kan väl bara vara överens om att vi inte har samma syn på just detta ämnet.

Take care & drive safely. :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi behöver inte komma överens, jag är inte normalsvensk! :krama
Jag gillar att höra argumenten för en åsikt, vare sig man tycker som andra eller har egna.

Visst haltar det ännu lite med SOE eftersom de som kör där inte är i minoritet. Men, som du säger, "nu även har inslag av" kan mycket väl vara början på samma resa som SportHoj...
Om inte...

-SOE är "bättre" på att tala om för vilka forumet är.
-Inte har tillräckligt många som gått vidare till "en lämpligare motorcykeltyp" men hänger kvar på forumet.
-De som reggar sig förstår att det inte är SporthOjsEntusiasterna som SOE är förkortning för.

Vad händer när TET fylls av alla som har en äventyrSHoj i garaget och också använder dessa, som Robert... :tungan

Att detta blivit lite av ett allmänt forum där vi med SportHoj är i minoritet kan man tycka vad man vill om. Men alternativet hade nog varit ett döende forum. :fakta
Så vi i minoriteten får vackert anpassa oss efter majoriteten som inte kör SportHoj! :fakta
Och huka oss när det kommer :smasha från majoriteten... :crash
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Detta året blev min försäkring ett par hundringar billigare, och det är ju trevligt :) Jag blev ett år äldre precis som hojen och det kanske påverkar ? Helförsäkring Svedea med extra allt ca 3700/år.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Jag följer dina spår, Jonte H. Häromdagen damp försäkringsbrevet för kommande år ner i inboxen. 3600 kr hel/hel per år. Detta är ca 150 kr billagare än f g år. Jag skulle vilja få förklarat (eller ännu hellre se den matematiska modellen) på vilken grund och vilka variabler försäkringsbolagen använder när de premiesätter. Har absolut ingen värsting till hoj men för mig, med begränsad kunskap, är den långt över vad min förmåga klarar av om jag väljer det. Kör dock som en fegis och skulle köra ungefär likadant med en hayabusa turbo, med skillnaden att den senare skulle göra hål i både plånbok och familjelycka.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Snackade med brorsan häromdan. Han är aktuarie på ett försäkringsbolag och berättade en sak om hur bolagen sätter premier, som jag inte kände till. En viktig faktor för premien är tydligen hur många år man ägt hojen. Har man tex ägt hojen i 3 år, kan premien vara hälften jämfört med om man precis köpt den. MEN, man måste byta bolag, eller pruta, för att få det nya priset. Det ligger nämligen en spärr i systemet, så att alla nöjda och ovetandes kunder inte skall få sänkt premie automatiskt!
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Snackade med brorsan häromdan. Han är aktuarie på ett försäkringsbolag och berättade en sak om hur bolagen sätter premier, som jag inte kände till. En viktig faktor för premien är tydligen hur många år man ägt hojen. Har man tex ägt hojen i 3 år, kan premien vara hälften jämfört med om man precis köpt den. MEN, man måste byta bolag, eller pruta, för att få det nya priset. Det ligger nämligen en spärr i systemet, så att alla nöjda och ovetandes kunder inte skall få sänkt premie automatiskt!
Det slutade med att jag bytte till en Tuono V4 1100, min första "gubbhoj" på 20 år ^^ men räcker gott och väl, kom ner på samma premie per år som billigaste bolaget ville ha per månad oavsett skadefritt/garage/postnummer osv.
Har visserligen råd, men det tar bort en stor del av nöjet att dega 3k/mån halv :/ Tuonon har ungefär samma komponenter/och prestanda upp till 250, och jag borde ändå inte pusha mer därutöver :)

Mvh
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det slutade med att jag bytte till en Tuono V4 1100, min första "gubbhoj" på 20 år ^^ men räcker gott och väl, kom ner på samma premie per år som billigaste bolaget ville ha per månad oavsett skadefritt/garage/postnummer osv.
Har visserligen råd, men det tar bort en stor del av nöjet att dega 3k/mån halv :/ Tuonon har ungefär samma komponenter/och prestanda upp till 250, och jag borde ändå inte pusha mer därutöver :)

Mvh
Tuonon har ruggigt bra prestanda för den försäkringskostnaden. Bra val. Min nästa hoj blir en ninja h2. också bra försäkring för att vara en sporthoj.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det slutade med att jag bytte till en Tuono V4 1100, min första "gubbhoj" på 20 år ^^ men räcker gott och väl, kom ner på samma premie per år som billigaste bolaget ville ha per månad oavsett skadefritt/garage/postnummer osv.
Har visserligen råd, men det tar bort en stor del av nöjet att dega 3k/mån halv :/ Tuonon har ungefär samma komponenter/och prestanda upp till 250, och jag borde ändå inte pusha mer därutöver :)

Mvh
Grattis, det är en go hoj! ?
Själv köpte jag nyligen en rsv4. Tycker inte det värt att ha nåt mer än trafik på den. Kostar 70 kr om dagen när man skall köra. ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag får nog villigt erkänna att min medelhastighet är högre när jag kör R1 än XS400. Jag kör extremt defensivt och försiktigt men mycket lättare och samtidigt roligt såklart att gasa med en hoj som är snabb.

jag hade aldrig valt att ligga bakom en personbil på 70-väg med R1:an som jag gör med XS400:an. Det är säkert iaf men att hastigheten spelar roll tror jag är svårt att se bort ifrån.

Jag tror ärligt att jag hade kört försiktigt med en R1 98:a som jag ville ha år 2000 som 19 åring. Men det trodde inte Folksam med offert på 98k/år.

Nu är det så kul att äga billiga hojar så snart är man väl dock uppe i dyr premie pga antalet istället hehe
 
Last edited:

Warulven

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2004 Honda Cbr 1000 RR
Aldrig ägt en mc innan, bestämde mej för de va dags hade köpt och fraktat hem på släp. Nu då? 27 Bast utan tidigare erfarenheter tänkte de kommer blir dyrt att försäkra. Kollade länsförsäkringar som jag har bilen på men dem kunde inte ens erbjuda mej en? trygghansa kunde erbjuda per år för hel.
Hittade IF som landade på 540kr i månaden
Cbr 1000RR 04
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Grattis! Billigare än en EU-moppe! Du gör helt rätt som satsar på något lite äldre. En kanonhoj som du köpt. Min son i din ålder hamnade på en Aprilia som är några år äldre, också helt ok att försäkra. Lycka till!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har varit lite slö genom åren, men gör nu en grundlig genomgång av banklån o försäkringar. Det visar sig att skillnaderna blivit stora över åren. BMW märkesförsäkring på IF är 30% dyrare än TryggHansas märkesförsäkring. Varierar kanske beroende på ålder, typ av hoj o bostadsort - men så är det i alla fall för mig.
Min sommarbil är 100% dyrare hos IF än hos TryggHansa.
Det knäppa är att jag lämnade TryggHansa för 15 år sedan eftersom de var så j-la dyra då.....
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Hemligheten är att vara gammal (49år) och köra gammalt mög (SP1 från 2000).
2434kr / år helförsäkring :)
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
2195:- år inklusive XL-paket hos svedea. 58år bor i litet samhälle. Minns dock i början av 2000 var jag intresserad av en Suzuki TL1000R och frågade folksam vad den skulle kosta i försäkring och fick svaret att de inte ville försäkra Mc som kostade mer än 50 000:- i trafikförsäkring per år. Men den vanliga TL 1000S gick bra för ca 6 000:- hel. Skillnaden var hela 10hk men det stod ju ett R i den första :yoparty
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
2195:- år inklusive XL-paket hos svedea. 58år bor i litet samhälle. Minns dock i början av 2000 var jag intresserad av en Suzuki TL1000R och frågade folksam vad den skulle kosta i försäkring och fick svaret att de inte ville försäkra Mc som kostade mer än 50 000:- i trafikförsäkring per år. Men den vanliga TL 1000S gick bra för ca 6 000:- hel. Skillnaden var hela 10hk men det stod ju ett R i den första :yoparty
Samma med thunderacen den e jhu en R hoj yzf1000r trots bmw1250 gs Tillomed är bättre drag i så tar inte svedea denna gamla moppe pga ett R
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Min gamla FZR ger jag ca 600 kr för hel/hel, alltså en dryg 50-lapp per månad och RD:n och DT:n har liknande premier. Man kan säga att de äter inte mycket bröd och skattefria är de också. R1:an är jämförelsevis snuskigt dyr dock - 8684 kr halv/helår. 2016 när den var helt ny gav jag 10k för hel/hel så man kan säga den har gått upp i pris sen dess
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Någon som har erfarenhet av att ställa av/på flera gånger under en säsong?
Hur smidigt är det?
Får man återbetalt från Försäkringsbolaget vid avställning?
Är det någon minsta tid vid påställning för försäkringen, typ minst 1 mån?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Någon som har erfarenhet av att ställa av/på flera gånger under en säsong?
Hur smidigt är det?
Får man återbetalt från Försäkringsbolaget vid avställning?
Är det någon minsta tid vid påställning för försäkringen, typ minst 1 mån?
Det gäller såklart att ha en avställningsbar försäkring. Oftast sköts det automatiskt efter du ställt av hojen. Samma när du ställer på. Man kan oftast ställa av och på när som. Ingen tid som behöver gå.

Vilket bolag har du?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top