zilog
Mr. Hardtechno
Är det möjligt att turboladda den V4-motor som sitter på min VFR med 360-graders vevaxel med ett enda aggregat? Jag planerar isf. att placera turbon i V:et mellan cylinderbankerna och använda mig av grenrör med olika längder för bakre och främre banken för att undvika att avgaspulser matas in bakvägen genom avgasventilerna.
Vidare är det svårt att kompressionssänka VFR:en som har 11:0 i kompression då den har kugghjulsdrivna kamaxlar, hur högt kan man ladda utan att skada motorn utan att använda intercooler (blir ytterst svårt att få plats med), samt hur bör jag göra med plenumets stolek, blir svårt att få plats med något alls, blir eventuellt tvungen att ha separata rör av längd för varje cylinder för att få upp någon volym alls. Antar att det är önskvärt med olika längd på dessa rör då cylinderbankerna har insugfaser 90 grader isär.
Den turbo jag har liggnade är en lågtrycksturbo från en Volvo 940 (tror den heter T25/03), hur lämpad är denna?
Sist bör tilläggas att detta inte är ett alltför seriöst projekt, mest ett tidsfördriv som kanske aldrig blir av.
Vidare är det svårt att kompressionssänka VFR:en som har 11:0 i kompression då den har kugghjulsdrivna kamaxlar, hur högt kan man ladda utan att skada motorn utan att använda intercooler (blir ytterst svårt att få plats med), samt hur bör jag göra med plenumets stolek, blir svårt att få plats med något alls, blir eventuellt tvungen att ha separata rör av längd för varje cylinder för att få upp någon volym alls. Antar att det är önskvärt med olika längd på dessa rör då cylinderbankerna har insugfaser 90 grader isär.
Den turbo jag har liggnade är en lågtrycksturbo från en Volvo 940 (tror den heter T25/03), hur lämpad är denna?
Sist bör tilläggas att detta inte är ett alltför seriöst projekt, mest ett tidsfördriv som kanske aldrig blir av.