Singelturbo V4 motor

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är det möjligt att turboladda den V4-motor som sitter på min VFR med 360-graders vevaxel med ett enda aggregat? Jag planerar isf. att placera turbon i V:et mellan cylinderbankerna och använda mig av grenrör med olika längder för bakre och främre banken för att undvika att avgaspulser matas in bakvägen genom avgasventilerna.

Vidare är det svårt att kompressionssänka VFR:en som har 11:0 i kompression då den har kugghjulsdrivna kamaxlar, hur högt kan man ladda utan att skada motorn utan att använda intercooler (blir ytterst svårt att få plats med), samt hur bör jag göra med plenumets stolek, blir svårt att få plats med något alls, blir eventuellt tvungen att ha separata rör av längd för varje cylinder för att få upp någon volym alls. Antar att det är önskvärt med olika längd på dessa rör då cylinderbankerna har insugfaser 90 grader isär.

Den turbo jag har liggnade är en lågtrycksturbo från en Volvo 940 (tror den heter T25/03), hur lämpad är denna?

Sist bör tilläggas att detta inte är ett alltför seriöst projekt, mest ett tidsfördriv som kanske aldrig blir av.

zilog skrev:
Vidare är det svårt att kompressionssänka VFR:en som har 11:0 i kompression då den har kugghjulsdrivna kamaxlar, hur högt kan man ladda utan att skada motorn utan att använda intercooler

Man kanske kan svarva ned kolvtoppen om man vill sänka kompressionen, fast då försvinner squishbandet så att den kanske knackar ändå, jag vet egentligen inte.

Kompressionssänka VFR är nog enklast genom att montera kortare vevstakar. Någon hoj måste ha samma diameter på kort och stor-ända fast lite kortare.

Ett annat alternativet är att rymma upp förbränningsutrymmet i en fräs (eller en van topplocktrimmare med roterande fil), som förmodligen är rätt litet pga den höga kompressionen. Sänker man samtidigt in ventilerna i sätena 1 mm får du ytterligare lägre kompression.

Undvik att göra åverkan på kolvtopparna eftersom du vill ha så mycket och tjockt material där som möjligt som kan motså extravärmen som bildas.

Utan intercooler och du får ned den till 9:1 kan du nog inte ladda mer än ca 0.5 bar med 98 oktan. Det motsvarar ca 12.5:1 i geometrisk kompression. Svårt att säga när man vet så pass lite om hur din motor kommer att se ut.

zilog skrev:
Är det möjligt att turboladda den V4-motor som sitter på min VFR med 360-graders vevaxel med ett enda aggregat? Jag planerar isf. att placera turbon i V:et mellan cylinderbankerna och använda mig av grenrör med olika längder för bakre och främre banken för att undvika att avgaspulser matas in bakvägen genom avgasventilerna.

Vidare är det svårt att kompressionssänka VFR:en som har 11:0 i kompression då den har kugghjulsdrivna kamaxlar, hur högt kan man ladda utan att skada motorn utan att använda intercooler (blir ytterst svårt att få plats med), samt hur bör jag göra med plenumets stolek, blir svårt att få plats med något alls, blir eventuellt tvungen att ha separata rör av längd för varje cylinder för att få upp någon volym alls. Antar att det är önskvärt med olika längd på dessa rör då cylinderbankerna har insugfaser 90 grader isär.

Den turbo jag har liggnade är en lågtrycksturbo från en Volvo 940 (tror den heter T25/03), hur lämpad är denna?

Sist bör tilläggas att detta inte är ett alltför seriöst projekt, mest ett tidsfördriv som kanske aldrig blir av.

Se inte mig som negativ och glädjeförstörare, men ja tror att du är lite överoptimistisk om du tror att du får plats med turbon där emellan. samtidigt så är det ett dumt ställe att placera en sån värme källa som en turbo ju är.

Placera den i stället konventionellt (nedanför framför främre cylinder raden). Det ger helt säkert ett mer lättbyggt alternativ och förmodligen möjlighet till minst lika hög effekt.

Back