Simon Crafars instruktionsvideo

:tummenupp

Den verkar ju riktigt vettig! Hur lång speltid är det? Lyckades inte hitta någon sådan info på Motovudu. Har fingret på "add to cart".
//Micke

1.20 som är det intressanta + 50 minuter där han sitter och klappar hunden och berättar om sig själv eller nåt (spolade raskt förbi det)

....

Riktigt SMC vidrigt men det funkar ju väldigt bra..

SMC lär ut om svängpunkt´ och dom fördelar som är med detta.
(svängpunkten är en viktig del av basen, för att förstå hela processen genom en kurva..)

- När man börjar köra som du, dvs har bra insikt, kunskap och erfarenhet samt ett raskt tempo - är det exackt som du själv har upptäckt, naturligt att skippa "svängpunkts grejen" och gå rakt på apex och exit.. Mera avancerat är det inte...

Alla erfarenheter visar att börjar man undervisa utan svängpunkter, är det en jäffla väg till den samlade förståelse - om man kommer dit överhuvudtaget! Därför har SMC svängpunkter i Steg2.
Har haft flera i Steg4, vart jag har bett dom om att glömma svängpunkterna, och gå rakt på sak istället..

SMC lär ut om svängpunkt´ och dom fördelar som är med detta.
(svängpunkten är en viktig del av basen, för att förstå hela processen genom en kurva..)

Jo... men vad är det? Någon frågade det tidigare och jag ÄR nyfiken. Eller har någon redan svarat och jag missat?

Hej Magnus,

Det bygger på Keith Codes resonemang med att man endast ger ett styrkommando (motstyr) för att inleda en sväng, när Du sedan är säker på att pricka Din APEX går Du på med ett försiktigt gaspådrag och ökar sedan gasen genom kurvan i en enda, oavbruten rörelse.

Det innebär att ett sätt att mäta hur bra linje, eller svängpunkt, Du har är att titta på hur tidigt Du kan gå på gas. Det ger ofta en något senare svängpunkt än i racing (där man ofta försvarar ett spår och bromsar längre in i kurvan). Ur trafiksäkerhetsynpunkt är en senare svängpunkt oftast att föredra, man syns tidigare för mötande trafik och ser själv längre genom en skymd kurva.

Svängpunkt är alltså det ställe på vägen/gatan där Du ger styrkommando och inleder Din sväng in i kurvan. Hoppas att jag inte är allt för otydlig eller krånglig i förklaringen? :)

Jo... men vad är det? Någon frågade det tidigare och jag ÄR nyfiken. Eller har någon redan svarat och jag missat?

Ptjaa, team TIBA (90-talsåkarna på GP500, studeras med fördel på Youtube) var sanslöst snabba på sina maskiner, om än körställning och -teknik ser helt annorlunda ut än den dagens MGP-åkare använder sig av! Så det är bara lyfta på hatten för snabba förare, vilken teknik dom än använder sig av. Så tänker i alla fall jag.

Sedan är det svårt att bedöma sittställning utifrån kamera på cutsen, vidvinkelobjektivet förvränger perspektivet vilket gör att det blir betydligt mer av "Elias"-style än i verkligheten.

Bromsningen är ett annat exempel - anledningen till att SMC på avancerade kurser rekommenderar folk att sitta en bit från tanken och låsa fast kroppen med knäna i stället för att använda armarna är för att man inte ska störa hojen mer än nödvändigt när det är dags att hänga in i kurvan. Men åker Du på en grundkurs med SMC och provar bromsning till stillastående får Du rådet att sitta kloss mot tanken - helt enkelt för att Du inte ska tappa greppet och glida framår i sadeln under bromsningen.

Vitsen är ju att var sak har sin tid och att varje val vi gör har en konsekvens - vi vinner en del egenskaper men förlorar när det gäller andra - så gäller även vilka referenser Du använder Dig av för att ta Dig snabbt/säkert runt en bana. Det som funkar för en nybörjare/medelgod åkare kommer att förändras när farten ökar och vi måste prioritera vilken info vår stackars hjärna ska processa. Som Jesper säger - svängpunkten är ett sätt att systematisera sin körning, för en banräv kanske den så småningom ersätts av andra signaler (bromsa in i kurvan och titta "genom APEX" mot utgången..?)

Så - de bästa åkarna behärskar förmodligen de flesta tekniker och väljer de som för tillfället passar bäst utifrån material, miljö och personliga egenskaper.

Mina 2p

Simon Crafar sitter likadant i videon. Prioriterar att sitta nära tanken för att kunna acca hårdare utan framhjulslyft, få mer vikt på framhjulet i ingång av kurva och spara energi i inbromsningarna...

Last edited:
Simon Crafar sitter likadant i videon. .......... och spara energi i inbromsningarna.......

Hur menar han då? Ok att du inte behöver hänga i armarna lika mycket vid inbromsning, men i gengäld sitter du ju längre fram och har följdaktligen vikten längre fram o de e väl inte bra?

Kanske ska köpa filmen...:va

Hur menar han då? Ok att du inte behöver hänga i armarna lika mycket vid inbromsning, men i gengäld sitter du ju längre fram och har följdaktligen vikten längre fram o de e väl inte bra?

Kanske ska köpa filmen...:va

Var har du EGENTLIGEN vikten när du hänger i armarna?

Var har du EGENTLIGEN vikten när du hänger i armarna?

Kanske jag missförstod,men med min långa kropp så gör jag allt för att komma så långt bak vid inbromsning som möjligt och kniper ihop med knäna för att få lite vikt via tanken o avlasta armar o framhjul.
Om jag sitter långt fram o "stoppas upp" av tanken så är jag för långt fram o bakhjulet kommer farande upp i luften.
Visst, armarna får ju hålla i rätt mycket oavsett, men jag undrar var han sparar energi som du skriver.

P

Kanske jag missförstod,men med min långa kropp så gör jag allt för att komma så långt bak vid inbromsning som möjligt och kniper ihop med knäna för att få lite vikt via tanken o avlasta armar o framhjul.
Om jag sitter långt fram o "stoppas upp" av tanken så är jag för långt fram o bakhjulet kommer farande upp i luften.
Visst, armarna får ju hålla i rätt mycket oavsett, men jag undrar var han sparar energi som du skriver.

P
Agree! det hela blir ju även lite knepigare när man sitter i en original sadel som av någon
anledning (förmodligen gatanpassning) sluttar framåt i en sådan grad som skulle göra en röd nedfart i lindvallen avundsjuk:D
//Micke

Halv-OT: Simon Crafar var på god väg att vinna ett rejs i WSBK på 90-talet, men rånades på det av f*tt-John Kocinski.

Edit: 1997 var det. Inte solklart att Kocinski hade med det att göra iofs, men sannolikt.

Å andra sidan vann hann ett GP race med Yamaha på donington om jag inte minns fel.

Å andra sidan vann hann ett GP race med Yamaha på donington om jag inte minns fel.

Jo, det stämmer. Det kan ha lett till att jag döpte min förstfödde efter honom, men you never know.

Såhär står det på internetet om Crafar/Kocinski-incidenten:
On the last lap, John Kocinski tried the same thing as he had done with his team mate Aaron Slight a couple of hour earlier. This time, however, both men would end their race in the gravel pit of the chicane. For a few seconds, it looked as Simon Crafar would save it and finally taking his much deserved World Superbike win. After Kocinski had lost the front and hit the Kawasaki, he went down, with Crafar storming into the gravel pit, keeping the bike upright for a while but then hitting a hole in the ground and going down as well. He hit his head hard and broke his collarbone, and was later taken to hospital for further diagnosis.

Jag minns det som igår.

Simon Crafar sitter likadant i videon. Prioriterar att sitta nära tanken för att kunna acca hårdare utan framhjulslyft, få mer vikt på framhjulet i ingång av kurva och spara energi i inbromsningarna.

Min körstil när jag kom till banan första gången var att hänga ut med arslet det kändes som naturligt då. Och det är den körstilen som jag anser att "Svensken" har, när det går fort i en ännu tightare kurva hänger han in ännu lite till med överkroppen. Vidvinkel eller inte jag vetefan.

Efter jag läst "Full kontroll" och gått några kurser fick jag för mig att sitta så långt bak jag bara kunde o hänga ut lite med arslet och mycket med överkroppen, för det hade jag läst o hört var bra. Bara för att bakhjulet skulle få mer fäste i o ur böjjarna. Det resulterade i att jag blev jäkligt utsträckt på min gamla busa. Ibland kändes det t.om som att jag skulle ramla av och det var iaf nära en gång. ;)

Mina lärdomar från 2011: sitter jag mycket närmare tanken än förut (för att få ned framhjulet), klämmer både med benen mot tanken i inbromsningar + att jag tar emot med armarna, fått skapligt ordning på blicken (som är jäkligt viktig), vågar gasa mer än jag gjort innan, speciellt i dom snabba böjjarna. Tror jag hänger ut bra med överkroppen (när jag blir trött o slarvar skrapar ljudämparn i):cdevil. Lärt mig vad jag vill uppdatera på gammelgixxern till nästa säsong för att sätta riktigt bra varvtider.

Till sist, jag gillar SMC tycker det dom lär ut är bra ibland. SMC är trafiksäkerhetsutbildning, men om jag har förstått det hela rätt så är det hela rätt likt CSS. Visst om nån instruktör säger att man gör något som är farligt så ska man ju givetvis lyssna på det, ibland har dom faktiskt rätt... Men man behöver inte lyssna på allt dom säger. ;) Och har man gått steg 1-4 och vill köra snabbare tycker jag man ska vidare till licens eller SMC´s steg 5-6 (vilket är licenskurs+träning).

Egentligen så borde du skriva en bok, racerapporterna är kungliga iaf, plus att du redan verkar va en räserhjälte bland kidsen :tummenupp

Tack!:) Skulle jag ge ett par råd till RR-wannabees så skulle jag citera Nicky Hayden från en spalt han skrev i Roadracing World 2003, då han skulle börja köra MotoGP. Han kände sig väldigt ödmjuk inför uppgiften och då han skulle försöka sig på att ge alla "vi som vill upp" några goda råd så blev det 4 stycken. Han sa ungefär så här:

I would like to give all beginners a few pieces of advice to help them get to the point where I am. These advices are as follows
1. Get Track time!
2. Get more Track time.
3. Get even more Track time!
4. And also: Let the speed come to you. A good and safe way to learn a beautiful sport.

Rätt bra tycker jag.

Flikar in med en amatörs tankegångar kring just svängpunkter. På Kemora i somras med SMC så var just det där med svängpunkter ett moment jag tyckte blev krångligt.

Eftersom jag kört på banan tidigare på en vanlig bandag (fyra dagar t.o.m.) så hade jag redan hyggliga referenser om vars jag skulle bromsa, vars jag skulle svänga, osv. Jag sitter aldrig och tänker "Här ska jag svänga." utan vet med mig att: "Svänger jag här då kommer jag dit." när jag är ute och kör hoj (har visat sig fungera sådär i en par situationer dock...).

Nåja.

Problemet jag fick med att hitta en svängpunkt var att jag började stirra mig blind på nåt märke i asfalten, något på curbsen eller ett svartstreck och på grund av detta tappade jag istället andra referenser. Min hjärna funkar på så sätt att jag vill ha ett helhetsintryck av kurvan och utifrån det göra en bedömning, inte stirra mig blind på en punkt och bli störd för att jag missar eller inte hittar igen den punkten.

Så för mig blev det väldigt problematiskt när denna "systematisering" skulle genomsyra resten av kursen.

Som sagt - jag förstår syftet med det ur en trafiksäkerhetssynpunkt (vilket är syftet med kurserna) men rent körtekniskt blir det fel för egen del.

En sak jag minns tydligt var hur vi på en av teori-sessionerna mellan körningarna började prata om svängpunkter. Då råkade just kurvan som går ut på depårakan på Kemora komma på tal. Då sa en kille i gruppen:

"Jag brukar svänga där vid 35 eller 36."

35 eller 36? Vad snackar han om? Är han dum i huvet?

Så jag frågar: "Vadå 35 eller 36?"

Då visar det sig att det är uppritat rutor i kurvan för grid-positioner (#1 ända ner till #30-nånting) över hela kurvan och rakan. Att markeringarna är på rakan vet jag om men jag hade aldrig reflekterat över det faktum att det stod nånting skrivet på asfalten just i kurvan.

Tycker det visar klart och tydligt att alla använder olika sorters referenser i sin körning. Jag tittar dit jag vill åka och svänger när jag tycker det är rimligt utifrån min hastighet, vägens beskaffenhet, osv.

"Körtekniksbiblar" i all ära men i slutändan är det ju ändå vi själva som ska framföra hojen.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...