Hej Magnus,
Det bygger på Keith Codes resonemang med att man endast ger ett styrkommando (motstyr) för att inleda en sväng, när Du sedan är säker på att pricka Din APEX går Du på med ett försiktigt gaspådrag och ökar sedan gasen genom kurvan i en enda, oavbruten rörelse.
Det innebär att ett sätt att mäta hur bra linje, eller svängpunkt, Du har är att titta på hur tidigt Du kan gå på gas. Det ger ofta en något senare svängpunkt än i racing (där man ofta försvarar ett spår och bromsar längre in i kurvan). Ur trafiksäkerhetsynpunkt är en senare svängpunkt oftast att föredra, man syns tidigare för mötande trafik och ser själv längre genom en skymd kurva.
Svängpunkt är alltså det ställe på vägen/gatan där Du ger styrkommando och inleder Din sväng in i kurvan. Hoppas att jag inte är allt för otydlig eller krånglig i förklaringen?
Jo... men vad är det? Någon frågade det tidigare och jag ÄR nyfiken. Eller har någon redan svarat och jag missat?
Ptjaa, team TIBA (90-talsåkarna på GP500, studeras med fördel på Youtube) var sanslöst snabba på sina maskiner, om än körställning och -teknik ser helt annorlunda ut än den dagens MGP-åkare använder sig av! Så det är bara lyfta på hatten för snabba förare, vilken teknik dom än använder sig av. Så tänker i alla fall jag.
Sedan är det svårt att bedöma sittställning utifrån kamera på cutsen, vidvinkelobjektivet förvränger perspektivet vilket gör att det blir betydligt mer av "Elias"-style än i verkligheten.
Bromsningen är ett annat exempel - anledningen till att SMC på avancerade kurser rekommenderar folk att sitta en bit från tanken och låsa fast kroppen med knäna i stället för att använda armarna är för att man inte ska störa hojen mer än nödvändigt när det är dags att hänga in i kurvan. Men åker Du på en grundkurs med SMC och provar bromsning till stillastående får Du rådet att sitta kloss mot tanken - helt enkelt för att Du inte ska tappa greppet och glida framår i sadeln under bromsningen.
Vitsen är ju att var sak har sin tid och att varje val vi gör har en konsekvens - vi vinner en del egenskaper men förlorar när det gäller andra - så gäller även vilka referenser Du använder Dig av för att ta Dig snabbt/säkert runt en bana. Det som funkar för en nybörjare/medelgod åkare kommer att förändras när farten ökar och vi måste prioritera vilken info vår stackars hjärna ska processa. Som Jesper säger - svängpunkten är ett sätt att systematisera sin körning, för en banräv kanske den så småningom ersätts av andra signaler (bromsa in i kurvan och titta "genom APEX" mot utgången..?)
Så - de bästa åkarna behärskar förmodligen de flesta tekniker och väljer de som för tillfället passar bäst utifrån material, miljö och personliga egenskaper.
Mina 2p
Simon Crafar sitter likadant i videon. Prioriterar att sitta nära tanken för att kunna acca hårdare utan framhjulslyft, få mer vikt på framhjulet i ingång av kurva och spara energi i inbromsningarna...