Simon Crafars instruktionsvideo

Super slow motion, och få höra vad en duktig rejsputte tänker på när han tar sina kurvor...ja tack, jag köper den...

edit: Beställt...

Last edited:
har sett twist of the wrist men dom kanske tar upp andra saker i den här filmen så den vill jag se

Fick den precis levererad, skall bli kul att kika på den. Köpte både dvd och bok.

Bläddade lite fort och gillade det jag såg, inte direkt SMC-kursmaterial... "när bakdelen svänger ut när du bromsar hårt inför kurva kan du lätt styra upp det genom att lätt dutta på kopplingen (vilket slirkoppling gör automatiskt) den typen av sladd är absolut inga problem, se bara till att reda ut den innan du ger styrkommandot..." nästa bläddring typ "hur du bromsar djupt in i kurvan"...

Fick den precis levererad, skall bli kul att kika på den. Köpte både dvd och bok.

Bläddade lite fort och gillade det jag såg, inte direkt SMC-kursmaterial... "när bakdelen svänger ut när du bromsar hårt inför kurva kan du lätt styra upp det genom att lätt dutta på kopplingen (vilket slirkoppling gör automatiskt) den typen av sladd är absolut inga problem, se bara till att reda ut den innan du ger styrkommandot..." nästa bläddring typ "hur du bromsar djupt in i kurvan"...
Vart köpte du den nånstans?

Börjat kika på dvd:n, gillar verkligen hur den går tvärt emot smc/gamla twist of the wrist. Inte för att jag håller med om allt, men för att det är rätt tröttsamt att bara höra "ett rätt sätt" att göra saker.

Långsamt in i kurvan, snabbt ut? Skitsnack, kör fort överallt! "No turns are slow in"
Sitta en bit bakom tanken? Bollocks, maybe if you are a girl... Nej, sitt nära tanken.
När man väl börjat rulla på gas i kurvan, fortsätt rulla på gas? Nej, det är bullshit.
Använd gaskontroll för att hjälpa fjädringen? Nej, kanske på 70-talets hojar.

Något jag märkte efter att ha varit på SMC kurs i början av säsongen när jag hade tjejen bakpå att ha svängpunkt funka bra.. Det gjorde det när jag lunka runt i runt 1:30-1:40 tempo på gelleråsen.

När jag kommer dit själv och börjar bomba då funka det inte alls med att ha en sån medveten svängpunkt som det lärs ut. Kanske är jag trög... det är inte omöjligt men det enda jag började titta på då var mina apex. Alltså där jag ville träffa.. för jag hade inte tid att ta svängpunkt osv.. visst en bromspunkt måste man ha och det kan variera beroende på hur snabbt man är.

Något om körteknik och snabbhet kan man se, har läst att Mossberg inte hänger ut tillräckligt och det finns faktiskt såna som kör snabbare som inte gör det. Då menar jag David Andersson i PRO superbike som är sjukt snabb. Men inte har den rätta "tekniken" om man går enligt böckerna som finns.

Kolla videon här tex på David.
[YOUTUBE-ID]Yfctc_F1muY[/YOUTUBE-ID]

Riktigt SMC vidrigt men det funkar ju väldigt bra..

Svängpunkter är jävligt individuellt.
Det passar inte alla med en punkt på sidan av eller på banan.
Men nån sorts referenssystem använder man.
Sen vad det är, det ärupp till var o en att prova sig fram till.

Svängpunkt på banan som man lär ut inom smc är en grej som funkar för många.

Jag använder mig endast av bromspunkt o apex nu. Inte några svängpunkter, för rejsar man kan dom svängpunkerna vara lite var som helst. Och att ha en svängpunkt hinner iaf inte jag med, jag kör på instikt o känsla.

Att blir snabb på banan handlar inte om att glo på instruktionsvideos. Visst det kan ha en liten det i det.

Men att bli snabb handlar enbart om att övervinna sin egen rädsla om att man går för fort in i en kurva eller att man inte gasar ordentligt ut ur den.

Nu är väl SMC-tekniken mer tänkt för gatkörning egentligen.

Men ser man till bankörning så tror jag personligen att "SMC-tekniken" är bra för många att börja med. Lära sig lite hur det funkar, och framförallt få en känsla själv. Och dessutom så känns den känns relativt kraschsäker, så att man kanske sparar en del vurpor på att inte göra alla de där riktiga nybörjarmisstagen i sin jakt på knäskrap och varvtider.

Sen tror jag att man kommer till en punkt där man känner vad som passar en själv bäst, märker att det går att bromsa in i kurvor osv.. Jag har inte kört särskilt länge men för min egen del känner jag att det börjat lossna ordentligt den här säsongen när jag släppt en del av SMC-grejerna och anpassat det lite mer efter vad som känns bra för mig. Det jag främst fått med mig från alla övningar är att ha "tvingats" testa massa saker som inte alls passat och därigenom fått känna skillnaden på hur det känns när det känns bra och när det känns dåligt. Och i vissa lägen kunnat komma på att "när det känns såhär, så är det för att jag gör det här felet".

Svängpunkt på banan är en grej som absolut inte funkar för mig.. Likaså finns en "hets" om att i alla lägen sitta så jäkla långt bak, man kan se folk som nästan sitter på kutsen. Ok om man är 2 meter lång, men för mig som är 178cm så funkar det inte.

Sen finns givetvis de som är talanger och bara sätter sig på hojen så lirar allt direkt. Tyvärr så är jag inte en av dem.
Dessutom är jag för feg för att kunna bli snabb..

Men boken och filmen som tråden handlar om ska definitivt inhandlas, om inte annat så för inspiration

Något om körteknik och snabbhet kan man se, har läst att Mossberg inte hänger ut tillräckligt och det finns faktiskt såna som kör snabbare som inte gör det. Då menar jag David Andersson i PRO superbike som är sjukt snabb. Men inte har den rätta "tekniken" om man går enligt böckerna som finns.

Kolla videon här tex på David.
[YOUTUBE-ID]Yfctc_F1muY[/YOUTUBE-ID]

Riktigt SMC vidrigt men det funkar ju väldigt bra..

Simon Crafar sitter likadant i videon. Prioriterar att sitta nära tanken för att kunna acca hårdare utan framhjulslyft, få mer vikt på framhjulet i ingång av kurva och spara energi i inbromsningarna. Förklarar även hur det ger mer kontroll att ha kroppen närmare framhjulet när man får sladd, sitter man för långt bak så påverkas ju kroppen mer av bakändans rörelser i sladden och det krävs mindre för att man skall flyga av.

Det man tappar är ju maximal nytta av överkroppens vikt för att minimera lutningsvinkel, blicken då överkroppen inte går att vrida in mot kurvan och förankringen med yttre knä mot tanken då det knäet istället pekar rakt ut.

Att bromsa med nästan raka armar är ju inte heller direkt "SMC", men med Crafars prioritering så går det ju åt mindre energi.

Skulle vara kul att se Casey Stoner, Rossi eller någon av de SNABBA gubbarna göra en liknande video :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simon_Crafar

Crafar körde i främst 500GP och Superbike, och nådde vissa framgångar. Han vann aldrig något race i Superbike, men slog till och vann 500GP-racet på Donington Park 1998, Yamahas enda seger under den säsongen. Det var hans enda seger på någon VM-nivå.

Då verkar hans video inte vara nån SMC eller CSS video.. och då är den isåfall regelvidrig.. ;)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien