Silverpläterade vevstakslager.

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hej,ska tydligen finnas något som heter silverpletterad vevlager i stället för kopparpletterat.
Sägs att dessa leder bort värmen bättre och är skonsammare mot axeltappen.
Var hittar jag ett sådant till en Yamaha sr 500.
Med vänlig hälsning Street Bandit.
 
Inte svar på ämnet, men:
En nackdel med silverpläterade lager är att man då bör använda en zinkfri olja eller en olja med lågt zinkinnehåll. Det blir ofta en galvanisk reaktion mellan zink-additivet (ZDDP) och silvret annars, varvid lagerspelet minskar.

På marinmotorsidan har silverpläterade (glid)lager bla använts av MAN och EMD på några modeller. Och till fartyg med dessa dieselmotorer har jag varit inblandad i smörjoljerekommendationer just pga av tidigare haverier. SR500 har ju dock rullvevlager.

Jag tror att KTM har använt silverpläterade lager i ngn/några motorer, och härav gäller en stramare oljerekommendation för dessa motortyper. Du kan ju kolla om dessa är rullningslager.

Du kan googla på ämnet.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Skall att lager gå varmt så måste smörjningen upphöra, och då spelar det ingen roll om du har lager av koppar eller silver, vev och lager kommer ändå pajja.

Värre påfrestingar på lager än i topfuel-motorer är nog svårt att hitta, med dom troligtvis högsta cylindertrycken bland motorer brukar dessa komprimera lagren, inte ens här bränner något pga att koppar använts istället för silver.


Jörgen:
Du verkar lite insatt, vill du förklara varför man använder silver i lagren, vilket skikt är det som innehåller silver?
 
Nu är det väl inte glidlager som menas, utan rullager. Vanligt förekommande på 2t.
Har tyvärr inge aning var du hittar ett till sr 500.
 
Silverpläterade lager i staken är inget ovanligt i cross/enduro/motard svängen där man har stake som är rull-lagrad i storändan. Skall hålla lite bättre när man varvar långt och hålla lite bättre när man får oljetrycksbrist. hur mycket bättre det är i verkligheten vetetusan.

Vad är det för dimensioner på lagret du behöver? Råkar du ha en dimension som finns på en MX motor så säljer Prox bra silverpläterade lager lösa för rimliga pengar.
 
5 min på google gav detta som storändslager:

Needle bearing
34 x 42 x 24 mm (1.34 x 1.65 x .94 in)
IKO 4 mm (.16 in) x 18 pcs
KOYO 4 mm (.16 in) x 17 pcs.

Ingen aning om det stämmer men 34x42 är en ganska vanlig dimension men då som 21-22mm bredd. Dessa används på en uppsjö crosshojar i 450 klassen ex Yamaha YZF 450 och Suzuki RMZ 450 Honda CRF 450 KTM SX-f 450. 24mm bredd vete tusan vad det mer sitter på.

Går det bra med ett smalare lager så köp ett Prox 22.344221F, silverpläterat och bra kvalisort för någon hundring.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top