Silly Season - utomlands

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tänkte att vi som är intresserade av vad som hände rute i världen kan dela på lite skvaller (roligare än fakta)...

Jag börjar med Husabergs VM-team 2007:
Simone Girolami (ITA), Robert Baraccani (ITA), Andrea Occhini (ITA) och Max Testu (FRA).

Occhini (#58 i år) ersatte Bertrand redan tidigare i år då han skadade sig och har legat 15-20 de rejs han kört. Fortfarande ung och vi får se vad han kan göra. Han slutade på 24e plats men körde bara tre rejs.

Girolami (#74 i år) kom på åttonde i årets VM (TM) och tog faktiskt en heatseger i Italien näst sista rejset. Han misslyckades i fyra heat med nollor (en etta) så han har kapacitet för klart bättre resultat.

Baraccani (#74 i år) slutade sjua, oxå han med TM. Två nollor och en två-poängare

Testu (#17 i år) slutade elva (Husqvarna) med tre nollor.

Det ser lovande ut för Husa tycker jag, några rutinerade och en het yngling.

Girolami klotade på träning till rejset han vann. #75 är Baraccani
06-10-14-23-14-mzgirolamicrash706.JPG

Vad vet vi mer???

S1
Iddon fortsätter med Aprilia
Hiemer fortsätter med KTM
Lazzarini skulle byta märke va?! men till vad??
Delepine fortsätter med HVA

S2
Chambon är klar för Kawwa.
Seel fortsätter med Suzuki ?!
vDB fortsätter med Aprilia

Mer då, fyll på....

Last edited:
Ja måste säga att jag har väldigt dålig koll på VM förarna, ska nog ta och köpa mer Supermoto Magazine

Namnbyte på klasserna i VM

Nya S1 kommer vara hojar tvåtakt 175-250 cc och fyrtakt 290-450 cc. S2 blir helt öppen, det som kallas Open här hemma. Varför kallar vi det inte för S1 och S2 här också?

Ny definition på bana: "En SuperMoto-bana ska vara asfalterad och generellt sett innehålla en offroad-sektion". Minst två av årets VM-race har körts utan offroad-del, varför ska vi vara så jävla kinkiga med det här hemma? Blir ju betydligt enklare arrangera tävlingar i städer osv om inte alla tycker att det MÅSTE finnas grus. Mer tävlingar åt folket! :tummenupp

Sen ska KTM-räven Jürgen Künzel köra Kawasaki i tyska mästerskapen och förhoppningsvis även lite VM.

Last edited:
marcus56 skrev:
2661956 Nya S1 kommer vara hojar tvåtakt 175-250 cc och fyrtakt 290-450 cc. S2 blir helt öppen, det som kallas Open här hemma. Varför kallar vi det inte för S1 och S2 här också?

Ny definition på bana: "En SuperMoto-bana ska vara asfalterad och generellt sett innehålla en offroad-sektion". Minst två av årets VM-race har körts utan offroad-del, varför ska vi vara så jävla kinkiga med det här hemma? Blir ju betydligt enklare arrangera tävlingar i städer osv om man inte alla tycker att det MÅSTE finnas grus. Mer tävlingar åt folket! :tummenupp

Sen ska KTM-räven Jürgen Künzel köra Kawasaki i tyska mästerskapen och förhoppningsvis även lite VM.

Ja jag tycker det ska kallas S1 och S2 ja me..

Däremot ser jag helst att banorna är med grus, problemet är ju att annars finns det inga hopp. Och en bana utan grus ELLER hopp är ju inte så mycket Supermoto enligt mig...så jag har sagt det igen och jag kommer säga det igen. Ta bort förbudet mot asfalts hopp!

Jocke W skrev:
2661989 Ja jag tycker det ska kallas S1 och S2 ja me..

Däremot ser jag helst att banorna är med grus, problemet är ju att annars finns det inga hopp. Och en bana utan grus ELLER hopp är ju inte så mycket Supermoto enligt mig...så jag har sagt det igen och jag kommer säga det igen. Ta bort förbudet mot asfalts hopp!
Klart man borde få ha hopp även om det inte fanns grus. :tummenupp
Men vad hjälper det att vi sitter här och tycker, du får ta upp saken med Peter och Daniel. ;)

marcus56 skrev:
2661995 Klart man borde få ha hopp även om det inte fanns grus. :tummenupp
Men vad hjälper det att vi sitter här och tycker, du får ta upp saken med Peter och Daniel. ;)

Jag gillar att trycka! mm okey...ska fan göra det..För jag skulle vilja höra förklaringen varför..

Jocke W skrev:
2662018 Jag gillar att trycka! mm okey...ska fan göra det..För jag skulle vilja höra förklaringen varför..

Gissar på att svaret du kommer att få är det är för farligt.
Tanken på att missa ett hopp och krascha på asfalt sätter onekligen fantasin i rullning.
Men för mig får det gärna vara så.
Fast hellre vill jag ha mer stalp och hopp på grussektionen.

Jag heter Lasse skrev:
2662718 Gissar på att svaret du kommer att få är det är för farligt.
Tanken på att missa ett hopp och krascha på asfalt sätter onekligen fantasin i rullning.
Men för mig får det gärna vara så.
Fast hellre vill jag ha mer stalp och hopp på grussektionen.

Stalp sektioner eller riktigt spetsiga rytm sektioner som det kanske kan kallas är från nästa år förbjudet eftersom det orsakat så mycket skador. Vet inte om Svemo har anammat det men utomlands är det så.

Jocke W skrev:
2666662 Stalp sektioner eller riktigt spetsiga rytm sektioner som det kanske kan kallas är från nästa år förbjudet eftersom det orsakat så mycket skador. Vet inte om Svemo har anammat det men utomlands är det så.

Hörde något om att SVEMO har anammat det, med samma skäl som du angivit.
Är nog vettigt trots allt.
Men hopp får vi ju ha iaf.

Jag har hort rykten om ngn fartfantom som setts till pa grusvagar runt Siem Reap, Kambodja pa vad som trors vara en Baja 250 (svart att se pga hastigheten). Har dock inget namn pa killen an. Aterkommer nar jag vet mer! :D :tummenupp

Massa förändringar i USA och varenda en av dem verkar vettiga, speciellt att Aprilia får vara med och köra 450. :tummenupp
COMPETITION BULLETIN

SUBJECT: 2007 Supermoto Rules Changes
The following rule changes were created utilizing input from the AMA rules submission web site, AMA Pro Racing staff and
the AMA Supermoto Technical Rules Committee. The changes have been approved by the AMA Board of Directors and will
go in to effect January 1, 2007.

1. Engine displacements for the Supermoto class will be 350cc - 450cc 4-stroke single or twin cylinder

2. Minimum weight limit for the Supermoto class will be:
Single cylinder – 230 pounds without fuel.
Twin cylinder – 250 pounds without fuel.

3. Minimum weight limit for the Supermoto Lites class will be 220 pounds without fuel.

4. All motorcycles must have protective sliders in the following areas: Footrest, outside bottom edge. Hand guards, bar end. Rear axle.
All protective sliders must be securely mounted and constructed of a non-sparking material. The Chief Technical Inspector
will make the final determination if a protective slider meets the requirements.

5. Hand guards shall be installed and must extend beyond the lever and attach to the bar end. All hand guards must
have a protective slider on the outside edge.

6. Maximum diameter for front and rear wheels is 17".

7. Tires permitted in all classes of the AMA Supermoto Championship series must meet the following criteria:
1. Approved by the manufacture for racing use and accepted as eligible
2. Motocross, enduro or trial tires are prohibited
3. The maximum tread depth of the front or rear tire is 10mm
4. Grooving or cutting of the tread pattern is permitted

8. Automatic lap timing devices will be permitted. Transmitter beacons must be in an approved area. Receivers shall
not be mounted on the front area of the front number plate.

9. In the Supermoto Lites Class, Forks and Shocks shall have the following restrictions:
a. Forks and shocks must be the stock units from the originally homologated model.
b. Originally homologated inner and outer fork tubes, axle lugs, cartridge, and piston rods must be retained, but may
be modified. All other fork parts may be replaced.
c. Modifying the finish of the originally homologated inner fork tubes is prohibited.
d. Originally homologated shock body, shaft, and reservoir must be retained but may be modified. All other shock
parts may be replaced.
e. Modifying the finish of the originally homologated shock shaft is prohibited.
Should you have any questions concerning this information, please contact AMA Racing Director of Technical Development,

4. All motorcycles must have protective sliders in the following areas: Footrest, outside bottom edge. Hand guards, bar end. Rear axle.
All protective sliders must be securely mounted and constructed of a non-sparking material. The Chief Technical Inspector
will make the final determination if a protective slider meets the requirements.

Är inte det ganska smart att ha här i Sverige också?
Då kanske inte motarderna beskylls för att paja asfalten.
En del har det men inte alla.

Läste precis en till sak, allt över 17" är förbjudet...Är det någon som vill åka med hjul som är större? Det har väl inte någon fördel?!

Last edited:
Barrett skrev:
2666986 Jag har hort rykten om ngn fartfantom som setts till pa grusvagar runt Siem Reap, Kambodja pa vad som trors vara en Baja 250 (svart att se pga hastigheten). Har dock inget namn pa killen an. Aterkommer nar jag vet mer! :D :tummenupp

Ja veeem kan det vara!? "Inspector kliar sig fundersamt i huvudet..." :D

Last edited:
marcus56 skrev:
2667197 Massa förändringar i USA och varenda en av dem verkar vettiga, speciellt att Aprilia får vara med och köra 450. :tummenupp

"2. Minimum weight limit for the Supermoto class will be:
Twin cylinder – 250 pounds without fuel."

Då har de praktiskt taget dödat möjligheten att köra 2-t helt och hållet då...som om nån skulle köra det ändå:rolleyes:
Min 250 väger ca 210 pounds/95kg som jämförelse.

Vettiga regler annars.

Jocke W skrev:
Läste precis en till sak, allt över 17" är förbjudet...Är det någon som vill åka med hjul som är större? Det har väl inte någon fördel?!

De körde ju med Dirttrack hjul på 19" i början på motardhistorien, på en bana med väldigt stor del grus vore det kanske en fördel.
Och vid ett supermegamudrace kunde ju nån klämma på 19" och 21" hjul och förnedra alla på grusdelen.

Last edited:
rejser skrev:
2667468 "2. Minimum weight limit for the Supermoto class will be:

Då har de praktiskt taget dödat möjligheten att köra 2-t helt och hållet då...som om nån skulle köra det ändå:rolleyes:

Vettiga regler annars.

De körde ju med Dirttrack hjul på 19" i början på motardhistorien, på en bana med väldigt stor del grus vore det kanske en fördel.
Och vid ett supermegamudrace kunde ju nån klämma på 19" och 21" hjul och förnedra alla på grusdelen.

Du får väl åka open då?
Står inget om minimivikt där. Eller har jag missat något?

4.4.1 Minimivikter
Följande minivikter gäller för motorcyklar utan bränsle:
Klass Min vikt (kg) 1 proc.vikttolerans accepetras efter race.
80 65
250 88
450 98
Open 102

Allt enl. Regler för Supermoto (Svemo)

rejser skrev:
2667468 "2. Minimum weight limit for the Supermoto class will be:

Vettiga regler annars.

Jag tror den kommer att klara sig när du har motarddäck och bromsar på. Väger mer än du anar. Annars så får du väl hänga på lite extar blyvikter.
Frågan är om någon kommer att kolla, hehe. Har inte sett någon våg vid besiktning ännu :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT