Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
valmers skrev:
Som man bäddar får man ligga. Skägget skulle nog ha kammat sig lite (ja, det som nu finns att kamma) i sina idiotiska uttalanden mot HRC.
Att han är tunnhårig har väl väldigt lite att göra med detta? Att vara korkad och otaktiskt gör honom inte direkt folkkär, men det är inget krav (ännu?) för en idrottsman. Rätt många andra, både inom motorcykelracing och andra sporter, som inte väljer sina ord så att alla stryks medhårs. Biaggis största brist i så fall är väl att han aldrig tog VM-titeln i tyngsta klassen, det verkar krävas den titeln för att komma med stötande uttalanden och komma undan med det. Trist om förarna ska väljas ut för hur tilltalande de är (charmiga, långhåriga, välrakade etc.) istället för vad de kan prestera sportsligt.
Jag vill se de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna, det är iaf. vad jag tycker MotoGP borde stå för. De notriskt folkkära kan sjunga allsång på Skansen.
 
FireSalle skrev:
Att han är tunnhårig har väl väldigt lite att göra med detta? Att vara korkad och otaktiskt gör honom inte direkt folkkär, men det är inget krav (ännu?) för en idrottsman. Rätt många andra, både inom motorcykelracing och andra sporter, som inte väljer sina ord så att alla stryks medhårs. Biaggis största brist i så fall är väl att han aldrig tog VM-titeln i tyngsta klassen, det verkar krävas den titeln för att komma med stötande uttalanden och komma undan med det. Trist om förarna ska väljas ut för hur tilltalande de är (charmiga, långhåriga, välrakade etc.) istället för vad de kan prestera sportsligt.
Jag vill se de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna, det är iaf. vad jag tycker MotoGP borde stå för. De notriskt folkkära kan sjunga allsång på Skansen.
Du missar hela poängen; tillverkaren, i detta fallet Honda/HRC, tävlar för att sälja fler gatmotorcyklar. Det finns några steg där emellan, men i slutändan är det försäljningen av gatcyklar som driver firman framåt. Att då som Skägget stå inför ett gäng journalister och idiotförklara sin arbetsgivare, deras hoj och dessutom säga att arbetsgivaren avsiktligt satoterat hojen, kan bara får en konsekvens; sparken, stenhårt.

Att ha representanter för sitt varumärke/företag som ger ett gott intryck, visuellt och verbalt, är helt naturligt. Vad tror du säljer bäst? Det är nog dags för nostalgikerna att vakna, vi lever i en marknadsekonomi. MotoGP handlar inte om att låta föredettingar forsätta tävla för att de gjorde bra resulatat i en annan klass för tio år sedan.
 
valmers skrev:
Du missar hela poängen; tillverkaren, i detta fallet Honda/HRC, tävlar för att sälja fler gatmotorcyklar. Det finns några steg där emellan, men i slutändan är det försäljningen av gatcyklar som driver firman framåt. Att då som Skägget stå inför ett gäng journalister och idiotförklara sin arbetsgivare, deras hoj och dessutom säga att arbetsgivaren avsiktligt satoterat hojen, kan bara får en konsekvens; sparken, stenhårt.

Att ha representanter för sitt varumärke/företag som ger ett gott intryck, visuellt och verbalt, är helt naturligt. Vad tror du säljer bäst? Det är nog dags för nostalgikerna att vakna, vi lever i en marknadsekonomi. MotoGP handlar inte om att låta föredettingar forsätta tävla för att de gjorde bra resulatat i en annan klass för tio år sedan.

Du har rätt, men kan inte se att jag sagt något som som går emot detta? Oavsiktligt i så fall. Jag förstår om Honda inte vill ha honom som representant för sitt varumärke. Jag tycker bara det är synd att han åkt ur MotoGP p.g.a. sin fula käft istället för att han blivit långsam alt. att han själv väljer att lägga hjälmen på hyllan. Vad som händer mellan det att de röda lamporna slocknat och målflagg borde vara det intressanta.

Fyra pallplatser 2005, knappast säsongens mesta föredetting.
 
Last edited:
sleven skrev:
Han har nobbat Valmers inviter om mys därav dennas bitterhet :hihi Sandstream skriver aldrig något nytt utan är en härmapa som bara hakar på Valmers.
Och du har som vanligt inget vettigt att komma med utan får ta till pubertala uttalande som säkert fungerar bra på fritidsgården.
Tror du är lite sårad för att din favvokille inte får vara med och leka i stora klassen längre och Honda är sååååå dumma :hihi

@elwe: Min morsa sålde jordgubbar när det körde F1 i Kristianstad på 50-talet.
Räknas det? :)
Om inte så har jag sett ett race live för 21 år sedan så jag vet vad jag snackar om :rolleyes: :D
 
sandstream skrev:
Och du har som vanligt inget vettigt att komma med utan får ta till pubertala uttalande som säkert fungerar bra på fritidsgården.
Tror du är lite sårad för att din favvokille inte får vara med och leka i stora klassen längre och Honda är sååååå dumma :hihi

@elwe: Min morsa sålde jordgubbar när det körde F1 i Kristianstad på 50-talet.
Räknas det? :)
Om inte så har jag sett ett race live för 21 år sedan så jag vet vad jag snackar om :rolleyes: :D
Man körde aldrig F1 på Råbelöv...
 
valmers skrev:
Du missar hela poängen; tillverkaren, i detta fallet Honda/HRC, tävlar för att sälja fler gatmotorcyklar. Det finns några steg där emellan, men i slutändan är det försäljningen av gatcyklar som driver firman framåt. Att då som Skägget stå inför ett gäng journalister och idiotförklara sin arbetsgivare, deras hoj och dessutom säga att arbetsgivaren avsiktligt satoterat hojen, kan bara får en konsekvens; sparken, stenhårt.

Att ha representanter för sitt varumärke/företag som ger ett gott intryck, visuellt och verbalt, är helt naturligt. Vad tror du säljer bäst? Det är nog dags för nostalgikerna att vakna, vi lever i en marknadsekonomi. MotoGP handlar inte om att låta föredettingar forsätta tävla för att de gjorde bra resulatat i en annan klass för tio år sedan.
Förvisso är det marknadsekonomi bla. bla. men att tro att HRCs agerande i fallet med Biaggi skulle grunda sig i marknadsmässiga beslut är i min mening mer än lovligt naivt. De tror inte att de säljer färre hojar om Biaggi kör för dem utan de har valt att stigmatisera Biaggi eftersom han ska ha förolämpat dem. det handlar om deras sårade stolthet mer än m arknadsdelar.
 
Gustav O skrev:
Förvisso är det marknadsekonomi bla. bla. men att tro att HRCs agerande i fallet med Biaggi skulle grunda sig i marknadsmässiga beslut är i min mening mer än lovligt naivt. De tror inte att de säljer färre hojar om Biaggi kör för dem utan de har valt att stigmatisera Biaggi eftersom han ska ha förolämpat dem. det handlar om deras sårade stolthet mer än m arknadsdelar.
Det handlar om sunt förnuft. Om jag, som representant för vårt företags försäljnings- och marknadsavdelning ställer mig på exempelvis en mässa och inför en massa journalister och branschfolk talar om att mitt företags produkter är skräp, och att jag aldrig mer tänker sälja skiten, är det rimligt att jag skall få behålla jobbet då?
 
valmers skrev:
Det handlar om sunt förnuft. Om jag, som representant för vårt företags försäljnings- och marknadsavdelning ställer mig på exempelvis en mässa och inför en massa journalister och branschfolk talar om att mitt företags produkter är skräp, och att jag aldrig mer tänker sälja skiten, är det rimligt att jag skall få behålla jobbet då?
Nu är inte sportens värld lika enkel som ett vanligt jobb. Doohan sa saker om sin hoj offentligt ett flertal gånger och han fick inte sparken så det är inte så enkelt.
 
RedBaron skrev:
Man körde aldrig F1 på Råbelöv...
Så du menar att min morsa ljuger :mad:
Vad körde de då?
Gustav O skrev:
Nu är inte sportens värld lika enkel som ett vanligt jobb. Doohan sa saker om sin hoj offentligt ett flertal gånger och han fick inte sparken så det är inte så enkelt.
Men det var väl när han var som bäst?
Kan tänka mig att Rossi kan säga en hel del utan att få sparken.
 
chili skrev:
Törs man fråga varför alla verkar hata Biaggi så mycket? Vad har han gjort för ont?
"Alla" hatar inte Biaggi och den som är det minsta klarsynt inser att det inte är p.g.a. bristande förmåga att samarbeta eller köra motoryckel som han står utan kontrakt. Men några existenser på det här forumet har gjort det till ett av sina mål med tillvaron att övertyga sig själv och alla andra att det är så. Varför är inte helt lätt att förstå.
 
sandstream skrev:
Men det var väl när han var som bäst?
Kan tänka mig att Rossi kan säga en hel del utan att få sparken.
Det är ju det jag menar. Det handlar inte om att en förare står och säger att hans hoj suger pung och att Honda får kalla fötter för att det skulle påverka försäljningen. Om Honda har Biaggi eller Checa spelar nada roll för deras hojförsäljning, att HRC däremot vara styva i korken och tappade Rossi spelar nog större roll....
 
Teddy skrev:
Andra duktiga MotoGP-förare som hoppat över stängslet har bittert fått erfara att en duktig MotoGP-pilot inte är det samma som en WSKB-dito.

Vilka tänker du på då?

Tycker själv att det finns fler exempel på motsatsen; att förare från superbike misslyckats i GP/MotoGP...

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Vilka tänker du på då?

Tycker själv att det finns fler exempel på motsatsen; att förare från superbike misslyckats i GP/MotoGP...

/J
Regis Laconi, men han har ju iofs lyckats helt ok.
Fonsi Nieto var väl ingen succé i SBK 05, iofs från 250.
 
Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Vilka tänker du på då?

Tycker själv att det finns fler exempel på motsatsen; att förare från superbike misslyckats i GP/MotoGP...

/J
Abe, McCoy, Laconi och ytterligare en GP-förare som jag inte hittar i minnet just nu förväntades utmärka sig mer än de har lyckats med i WSBK. Att WSBK-förare får det tufft i GP är inte lika överraskande utan naturligt.
 
Nyteknik skrev:
"Alla" hatar inte Biaggi och den som är det minsta klarsynt inser att det inte är p.g.a. bristande förmåga att samarbeta eller köra motoryckel som han står utan kontrakt. Men några existenser på det här forumet har gjort det till ett av sina mål med tillvaron att övertyga sig själv och alla andra att det är så. Varför är inte helt lätt att förstå.
Då kanske du som bättre vetande kan förklara varför han står utan kontrakt 2006, inte bara med Honda utan med samtliga team i MotoGP? Att skylla det senare på politik och sårade känslor hos HRC är riktigt naivt.

Gustav O skrev:
Nu är inte sportens värld lika enkel som ett vanligt jobb. Doohan sa saker om sin hoj offentligt ett flertal gånger och han fick inte sparken så det är inte så enkelt.
Doohan var en vinnare.
 
valmers skrev:
Då kanske du som bättre vetande kan förklara varför han står utan kontrakt 2006, inte bara med Honda utan med samtliga team i MotoGP? Att skylla det senare på politik och sårade känslor hos HRC är riktigt naivt.

Det finns ju olika förklaringar för de olika fabrikaten och få av dem är rent marknadsmässiga.

valmers skrev:
Doohan var en vinnare.
Vilket ju bevisar att det inte handlar om vad förarna säger om hojarna.
Tror du på allvar att det är ett marknadsmässigt beslut - "Hmm, med Biaggi sadeln på en av våra hojar kommer vi sälja färre hojar än om han inte kör."
 
valmers skrev:
Då kanske du som bättre vetande kan förklara varför han står utan kontrakt 2006, inte bara med Honda utan med samtliga team i MotoGP? Att skylla det senare på politik och sårade känslor hos HRC är riktigt naivt.
Om informationen att Biaggi var tillgänglig hade nått alla tillverkare och team några månader tidigare tror jag att Biaggi hade kört för Kawasaki eller Suzuki (istället för Vermeulen) 2006. Nu blev tiden för knapp att hitta ett alternativ till Honda. Är det så konstigt? Varför skulle Max Biaggi vara den förste GP-föraren någonsin att bli "utfryst" som du så gärna vill ha det till? Han är en av de absolut bästa och det skulle krävas mer än att vara en vanlig diva för att bli oönskad bland GP-teamen.

valmers skrev:
Doohan var en vinnare.
Honda värderade inte Rossi högre än att de vid hans byte till Yamaha iskallt konstaterade: vi bygger bara en bättre motorcykel. Iskalla cyniker de där japanska Honda-cheferna.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top