Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Yamaha sägs vilja ersätta Edwards till nästa säsong oavsett hans resultat i år. Man vill ha Rossi + Hayden nästa år.

Kawasaki vill driva MotoGP-teamet själva fr.o.m nästa år.

Harald Eckl ryktas vilja köra ett Ducati team nästa år och han sägs erbjuda styrning till Nicky Hayden, Colin Edwards, Casey Stoner och Toni Elias. Ett par förare från 250cc nämdes tydligen också som intressanta. En större Tysk sponsor förhandlar man med.

Nästa år har man planer på att ta bort ett race från Spanien och då ersätta med ett race i antingen Syd Amerika eller Canada.
 
Axxexs skrev:
Yamaha sägs vilja ersätta Edwards till nästa säsong oavsett hans resultat i år. Man vill ha Rossi + Hayden nästa år.

Kawasaki vill driva MotoGP-teamet själva fr.o.m nästa år.

Harald Eckl ryktas vilja köra ett Ducati team nästa år och han sägs erbjuda styrning till Nicky Hayden, Colin Edwards, Casey Stoner och Toni Elias. Ett par förare från 250cc nämdes tydligen också som intressanta. En större Tysk sponsor förhandlar man med.

Nästa år har man planer på att ta bort ett race från Spanien och då ersätta med ett race i antingen Syd Amerika eller Canada.
Låter rimligt att ersätta Edwards med Hayden. Frågan är om Hayden vill bli andreförare till Rossi igen. Om Rossi fortsätter.
 
Nyteknik skrev:
Låter rimligt att ersätta Edwards med Hayden. Frågan är om Hayden vill bli andreförare till Rossi igen. Om Rossi fortsätter.
Klart han vill, det är ju andreförare han är född till. Då får han ju en bra hoj igen.
 
Neutral skrev:
Klart han vill, det är ju andreförare han är född till. Då får han ju en bra hoj igen.
Ligger onekligen något i det. Och Honda har knappast något incitament att behålla honom så som Elias, Pedrosa och Stoner körde på Jerez. Men jag tycker ju att Nakano vore en fräschare rekrytering för Yamaha.
 
Nyteknik skrev:
Ligger onekligen något i det. Och Honda har knappast något incitament att behålla honom så som Elias, Pedrosa och Stoner körde på Jerez. Men jag tycker ju att Nakano vore en fräschare rekrytering för Yamaha.
Rossi och Nakano. :tummenupp
 
Jag tycker inte Nakano är bra i race. Han rör sig bara bakåt så att säga. När såg man honom verkligen kämpa om en placering? Lite som Hayden faktiskt. :hihi

Nä, Yamaha kan få honom om Kawa hittar någon ny talang. Viktigt att fler märken blir inblandade i kampen om pallplaceringarna.
 
Neutral skrev:
Klart han vill, det är ju andreförare han är född till. Då får han ju en bra hoj igen.
Vad grundar du det på?
Han har väl inte lyckats något vidare som andreförare bakom tex Biaggi?
I år är han försteförare och börjar med en 3:e plats.

Eftersom det är hans första säsong som försteförare kanske det vore på sin plats att ge honom lite mer än ett race att bevisa om han håller eller inte.

Jag håller för övrigt med de svenska kommentatorerna om att de 5 stora tillverkarna borde vara skyldiga att ha minst 1 satellitteam.
 
Gustav O skrev:
Vem ska betala det då?
Tillverkarna och Dorna kanske?
Om tillverkarna kan säga att 120-150 miljoner från en sponsor är kaffepengar så borde de väl inte ha några större problem med att ha ett satellitteam.
 
sandstream skrev:
Vad grundar du det på?
Han har väl inte lyckats något vidare som andreförare bakom tex Biaggi?
I år är han försteförare och börjar med en 3:e plats.

Eftersom det är hans första säsong som försteförare kanske det vore på sin plats att ge honom lite mer än ett race att bevisa om han håller eller inte.
Biaggi var bara där ett år, han var ju andreförare bakom Rossi först och det var ju då han blev The Golden Boy. :hihi

Fast enligt Valmers var han väl försteförare då också så då är han ju en veteran numera. Dags att få sparken.
 
sandstream skrev:
Tillverkarna och Dorna kanske?
Om tillverkarna kan säga att 120-150 miljoner från en sponsor är kaffepengar så borde de väl inte ha några större problem med att ha ett satellitteam.
Deras kostnader ökar ju med nästan 100% om de ska ha ett sattelitteam. Jag tycker det vore bra men har svårt att se att man skulle kunna tvinga dem, dem i detta fallet är ju Suzuki och Kawasaki.
 
Neutral skrev:
Biaggi var bara där ett år, han var ju andreförare bakom Rossi först och det var ju då han blev The Golden Boy. :hihi
Fast enligt Valmers var han väl försteförare då också så då är han ju en veteran numera. Dags att få sparken.
För mig är han försteförare först i år och ingen av oss vet ännu hur han kommer att lyckas.
Jag hoppas att det går bra både för honom och Pedrosa :)
Gustav O skrev:
Deras kostnader ökar ju med nästan 100% om de ska ha ett sattelitteam. Jag tycker det vore bra men har svårt att se att man skulle kunna tvinga dem, dem i detta fallet är ju Suzuki och Kawasaki.
Nja, kostnaderna kan väl knappast öka med 100% för Kawaski och Suzuki.
Utvecklingen, som jag antar är den stora kostnaden, pågår ju oavsett om de har 1 eller 4 hojar och i alla andra sammahang brukar man kunna minska kostnaderna med "stordrift".

Eftersom både Kawasaki och Suzuki ligger efter Ducati, Honda och Yamaha så tror jag att de måste gå in med egna pengar för att få något satellitteam att köra deras hojar.
 
Jag förstår inte varför det skulle bli så dyrt för tillverkaren att ha ett satellitteam? Teamet står väl för alla sina kostnader själva inklusive hojarna. Honda bjuder väl inte direkt på hojarna till sina team? Det måste ju vara utvecklingen som är dyr, inte om man producerar 2 eller 4 stycken.

sandstream skrev:
För mig är han försteförare först i år och ingen av oss vet ännu hur han kommer att lyckas.
Jag hoppas att det går bra både för honom och Pedrosa :)
Att Pedrosa har mer talang än Hayden rådde det väl inget tvivel om ens innan säsongen började och när han kör ifrån Hayden redan i första racet så måste det till en skada för att han ska sluta efter Hayden i totalen.
 
Neutral skrev:
Jag förstår inte varför det skulle bli så dyrt för tillverkaren att ha ett satellitteam? Teamet står väl för alla sina kostnader själva inklusive hojarna. Honda bjuder väl inte direkt på hojarna till sina team? Det måste ju vara utvecklingen som är dyr, inte om man producerar 2 eller 4 stycken.
Det beror ju på. Yamaha Tech 3 har ju tex inga egna pengar utan det är Yamaha och Dunlop som står för fiolerna. Men visst är kostnaderna inte så stora för fabrikerna för sattellitteamen. Tar man in alla kostnader för fabrikerna och delar den på antalet hojar så är ju dock leasingavgifterna småpengar i det stora hela. Sedan ska det ju finnas personal som kan driva det på ett bra sätt också.
Jag är förste att skriva under på att det borde vara fler team i MotoGP men vete fan om man kan tvinga fabrikerna att ha minst två team.

Neutral skrev:
Att Pedrosa har mer talang än Hayden rådde det väl inget tvivel om ens innan säsongen började och när han kör ifrån Hayden redan i första racet så måste det till en skada för att han ska sluta efter Hayden i totalen.
Hayden är duktig men Pedrosa är en talang utöver det vanliga.
 
Neutral skrev:
Jag förstår inte varför det skulle bli så dyrt för tillverkaren att ha ett satellitteam? Teamet står väl för alla sina kostnader själva inklusive hojarna. Honda bjuder väl inte direkt på hojarna till sina team? Det måste ju vara utvecklingen som är dyr, inte om man producerar 2 eller 4 stycken.
Problemet är väl att hitta team som är villiga att lägga pengar på hojar som är erkänt sämre än tex Yamaha och Honda.
För att lyckas med det tror jag tillverkarna måste hjälpa till med pengar och sponsorer.
Neutral skrev:
Att Pedrosa har mer talang än Hayden rådde det väl inget tvivel om ens innan säsongen började och när han kör ifrån Hayden redan i första racet så måste det till en skada för att han ska sluta efter Hayden i totalen.
Jag tror också att Pedrosa kommer att bli större än vad Hayden någonsin kommer att bli men om det sker redan i år tycker iaf jag är lite för tidigt att sia om.
 
Kanske blir Laguna Seca säsongens höjdpunkt. Om Hayden inte lyckas hålla sin teamkompis bakom sig där tror jag han blir riktigt knäckt och att resultaten blir lidande. Jag kan se citaten i november framför mig: "With Dani in the team the bike was just not developed for my riding style and I couldn´t find the pace to be competitive. An equal bike, that's all I've ever asked for."

:hihi
 
Nyteknik skrev:
2040947 Kanske blir Laguna Seca säsongens höjdpunkt. Om Hayden inte lyckas hålla sin teamkompis bakom sig där tror jag han blir riktigt knäckt och att resultaten blir lidande. Jag kan se citaten i november framför mig: "With Dani in the team the bike was just not developed for my riding style and I couldn´t find the pace to be competitive. An equal bike, that's all I've ever asked for."

:hihi

Nee dom dåliga ursäkterna från Hondaförare försvann med Biaggi får vi hoppas.
 
Neutral skrev:
2040649 Biaggi var bara där ett år, han var ju andreförare bakom Rossi först och det var ju då han blev The Golden Boy. :hihi

Fast enligt Valmers var han väl försteförare då också så då är han ju en veteran numera. Dags att få sparken.
Ja, det är ju pinsamt att inte sluta bättre än trea i VM, en hårsmån från andraplatsen. Dessutom bara en tredjeplats i första racet. Skandal. Och hur pinsamt är det inte att vara snabbast på testet på Jerez? HRC borde kicka denne loser snarast.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top