Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Suzuki kanske bara kommer köra med en hoj nästa säsong?
Yamaha och Kawasaki backar om att köra med 4st hojar utan kommer bara med vars 2st.
D'Antin kommer inte köra nästa år.
Kawasaik letar en ung förare som komplement till Nakano vilket borde utesluta Olivier Jacque.

Stämmer dom här ryktena så kan 2006 MotoGP bli så här tunnt i startfälten.
7st Honda
2st Yamaha
2st Kawasaki
2st Ducati
2st WCM
1st Suzuki
1st KR
 
Axxexs skrev:
Suzuki kanske bara kommer köra med en hoj nästa säsong?
Yamaha och Kawasaki backar om att köra med 4st hojar utan kommer bara med vars 2st.
D'Antin kommer inte köra nästa år.
Kawasaik letar en ung förare som komplement till Nakano vilket borde utesluta Olivier Jacque.

Stämmer dom här ryktena så kan 2006 MotoGP bli så här tunnt i startfälten.
7st Honda
2st Yamaha
2st Kawasaki
2st Ducati
2st WCM
1st Suzuki
1st KR

Det är ju katastrof om det skulel bli så!
17 hojar i världens bästa mästerskap är INTE bra.
 
Axxexs skrev:
Suzuki kanske bara kommer köra med en hoj nästa säsong?
Yamaha och Kawasaki backar om att köra med 4st hojar utan kommer bara med vars 2st.
D'Antin kommer inte köra nästa år.
Kawasaik letar en ung förare som komplement till Nakano vilket borde utesluta Olivier Jacque.

Stämmer dom här ryktena så kan 2006 MotoGP bli så här tunnt i startfälten.
7st Honda
2st Yamaha
2st Kawasaki
2st Ducati
2st WCM
1st Suzuki
1st KR
Jag trodde arrangörerna av MotoGP ställde krav på respektive tillverkare att ställa upp med ett minumim av hojar/team. Har man Rossi förstår jag att man inte ser vitsen att ställa upp med massa andra förare/team. Men om man som Suzuki inte har en dokumenterat konkurrenskraftig förare är det obegripligt att satsa allt på honom.

Det vore intressant att se Roberts Jr köra för Pappa på en ny hoj med Hondamotor. Inte osannolikt att han får en nytändning som hos Suzuki -99 och börjar återetablera sig.
 
Nyteknik skrev:
Jag trodde arrangörerna av MotoGP ställde krav på respektive tillverkare att ställa upp med ett minumim av hojar/team.
Det där måste vara en balansgång för DORNA.
Visst kan de ställa krav men tex Suzuki kan ju svara att tyvärr så har vi inte råd att ställa upp med mer än en hoj i år och alternativet är att vi inte är med alls.
 
Ett av bekymmerna med fyrtakt, kostnaderna har skenat iväg ordentligt för teamen. Knappt så att satellit-teamen har råd att köra fjolårs-cyklar eller äldre längre. Man får ju hoppas att yamaha/honda/suzuki m.fl inte skrotar sina cyklar utan kommer låta andra team köra dem så småningom.
 
Goodstuff skrev:
Det är ju katastrof om det skulel bli så!
17 hojar i världens bästa mästerskap är INTE bra.

En halvering av de gamla 500-startfälten. Framtiden ser ljus ut.....

Faktum är att mer än en insatt journalist/förståsigpåare (ex Toby Moody) har oroat sig över utvecklingen i ett par år nu. Vi får hoppas att det vänder med det nya 800cc reglementet.
 
Chris Ash skrev:
En halvering av de gamla 500-startfälten. Framtiden ser ljus ut.....

Faktum är att mer än en insatt journalist/förståsigpåare (ex Toby Moody) har oroat sig över utvecklingen i ett par år nu. Vi får hoppas att det vänder med det nya 800cc reglementet.
Även om startfälten i början och mitten av 90-talet innehöll ekipage som aldrig hade en sportslig chans att undvika att bli varvade så var det möjligt för små team att prestera skapliga resultat på fjolårshojar och till och med för MUZ att ta pole. Man inser hur omöjligt det skulle vara i MotoGP för team som KR och WCM. Med färre och mer exklusiva team kommer vi få mindre variation i resultatlistorna och mindre spänning och underhållning framför TV:n.

Blir det inte mer dyrbart att vara konkurrenskraftig med införandet av 800 cc? Det medför ju nya kostnader för utveckling av nya motorer, chassien och däck. Suzuki lär få ännu svårare att konkurrera. WCM kanske inte ens kvalar in. Färre förare kommer kunna köra fort med de smalare effektregistren.
 
Nyteknik skrev:
Även om startfälten i början och mitten av 90-talet innehöll ekipage som aldrig hade en sportslig chans att undvika att bli varvade så var det möjligt för små team att prestera skapliga resultat på fjolårshojar och till och med för MUZ att ta pole. Man inser hur omöjligt det skulle vara i MotoGP för team som KR och WCM. Med färre och mer exklusiva team kommer vi få mindre variation i resultatlistorna och mindre spänning och underhållning framför TV:n.

Blir det inte ännu dyrare och därmed mer dyrbart att vara konkurrenskraftig med införandet av 800 cc? Det medför ju nya kostnader för utveckling av nya motorer, chassien och däck. Suzuki lär får ännu svårare att konkurrera. WCM kanske inte ens kvalar in. Färre förare kommer kunna köra fort med de smalare effektregistren.

Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
 
Chris Ash skrev:
Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
Att ni aldrig ger er; du låter som våra 40-talister här på jobbet, som vägrar släppa sina förbannade pärmar och använda IT-verktygen som alla andra använder.
 
valmers skrev:
Att ni aldrig ger er; du låter som våra 40-talister här på jobbet, som vägrar släppa sina förbannade pärmar och använda IT-verktygen som alla andra använder.

Men vad har du får argument mot det jag skrev? Förutom ditt envisa papegojehackande om framtiden?
 
Chris Ash skrev:
Men vad har du får argument mot det jag skrev? Förutom ditt envisa papegojehackande om framtiden?
1. Ni målar fan på väggen innan det ens är klart att det blir särskilt få hojar i MotoGP.
2. Det enorma intresse MotoGP tilldrar sig nu, var inte 500-klassen i närheten av. En slump? Knappast, fyrtaktarna har lyft RR-VM något oerhört.
3. Hellre en riktigt professionell klass, som MotoGP, med 20 startande, än 35 startande varav 15 är hojar som Stiggys 500-häck från säsongen 2001. Jag kan lova dig att alla sponsorer håller med om detta.
4. Det är ju framtiden, ska det vara så jävla svårt att inse?
 
Chris Ash skrev:
Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
Det förvånade mig att man inte såg (eller brydde sig om) den uppenbara fördelen med att låta två- och fyrtaktare tävla mot varandra.

Att tvåtakt inte skulle vara "framtiden" gäller lika mycket fyrtaktare. GM och Toyota uppmanar i dag Bush att minska USA:s beroende av bensin; för att kunna satsa hårdare på elhybrider.

Och med det övertydliga exemplet F1 måste ju arrangörerna av MotoGP var ytterst medvetna om riskerna med att låta utvecklingskostnaderna skena.
 
Chris Ash skrev:
Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
Risken är väl överhängande att det bara blir tvåtaktare i startfältet då.

Dessutom är jag skeptisk till hur kul race det blir. 2002 såg vi en del race där snabbare tvåtaktare fick bromsa för fyrtaktarna i kurvorna och sedan bli frånåkta på rakorna, komma ifatt i nästa kurva utan att komma förbi osv.
 
RedBaron skrev:
Risken är väl överhängande att det bara blir tvåtaktare i startfältet då.

Ja det skulle ju vara synd....

RedBaron skrev:
Dessutom är jag skeptisk till hur kul race det blir. 2002 såg vi en del race där snabbare tvåtaktare fick bromsa för fyrtaktarna i kurvorna och sedan bli frånåkta på rakorna, komma ifatt i nästa kurva utan att komma förbi osv.

Men då hade de 200cc till.....
 
valmers skrev:
2. Det enorma intresse MotoGP tilldrar sig nu, var inte 500-klassen i närheten av. En slump? Knappast, fyrtaktarna har lyft RR-VM något oerhört.

3. Hellre en riktigt professionell klass, som MotoGP, med 20 startande, än 35 startande varav 15 är hojar som Stiggys 500-häck från säsongen 2001. Jag kan lova dig att alla sponsorer håller med om detta.

4. Det är ju framtiden, ska det vara så jävla svårt att inse?

2. Inte fyrtaktarnas förtjänst utan resultatet av en bra marknadföring.

3. Så WCM och KR är inte sånna häckar då som ständigt blir varvade?

4. Är det? Med 17 startande?

Mvh Pär
 
Läste en intressant artikel skriven av Toby Moody (Eurosport kommentatorn):
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119644

Exactly 40% of the MotoGP grid in Malaysia was sponsored by tobacco and without those sponsors, Tech 3 and Pons cannot field any bikes.

The TV figures in Spain are enough to prove this as MotoGP figures have plummeted from their highs of Criville and Gibernau years, to 2005 lows as Spain's TV5 televises Alonso being the one to take the crown away from the universally known Schumacher as he becomes Spain's first F1 race winner, and then champion.
 
sandstream skrev:
Läste en intressant artikel skriven av Toby Moody (Eurosport kommentatorn):
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119644

Exactly 40% of the MotoGP grid in Malaysia was sponsored by tobacco and without those sponsors, Tech 3 and Pons cannot field any bikes.

The TV figures in Spain are enough to prove this as MotoGP figures have plummeted from their highs of Criville and Gibernau years, to 2005 lows as Spain's TV5 televises Alonso being the one to take the crown away from the universally known Schumacher as he becomes Spain's first F1 race winner, and then champion.

Jaså TV-siffrorna i Spanien rasar? Hur var det nu Valmers? Intresset är "enormt" och har "lyft oerhört" sen Crivilles dagar?
 
Chris Ash skrev:
Jaså TV-siffrorna i Spanien rasar? Hur var det nu Valmers? Intresset är "enormt" och har "lyft oerhört" sen Crivilles dagar?
För det kan ju inte bero på att en spanjor sedan säsongsstarten varit i toppen av Formel 1, en av världens medialt sett största sporter? Men visst, vrid klockan tillbaka bara, så kommer säkerligen folk att bänka sig framför TV-apparaterna. Om vi tar tillbaka 1975 års hojar, blir det säkert publikrekord. Eller varför inte 1960 års hojar? Det var ju bättre förr, ju förr dess bättre.
 
Av någon outgrundlig anledning känner jag igen mönstret:

Väldigt fritt reglemente, initialt uppsving, för att sedan sluta med att knappt någon har råd vilket gör att intresset för sporten minskar....



:tomten
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top