Silly Season 250r

Mavve är fan en av de mest naiva människorna jag träffat på.... :rolleyes:

Nu ska han bygga en racer som utmanar Poggialis fabriks :huvet :D aprilia för 350 lök...
 
Chris Ash skrev:
Mavve är fan en av de mest naiva människorna jag träffat på.... :rolleyes:

Nu ska han bygga en racer som utmanar Poggialis fabriks :huvet :D aprilia för 350 lök...

250 tvitakt har jag ingen större lust att sätta mig in i men jag menade 600orna.

Skaffa en riktig hoj istället för den där moppen och börja trimma den så kanske du lär dig vad det kostar och hur mycket MER en 350k kronorstrimning gör.
 
Chris Ash skrev:
Mavve är fan en av de mest naiva människorna jag träffat på.... :rolleyes:

Nu ska han bygga en racer som utmanar Poggialis fabriks :huvet :D aprilia för 350 lök...

Ähh, det är ju lugnt, vilken bondtrimmare som helst kan ju hitta de tre-fyra sekunderna i motor och chassi som sexhundrorna ligger efter 250 i vm... :D
 
Mavve skrev:
250 tvitakt har jag ingen större lust att sätta mig in i men jag menade 600orna.

Skaffa en riktig hoj istället för den där moppen och börja trimma den så kanske du lär dig vad det kostar och hur mycket MER en 350k kronorstrimning gör.
Kan du vara snäll att sluta snacka en massa dynga som du inte har en aning om? Det börjar bli tjatigt...
 
Varför kan inte alla bara göra som jag?
se på mavve som en artist, en underhållare... skratta o bli glada när ni läser hanns inlägg istället för att reta er på dem ;)
 
kajlyl skrev:
Varför kan inte alla bara göra som jag?
se på mavve som en artist, en underhållare... skratta o bli glada när ni läser hanns inlägg istället för att reta er på dem ;)
Varför kan han inte hålla spam där det ska vara? Varför måste han provocera i onödan? På vilket vis är han en artist? I att snacka skit? :kocko
 
kajlyl skrev:
Varför kan inte alla bara göra som jag?
se på mavve som en artist, en underhållare... skratta o bli glada när ni läser hanns inlägg istället för att reta er på dem ;)

Därför det inte är roligt, inte underhållande och framför allt inte särskillt smart att sabba seriösa trådar med påstående som de ovan. Lever man i en drömvärld kan man göra det i OT.

/Joakim
 
oFFkeFF skrev:
Förmodligen för att en aprilia kostar c:a 1.7 miljoner ny. D.v.s man ska ha en fet jäkla plånbok, även om man köper en beggad cykel.


Att man inte åker aprilia är ganska lätt att förstå. Det kostar för mycket, är skitsvårt att få dom att gå ordentligt och sen är det inte så många som åker dom vilket gör att det blir ännu dyrare om nåt litet skulle gå sönder som man inte har.

En helt standard -04 yamaha kostar ut till kund i Sverige ca: 250 000:- inkl. moms. Om man vill ha kittet + lite loggsystem osv är det inga problem att lägga ut 200 000:- till på den.
Standard tz 250 -04 har 93 hkr. Med kittet kanske 3-5 hkr till. Aprilian har säkert 105-110 hkr.
Att jag valt att köra tz är att det är enklare att hålla i gång en sådan vilket ger mer körtid och bättre varvtider. Visst är det bra med många hästar men jag är hellre duktig på att köra fort i kurvor än på rakor. Här även hört från vissa aprilia förare att chassit inte är lika bra som i tz:ans. Jag vet inte men det är vad jag har hört. TZ:ans chassi anses ju vara det bästa av dom tre. om man tittar på dom tre främsta i SM i år var alla tre yamaha. Även 1: an och 2:an i EM körde yamaha. Dessutom vann 1:an alla deltävlingar i årets EM...

Vad gäller företagsbiten tycker jag att man ska starta ett HB elr ett Enskilt företag. Enda skillnaden är att flera kan vara delägare i ett HB. Annars är allt likadant. Ett AB kan kanske vara bra men då får man nog ha en riktigt stor budget. Annars lönar sej det heller inte. Det kostar ju 100 000 att starta. Men för deom flesta i Sverige räcker det med ett enkilt bolag.

/AM
 
Ryktet säger att Lindfors aprilla lämnar 97 ponnys på bakhjulet, vilket ju blir en iofs ointressant fakta en bit över 100hk på veven.
Nya yamaha är bra köp på både sm och em-nivå, likaså honda, det blir nog inte tre yammor i topp i sm nästa år iaf ;)
 
martensson70 skrev:
Vad gäller företagsbiten tycker jag att man ska starta ett HB elr ett Enskilt företag. Enda skillnaden är att flera kan vara delägare i ett HB. Annars är allt likadant. Ett AB kan kanske vara bra men då får man nog ha en riktigt stor budget. Annars lönar sej det heller inte. Det kostar ju 100 000 att starta. Men för deom flesta i Sverige räcker det med ett enkilt bolag.

/AM

Vilka exakta fördelar har det för sponsorerna att man har ett bolag? Blir det i högre grad avdragsgillt för dem eller är det enklare att fakturera dem och på så sätt få pengar/produkter? Jag har läst en del om det här, men ingen som drar in några större summor har deltagit i de diskussionerna...

Tyst i klassen, jag vill ha ett ordentligt svar från Mårtensson :näsblod
 
Förlåt om jag svarar ändå men :p
Det är ju ett tecken på att du är seriös, vilket säkert hjälper lite när man ska ragga ny spons
 
När det gäller AB (Aktiebolag) har det smugit sig in en felaktighet här i tråden på ett par ställen.
Det är inte alls så att det kostar 100 tusen att regga ett AB. Kostnaden är en eller ett par tusenlappar. Däremot måste man ha ett rörelsekapital på minst 100 papp.
Det är sällan eller aldrig ett nystartat AB har de pengarna tillgängliga i kontanter, o det är heller inte meningen, utan dessa 100 tusen ska hela tiden finnas som tillgångar i bolaget.
Faktum är att man kan starta AB utan pengar. Om man har tillgångar som är nyttiga i bolagets verksamhet kan de föras in i AB´t som sk. apportegendom.

Dock är det tveksamt om det finns någon fördel med att ha AB! Det blir lite krångligare, man måste ha en revisor t.ex, och AB´s fördel om begränsat betalningsansvar är knappast aktuellt eftersom de flesta kreditgivare vill ha personlig borgen när de handlar med små AB.
Man ska ha ett ganska stort team innan HB eller enskild firma inte räcker.

/ Racerpelle
 
Racerpelle skrev:
När det gäller AB (Aktiebolag) har det smugit sig in en felaktighet här i tråden på ett par ställen.
/ Racerpelle
helt rätt.. har man hoj, buss, verktyg och liknande till ett värde av över 100 000 så går det bra, det svettiga är väl att ett AB måste redovisa vinst(eller iaf inte förlust), annars riskerar man konkurs... Detta plus allt som måste ordnas runt ett AB och alla omkostnader där gör att det inte är att rekomendera för en liten hobby verksamhet :brinnerup
 
Pålle skrev:
Vilka exakta fördelar har det för sponsorerna att man har ett bolag? Blir det i högre grad avdragsgillt för dem eller är det enklare att fakturera dem och på så sätt få pengar/produkter? Jag har läst en del om det här, men ingen som drar in några större summor har deltagit i de diskussionerna...

Tyst i klassen, jag vill ha ett ordentligt svar från Mårtensson :näsblod


Som någon annan sa så är det för att det ska verka som man är väldigt seriös i sin satsning. Om sponsorerna inte tycker att det är seriöst får man ju heller inga pengar/saker. En annan fördel är att man får dra av momsen på det man köper. För sin egen del är det inte dumt heller att ha koll på ekonomin genom ett bolag så inte pengarna bara flyter iväg.

Till offkeff: Lite på att det blir yammor i topp även nästa år!
:tummenupp
 
Chris Ash skrev:
På tal om Silly season, vad har Watz på G ? Ska han köra samma hoj nästa år?

Ingen som riktigt vet om han får ihop till en em-säsong nästa år eller inte. Men hoppas han lyckas lira ihop något iaf.
 
martensson70 skrev:
Som någon annan sa så är det för att det ska verka som man är väldigt seriös i sin satsning. Om sponsorerna inte tycker att det är seriöst får man ju heller inga pengar/saker. En annan fördel är att man får dra av momsen på det man köper. För sin egen del är det inte dumt heller att ha koll på ekonomin genom ett bolag så inte pengarna bara flyter iväg.

Men hur ställer sig Skatteverket (fd RSV) till en konstant förlust? Eller lyckas du redovisa vinst i ditt enskilda bolag? Hur är det med avdragsrätten när vinst saknas?

//MVH
H
 
sepahewe skrev:
Men hur ställer sig Skatteverket (fd RSV) till en konstant förlust? Eller lyckas du redovisa vinst i ditt enskilda bolag? Hur är det med avdragsrätten när vinst saknas?

//MVH
H
Man får gå med färlust i ett bolag- Dock inte för mycket och ofta. Avdragsrätten påverkas inte av förlust. Dessutom finns det "insättning av eget kapital" som man kan göra för att få ett noll eller plusresultat.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top