Silly Season 250r

Goodstuff skrev:
En nyfiken fråga. Vad har man för företag om man kan köpa racehojar i det? Vad är det registrerat som? Att vara RR-förare i Sverige känns ju inte som den mest vinstdrivande företagsidéen. Jag är nyfiken på hur man gör ett sådant upplägg utan problem med PRV, Skattmas etc.

Man säljer reservdelar och reklam. Tyvärr måste man ju helst visa någon sorts vinst efter ett tag. 15 års förlustaffärer godkänns inte. Men det är ju ingen omöjlighet att visa lite plus, för man kan ju alltid stoppa in egna pengar i bolaget.
 
oFFkeFF skrev:
Man säljer reservdelar och reklam. Tyvärr måste man ju helst visa någon sorts vinst efter ett tag. 15 års förlustaffärer godkänns inte. Men det är ju ingen omöjlighet att visa lite plus, för man kan ju alltid stoppa in egna pengar i bolaget.

Så man ska ha en liten firma som säljer kolvar till likasinnade och sedan säljer reklampaket, spons på hojen, till lokala firmor. Ska bli! :banana
 
Goodstuff skrev:
Så man ska ha en liten firma som säljer kolvar till likasinnade och sedan säljer reklampaket, spons på hojen, till lokala firmor. Ska bli! :banana


jag tror att det är många rr förare här i sverige som inte vet hur man går till väga för att starta racingfirma en sticky här på racingforumet vore på sin plats så alla lätt kan se hur proceduren går till med prv f-skattsedel vad man får och inte får göra mm
 
oFFkeFF skrev:
Fler rykten..
Micke Lindfors säljer sin rsv250 för att köpa en ännu nyare värsting-aprilia, som om den "gamla" inte var sketasnabb.
Nordgren har efter en massa jobb alldeles för mycket a-kit prylar för att det ska vara hälsosamt ;)
Jannes hoj är bromsad till 4hk mindre än christian gemmels a-kit honda(bromsat i samma bänk av gemmels team). Då ska man veta att gemmels cykel lämnar över 100hk på bakhjulet...

När det gäller materialet i 250r nästa år i toppen, så har det nog aldrig varit så många dyra och fint kittade cyklar...

Hur går det med Lindfors aprilia byte? Den han har är ju som sagt väldigt snabb. Finns det inte mer skvaller? Denna tråd har ju nästan dött...
 
Last edited:
martensson70 skrev:
Hur går det med Lindfors aprilia byte? Den han har är ju som sagt väldigt snabb. Finns det inte mer skvaller? Denna tråd har ju nästan dött...

Det är lite dött på skvallerfronten just nu. Verkar som det mesta är utklarat i silly season. Fast vi kan ju spä på med den kommande minimoto-fighten också ;)
Vet bara att micke har folk som är ute och letar aprilior åt honom. Sen säger skvallret att ha är nöjd med motorn i den han har men inte chassit.
Har du fått din hoj ännu förresten?
 
oFFkeFF skrev:
Man säljer reservdelar och reklam. Tyvärr måste man ju helst visa någon sorts vinst efter ett tag. 15 års förlustaffärer godkänns inte. Men det är ju ingen omöjlighet att visa lite plus, för man kan ju alltid stoppa in egna pengar i bolaget.

Detta är ju mycket intressant. Vore intressant att läsa vad någon med kunskap på området tycker.
 
Nyteknik skrev:
Detta är ju mycket intressant. Vore intressant att läsa vad någon med kunskap på området tycker.

Saken är att skattemyndigheten kan vara jäklig och döma det som hobbyverksamhet, så det gäller att visa från början att det inte är det.

edit: Vill du täcka allt som krävs för att starta olika sorters bolag är en starta eget kurs inte fel, eller en vanlig ekonomutbildning.
Ett litet racingbolag kan man köra som enskild firma utan större problem, vill man ha fler möjligheter om det flyter in mycket pengar är aktiebolag att föredra.
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Saken är att skattemyndigheten kan vara jäklig och döma det som hobbyverksamhet, så det gäller att visa från början att det inte är det.

edit: Vill du täcka allt som krävs för att starta olika sorters bolag är en starta eget kurs inte fel, eller en vanlig ekonomutbildning.
Ett litet racingbolag kan man köra som enskild firma utan större problem, vill man ha fler möjligheter om det flyter in mycket pengar är aktiebolag att föredra.
Tror de är att ta i lite o starta aktiebolag.. Handels bolag om man är ett litet team kanske! AB kostar ju trots allt 100 000:- och så hög budget är det nog få som har :huvet
 
kajlyl skrev:
Tror de är att ta i lite o starta aktiebolag.. Handels bolag om man är ett litet team kanske! AB kostar ju trots allt 100 000:- och så hög budget är det nog få som har :huvet

Kan minnas fel, men ett HB måste du också stoppa in pengar för att få starta..
 
oFFkeFF skrev:
Kan minnas fel, men ett HB måste du också stoppa in pengar för att få starta..
Inte mer än ett par hundra till PRV, min fassa har ett tiotal HB bolag och jag har kompisar från 16år och uppåt som äger 1-3bolag = billigt och enkelt!

/Ekonomi studerande ;)
 
Aprilia-varför så få i SM?

Vinnare av VM:

1994 Honda
1995 Aprilia
1996 Honda
1997 Honda
1998 Aprilia
1999 Aprilia
2000 Yamaha
2001 Honda
2002 Aprilia
2003 Aprilia
 
Tc skrev:
Aprilia-varför så få i SM?

Vinnare av VM:

1994 Honda
1995 Aprilia
1996 Honda
1997 Honda
1998 Aprilia
1999 Aprilia
2000 Yamaha
2001 Honda
2002 Aprilia
2003 Aprilia

Förmodligen för att en aprilia kostar c:a 1.7 miljoner ny. D.v.s man ska ha en fet jäkla plånbok, även om man köper en beggad cykel.
 
oFFkeFF skrev:
Förmodligen för att en aprilia kostar c:a 1.7 miljoner ny.

Vad är det som gör att den kostar så mycket?

Om jag köper en flång ny Aprilia o trimmar den tills den exploderar och bytar till magfälgar o hela baletten så den e klar för riktig rejs så kostar det inte ens 200.0000kr....
 
kajlyl skrev:
Inte mer än ett par hundra till PRV, min fassa har ett tiotal HB bolag och jag har kompisar från 16år och uppåt som äger 1-3bolag = billigt och enkelt!

/Ekonomi studerande ;)

Vad är den officiella inriktningen i dessa bolag som tjänar till att göra RR billigare för sina firmatecknare?
 
Mavve skrev:
Vad är det som gör att den kostar så mycket?

Om jag köper en flång ny Aprilia o trimmar den tills den exploderar och bytar till magfälgar o hela baletten så den e klar för riktig rejs så kostar det inte ens 200.0000kr....
BS.
En honda CBR 600 byggd för att vinna Veidec går på minst 350k att bygga. Kan du bygga en vinnare billigare än så tycker jag att du ska försöka......
 
Nyteknik skrev:
Vad är den officiella inriktningen i dessa bolag som tjänar till att göra RR billigare för sina firmatecknare?
Inte vet jag :) ...man kanske kan slippa lite moms!?

fyllde bara på med lite info till offkeffs inlägg :tungan
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top