Silly Season 2018

Hector Barbera skulle ju kunna vara ett säkert (och lite tråkigt) kort annars om man kan lösa honom från sitt kontrakt
 
van der Mark hade väl varit logisk ersättare men jag tror Pata Yamaha teamet blir lite ledsna.

Kohta Nozane?
Stefan Bradl?
Pecco Bagnaia?
....
Ben Spies? :D
 
Last edited:
VDM känns ju som en "enkelt" val för Yamaha om de stäpper honom från Superbike.
Båda bröderna Lowes och Chas Davies är väl lite för kraschbenägna tyvärr.

Jag hade gärna sett Baz tillbaka i MotoGP igen :)
 
Loriz Baz som precis (lite oförtjänt i mitt tycke) har fått lämna MGP har erfarenhet och är dessutom fransk, det borde inte missgynna honom med tanke på vem som styr Tech3.

Mika Kallio som suktar efter en MGP-styrning har också erfarenhet.

Michele Pirro har också en massa erfarenhet, men det känns föga troligt att han skulle lämna Ducati.

Jonathan Rea hade varit kul att se tycker jag, men han har det nog lite för bra i WSBK för att lämna.

Skulle kunna vara ett ypperligt tillfälle för Yamaha att knyta till sig supertalangen Joan Mir genom att erbjuda honom ett kontrakt direkt upp i MGP innan någon annan hinner sno honom. Det är ju lite av en chansning såklart eftersom det inte finns några garantier för att han kommer att vara så snabb som många tror i Moto2.

Bagnaia är ung och har gjort det bra i Moto2.

Eller varför inte välkommen tillbaka Ben Spies! :D

Men som några redan sagt så känns ju MvDM som det logiska valet med koppling till märket. Jag tycker dock personligen inte att han verkar hålla den nivå som krävs.

Frågan är vad Tech3 och Yamaha vill ha, någon som kan leverera direkt eller något att satsa på?
 
VDM känns rätt givet, men Baz vore kul med.

Zarco går ju som tåget så vore kul om de vågade chansa lite med en ungdom.
 
VDM känns rätt givet, men Baz vore kul med.

Zarco går ju som tåget så vore kul om de vågade chansa lite med en ungdom.

Hur menar du nu? Ta det inte fel nu, jag kanske missförstod dig, men...
Baz är 24, VDM 25 och Zarco 27. I princip vem de än väljer är nog yngre än Zarco :va :rofl
 
Hur menar du nu? Ta det inte fel nu, jag kanske missförstod dig, men...
Baz är 24, VDM 25 och Zarco 27. I princip vem de än väljer är nog yngre än Zarco :va :rofl

Jo men någon riktigt ung, Zarco blir ändå 28 i sommar.

Typ 20 åring, någon från Moto2. :)
 
Jo men någon riktigt ung, Zarco blir ändå 28 i sommar.

Typ 20 åring, någon från Moto2. :)

I så fall skulle de kanske plocka upp Xavi Vierge som körde Tech3 i Moto2 förra säsongen, med bravur dessutom. Det är ju inte omöjligt, eftersom vi i princip redan sett det med Smith. Dock skulle det vara ett aningen mer förhastat beslut den här gången.
 
I så fall skulle de kanske plocka upp Xavi Vierge som körde Tech3 i Moto2 förra säsongen, med bravur dessutom. Det är ju inte omöjligt, eftersom vi i princip redan sett det med Smith. Dock skulle det vara ett aningen mer förhastat beslut den här gången.

Tänkte också på honom. Men som du säger, ont om tid.
Krävs nog rätt mycket omställning och förberedelser för kroppen att köra en MotoGP-hoj jämfört med Moto2.
 
Känns som det kan vara svårt att hitta en pilot som man kan göra en långsiktig investering i så här sent innan säsongsstart. Om så är fallet, så handlar det förmodligen mer om att hitta en pilot för en säsong, och då helst en som inte kostar för mycket och som kan leverera dugliga resultat.

Med det i åtanke - Toni Elias? Visserligen till åren (relativt sett), men har MotoGP-vana och var snabb sist det kördes på Michelin.
 
Är inte den gode Toni en hel del före detta..?
Skulle kanske annars vara för hans extrema avhäng. Vet ingen som hänger av så mycket som honom och ändå räcker det inte till fartmässigt.

Nä jag skulle väldigt gärna se Kallio där men han gör väl för bra ifrån sig hos KTM.
 
Casey någon...? ;)

Vore kul att se Kallio eller Pirro en hel säsong men knappast.
Antagligen plockar man väl nån Moto2-kille för tidigt.
 
Alla WSB- och Moto2-förare som nämnts är redan kontrakterade av sina respektive team. Att lösa dem ur sådana kontrakt är naturligtvis möjligt men i så fall mycket dyrt. Jag har för mig att Folger är Tech3's förare och inte Yamaha's förare. Alltså är det Tech3 som måste skaffa en ny förare och därmed är budgeten betydligt mindre än om Yamaha hade hamnat i samma situation.

Möjligtvis att man får tag på någon avdankad WSB-förare. Baz lär inte vara väldigt dyr där han har hamnat. Men jag skulle bli överraskad om någon av de Moto2-förare som har chans att vinna Moto2-mästerskapet kastar sig in i något sådant utan att tänka till en extra gång. De har redan fullt fokus på årets uppgift och jag tror inte att de vill ta ett tillfälligt karriärssteg som potentiellt kan riskera deras framtida karriär i MotoGP.

Om de inte löser någon etablerad förare ur sina nuvarande kontrakt så tippar jag på någon av de japanska testförarna. Yamaha är lite stressade över att inte ha någon japan på en av sina hojar då Honda numera kommer att ha Nakagami.
 
Okej att många förare har kontrakt, men som vi sett många gånger så brukar det finnas möjligheter att ta sig ur och runt dessa om det verkligen kniper. Baz ska köra för ett satellitteam i WSBK och är den som fortfarande har färskast MGP-erfarenhet. Valet att hellre köra i ett satellitteam i MGP och dessutom på en historiskt sett konkurrenskraftig hoj borde ju inte vara svårt om han nu blir tillfrågad. Frågan är väl hur mycket Herve själv har att säga till om i frågan, eller om det är Yamaha som håller i taktpinnen?
 
Jag skulle nog säga att Yamaha håller i taktpinnen - det vill säga att de ska godkänna valet av förare - men att det är Tech3 själva som får spotta fram stålarna.
 
Är inte den gode Toni en hel del före detta..?

Ja, det gick ju inte nåt vidare efter övergången till Bridgestone. Menar inte att det är enda anledningen, men det är väl sagt att han hade extra problem med BSs framdäck?

Sen, om man kikar på folk från MotoAmerica, som en del utanför den här tråden har nämnt, så bör man väl ha honom i åtanke med tanke på att han tog fjolårets MotoA-titel efter enbart, bortsett från de två DNF:er han fick, första- eller andraplatser.

http://www.motoamericaregistration.com/Results/2017/Barber/17_12_BARBER_SBK_PTS_points.pdf
 
Den japanske föraren Nozane som gjorde ett inhopp förra året kanske kan vara ett alternativ då? Han har ju iallafall åldern för sig. Är dock helt oinsatt hur hans relation med Yamaha ser ut.
 
Verkar som att Johnny Hernandez ersätter Folger på Sepangtesterna...... känns ju som fullständigt bortkastad tid i mitt tycke. Det måste väl ändå finnas någon annan som skulle kunna vara bättre? Visst, killen har en hel del erfarenhet inom MotoGP, men han känns ju hopplöst utdaterad. Dessutom är han nog den förare (kanske med Marquez som undantag) som ställer ut bakändan på en hoj mest, något som jag inte alls tror kommer att funka på Yamahan. Trista nyheter ur min subjektiva synvinkel, hoppas nu bara att det inte blir han som ersätter hela säsongen. Dock har han väl en nationalitet som talar för honom, hoppas bara det inte är ett tillräckligt starkt argument för att behålla honom.
 
Ja, det gick ju inte nåt vidare efter övergången till Bridgestone. Menar inte att det är enda anledningen, men det är väl sagt att han hade extra problem med BSs framdäck?

Sen, om man kikar på folk från MotoAmerica, som en del utanför den här tråden har nämnt, så bör man väl ha honom i åtanke med tanke på att han tog fjolårets MotoA-titel efter enbart, bortsett från de två DNF:er han fick, första- eller andraplatser.

http://www.motoamericaregistration.com/Results/2017/Barber/17_12_BARBER_SBK_PTS_points.pdf

Sen ska det tas med i räkningen att Suzuki och Yamaha satsat ganska mkt på den amerikanska serien länge till skillnad från wsbk. Förarna i de teamen har haft en helt annan backup än de övriga i mästerskapet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top