Silly Season 2018

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Hector Barbera skulle ju kunna vara ett säkert (och lite tråkigt) kort annars om man kan lösa honom från sitt kontrakt
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
van der Mark hade väl varit logisk ersättare men jag tror Pata Yamaha teamet blir lite ledsna.

Kohta Nozane?
Stefan Bradl?
Pecco Bagnaia?
....
Ben Spies? :D
 
Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
VDM känns ju som en "enkelt" val för Yamaha om de stäpper honom från Superbike.
Båda bröderna Lowes och Chas Davies är väl lite för kraschbenägna tyvärr.

Jag hade gärna sett Baz tillbaka i MotoGP igen :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Loriz Baz som precis (lite oförtjänt i mitt tycke) har fått lämna MGP har erfarenhet och är dessutom fransk, det borde inte missgynna honom med tanke på vem som styr Tech3.

Mika Kallio som suktar efter en MGP-styrning har också erfarenhet.

Michele Pirro har också en massa erfarenhet, men det känns föga troligt att han skulle lämna Ducati.

Jonathan Rea hade varit kul att se tycker jag, men han har det nog lite för bra i WSBK för att lämna.

Skulle kunna vara ett ypperligt tillfälle för Yamaha att knyta till sig supertalangen Joan Mir genom att erbjuda honom ett kontrakt direkt upp i MGP innan någon annan hinner sno honom. Det är ju lite av en chansning såklart eftersom det inte finns några garantier för att han kommer att vara så snabb som många tror i Moto2.

Bagnaia är ung och har gjort det bra i Moto2.

Eller varför inte välkommen tillbaka Ben Spies! :D

Men som några redan sagt så känns ju MvDM som det logiska valet med koppling till märket. Jag tycker dock personligen inte att han verkar hålla den nivå som krävs.

Frågan är vad Tech3 och Yamaha vill ha, någon som kan leverera direkt eller något att satsa på?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
VDM känns rätt givet, men Baz vore kul med.

Zarco går ju som tåget så vore kul om de vågade chansa lite med en ungdom.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
VDM känns rätt givet, men Baz vore kul med.

Zarco går ju som tåget så vore kul om de vågade chansa lite med en ungdom.

Hur menar du nu? Ta det inte fel nu, jag kanske missförstod dig, men...
Baz är 24, VDM 25 och Zarco 27. I princip vem de än väljer är nog yngre än Zarco :va :rofl
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hur menar du nu? Ta det inte fel nu, jag kanske missförstod dig, men...
Baz är 24, VDM 25 och Zarco 27. I princip vem de än väljer är nog yngre än Zarco :va :rofl

Jo men någon riktigt ung, Zarco blir ändå 28 i sommar.

Typ 20 åring, någon från Moto2. :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jo men någon riktigt ung, Zarco blir ändå 28 i sommar.

Typ 20 åring, någon från Moto2. :)

I så fall skulle de kanske plocka upp Xavi Vierge som körde Tech3 i Moto2 förra säsongen, med bravur dessutom. Det är ju inte omöjligt, eftersom vi i princip redan sett det med Smith. Dock skulle det vara ett aningen mer förhastat beslut den här gången.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
I så fall skulle de kanske plocka upp Xavi Vierge som körde Tech3 i Moto2 förra säsongen, med bravur dessutom. Det är ju inte omöjligt, eftersom vi i princip redan sett det med Smith. Dock skulle det vara ett aningen mer förhastat beslut den här gången.

Tänkte också på honom. Men som du säger, ont om tid.
Krävs nog rätt mycket omställning och förberedelser för kroppen att köra en MotoGP-hoj jämfört med Moto2.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Känns som det kan vara svårt att hitta en pilot som man kan göra en långsiktig investering i så här sent innan säsongsstart. Om så är fallet, så handlar det förmodligen mer om att hitta en pilot för en säsong, och då helst en som inte kostar för mycket och som kan leverera dugliga resultat.

Med det i åtanke - Toni Elias? Visserligen till åren (relativt sett), men har MotoGP-vana och var snabb sist det kördes på Michelin.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Är inte den gode Toni en hel del före detta..?
Skulle kanske annars vara för hans extrema avhäng. Vet ingen som hänger av så mycket som honom och ändå räcker det inte till fartmässigt.

Nä jag skulle väldigt gärna se Kallio där men han gör väl för bra ifrån sig hos KTM.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Casey någon...? ;)

Vore kul att se Kallio eller Pirro en hel säsong men knappast.
Antagligen plockar man väl nån Moto2-kille för tidigt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla WSB- och Moto2-förare som nämnts är redan kontrakterade av sina respektive team. Att lösa dem ur sådana kontrakt är naturligtvis möjligt men i så fall mycket dyrt. Jag har för mig att Folger är Tech3's förare och inte Yamaha's förare. Alltså är det Tech3 som måste skaffa en ny förare och därmed är budgeten betydligt mindre än om Yamaha hade hamnat i samma situation.

Möjligtvis att man får tag på någon avdankad WSB-förare. Baz lär inte vara väldigt dyr där han har hamnat. Men jag skulle bli överraskad om någon av de Moto2-förare som har chans att vinna Moto2-mästerskapet kastar sig in i något sådant utan att tänka till en extra gång. De har redan fullt fokus på årets uppgift och jag tror inte att de vill ta ett tillfälligt karriärssteg som potentiellt kan riskera deras framtida karriär i MotoGP.

Om de inte löser någon etablerad förare ur sina nuvarande kontrakt så tippar jag på någon av de japanska testförarna. Yamaha är lite stressade över att inte ha någon japan på en av sina hojar då Honda numera kommer att ha Nakagami.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Okej att många förare har kontrakt, men som vi sett många gånger så brukar det finnas möjligheter att ta sig ur och runt dessa om det verkligen kniper. Baz ska köra för ett satellitteam i WSBK och är den som fortfarande har färskast MGP-erfarenhet. Valet att hellre köra i ett satellitteam i MGP och dessutom på en historiskt sett konkurrenskraftig hoj borde ju inte vara svårt om han nu blir tillfrågad. Frågan är väl hur mycket Herve själv har att säga till om i frågan, eller om det är Yamaha som håller i taktpinnen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle nog säga att Yamaha håller i taktpinnen - det vill säga att de ska godkänna valet av förare - men att det är Tech3 själva som får spotta fram stålarna.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Är inte den gode Toni en hel del före detta..?

Ja, det gick ju inte nåt vidare efter övergången till Bridgestone. Menar inte att det är enda anledningen, men det är väl sagt att han hade extra problem med BSs framdäck?

Sen, om man kikar på folk från MotoAmerica, som en del utanför den här tråden har nämnt, så bör man väl ha honom i åtanke med tanke på att han tog fjolårets MotoA-titel efter enbart, bortsett från de två DNF:er han fick, första- eller andraplatser.

http://www.motoamericaregistration.com/Results/2017/Barber/17_12_BARBER_SBK_PTS_points.pdf
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Den japanske föraren Nozane som gjorde ett inhopp förra året kanske kan vara ett alternativ då? Han har ju iallafall åldern för sig. Är dock helt oinsatt hur hans relation med Yamaha ser ut.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Verkar som att Johnny Hernandez ersätter Folger på Sepangtesterna...... känns ju som fullständigt bortkastad tid i mitt tycke. Det måste väl ändå finnas någon annan som skulle kunna vara bättre? Visst, killen har en hel del erfarenhet inom MotoGP, men han känns ju hopplöst utdaterad. Dessutom är han nog den förare (kanske med Marquez som undantag) som ställer ut bakändan på en hoj mest, något som jag inte alls tror kommer att funka på Yamahan. Trista nyheter ur min subjektiva synvinkel, hoppas nu bara att det inte blir han som ersätter hela säsongen. Dock har han väl en nationalitet som talar för honom, hoppas bara det inte är ett tillräckligt starkt argument för att behålla honom.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja, det gick ju inte nåt vidare efter övergången till Bridgestone. Menar inte att det är enda anledningen, men det är väl sagt att han hade extra problem med BSs framdäck?

Sen, om man kikar på folk från MotoAmerica, som en del utanför den här tråden har nämnt, så bör man väl ha honom i åtanke med tanke på att han tog fjolårets MotoA-titel efter enbart, bortsett från de två DNF:er han fick, första- eller andraplatser.

http://www.motoamericaregistration.com/Results/2017/Barber/17_12_BARBER_SBK_PTS_points.pdf

Sen ska det tas med i räkningen att Suzuki och Yamaha satsat ganska mkt på den amerikanska serien länge till skillnad från wsbk. Förarna i de teamen har haft en helt annan backup än de övriga i mästerskapet.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top