Silly Season 2018

Är det inte så att Yamaha måste ha två satellithojar på griden innan ett visst datum? Eller har jag missförstått det totalt?

Känns ju inte som att Pedrosa kanske är supertaggad på att inte kör fabrikshoj heller - men vad vet jag..

Senast siste juni måste de ha ett ev. satellitteam på plats, enligt Lin Jarvis.
 
Chefen för det ev. Sepang/Petronas-teamet tillika Syahrins manager har sagt att då han inte ens har gridplatser klart ännu ville han inte inte riskera att Syahrin står utan styrning 2019, och därför signade Hafiz med Tech3 för nästa år. Samtidigt har han sagt att ett ev team ska ha så konkurrenskraftiga förare som möjligt. Tror inte hoppet är kört för Pedrosa ännu, särskilt som han sagt att han kommer kunna ge mer info i samband med Kataloniens GP.

Håller tummarna, Yamaha behöver ett ordentligt satellitteam för att komma ikapp utvecklingen, kan de då dessutom få Pedrosa att utveckla hojen så är det ju guldläge! :banana
 
David Emmet (@motomatters) skriver på Twitter om 2 rykten, 1: Race i Finland nästa år! 2: Jonas Folger tillbaka i depån nästa år!!!

Inte för att nån fortfarande tror att Folger är på väg tillbaka, men ändå.

https://www.crash.net/motogp/news/898131/1/tech3-no-talks-folger-vierge

"I don't know what Folger is doing. The only thing I know is, he is uncontactable," Poncharal said. "Nobody can reach him.

"There were people at Milwaukee when Eugene Laverty was injured who tried to call him and when Schrotter had a problem they tried to reach him… Everybody who tried to get contact him, impossible. So he has no interest at the moment to reply.

"I like Jonas Folger a lot and I have a lot of respect for his talent. A lot. Because I took him against 90% of the paddock saying, 'you are stupid, you shouldn't'. I did. It was quite successful, but in the end it didn’t work…

"So I don't know about Folger. I'm not going to sign him because, firstly he has never been in contact with me, and also I don’t think he ever showed any desire [to return] - through any media or any friends.

"He could have come and said hello. Even our sponsor Motul Germany wanted to invite him to the Sachsenring as an ambassador and do things with him. He never managed to get back to them. He doesn't reply. This is the situation.

"If he ever wants to come back here I'd be happy to talk to him. But I'm not going to sign him.
 
Låter som Folger har personliga problem, sjukdom, fysiska och/eller psykiska problem.
Tråkigt med unga talanger som måste ge upp pga saker de inte kan råda över.
 
Låter som Folger har personliga problem, sjukdom, fysiska och/eller psykiska problem.
Tråkigt med unga talanger som måste ge upp pga saker de inte kan råda över.

Onekligen. Det låter inte som normalt beteende och absolut inte som en person som har som ambition att komma tillbaka. Då skulle kontakterna vårdas bättre.

Hoppas hoppas att Pedrosa kommer att köra för Yamaha. Det skulle vara så kul att se vad han presterar på en annan maskin och Yamaha behöver mer input till utvecklingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Inget nytt från Dani, på presskonferensen meddelande han endast att han inte kunde säga något ännu mer än att han har flera erbjudanden. Hänger det ihop med det nya Yamahateamet månne?
 
Hur går det med Suzukis satelitteam?
Skulle inte dom också starta ett?

Ytterst oklart. Deras teamchef sa vid flera tillfällen tidigare i år att han gärna såg ett satellitteam. De var också i förhandling med MarcVDS men det blev inget av det. Helt tyst sedan dess. Som det ser ut nu så är det bara MarcVDS (ryktas Yamaha) och Aspar som inte har kontrakt på hojar för nästa år, så vem vet?
 
Vi får se, det lät inte på Dani som att han tänkte lägga hjälmen på hylla iaf.
Det skulle vara kul att se honom på en annan MotoGP hoj innan han lägger av.
 
Inte för att nån fortfarande tror att Folger är på väg tillbaka, men ändå.

https://www.crash.net/motogp/news/898131/1/tech3-no-talks-folger-vierge

Ett mycket bittert, surt och framförallt självhyllande uttalande från ytterligare en lögnare och girigbuk till teamägare. Det finns personer i MotoGP-depån som har daglig kontakt med Jonas Folger och det vet han om, dessutom mycket väl. Ett uttalande utan någon som helst värdighet. Jag blir besviken på en annars bra publikation som ens skriver om denna dynga.
 
Ett mycket bittert, surt och framförallt självhyllande uttalande från ytterligare en lögnare och girigbuk till teamägare. Det finns personer i MotoGP-depån som har daglig kontakt med Jonas Folger och det vet han om, dessutom mycket väl. Ett uttalande utan någon som helst värdighet. Jag blir besviken på en annars bra publikation som ens skriver om denna dynga.

Ja, helt frånvarande är han uppenbart inte då Folger deltog i Kalex test av nya Triumph Moto2- motorn senaste dagarna. Om man läser mellan raderna verkar han lättad över att vara tillbaka på en racehoj igen.
”I immediately felt comfortable with and I enjoyed riding a lot.”

https://motomatters.com/press_release/2018/06/22/kalex_press_release_successful_triumph.html

Jag trodde annars att Poncharal var en av de bättre teamägarna i MotoGP-depån, men de kanske är giriga hela bunten?
 
Last edited:
Ingen teamägare eller teamchef på den här nivån har en garderob helt fri från lik. Det hör liksom till jobbets karaktär och det gäller även Herve Poncharal. Mina personliga åsikter om honom håller jag dock för mig själv. Det jag vänder mig emot är hans totala brist på respekt för en person som faktiskt lider av en sjukdom och att han inte drar sig för att såga den personen vid fotknölarna med något som är uppenbara lögner. Att mediaidioterna sedan köper hans galla rakt av utan någon som helst faktakoll är bara pinsamt.

Jag spenderade dagarna efter Catalunya på Aragon, tillsammans med bl.a. Jonas Folger. Jag kan bara konstatera att han fortfarande är en racer med enorm talang. Han har inte åkt riktig hoj på ett halvår, men det tog inte väldans många varv på Kalex testhoj försedd med Hondamotor innan han var nere på i princip samma varvtider som dagens Moto2-elit. När han sedan under den andra testdagen växlade över till den nya hojen försedd med Triumphmotor så var han överlägset snabbast av dessa. Hans feedback var dessutom riktigt bra så jag tror att Kalex är hyfsat nöjda med sitt val av testförare - snabb, gedigen erfarenhet från Moto2 och dessutom viss erfarenhet från den snarlika elektroniken i MotoGP.
 
Ingen teamägare eller teamchef på den här nivån har en garderob helt fri från lik. Det hör liksom till jobbets karaktär och det gäller även Herve Poncharal. Mina personliga åsikter om honom håller jag dock för mig själv. Det jag vänder mig emot är hans totala brist på respekt för en person som faktiskt lider av en sjukdom och att han inte drar sig för att såga den personen vid fotknölarna med något som är uppenbara lögner. Att mediaidioterna sedan köper hans galla rakt av utan någon som helst faktakoll är bara pinsamt.

Hur skulle du säga att Folgers avsked från MotoGP rapporterats? Bilden av det är ju att han mer eller mindre i sista stund meddelade att han inte kommer delta och därmed satt Herve med skägget i brevlådan. Sånt kan ju göra en lite bitter kan man tänka, givet att det är en korrekt rapporterad nyhet.
 
Visst, om vi för en stund glömmer det faktum att Dorna på nolltid fixade fram en "fullvärdig" ersättningsförare (som dessutom hade med sig bra mycket mer stålar än Folger) så har Herve Poncharal säkert anledning att vara upprörd över att planen ändrades i sista stund.

Men att ta ut detta på en person som lider av en svårdiagnostiserad och dessutom ganska allvarlig sjukdom...? Nä, det är lite väl lågt i min bok. Vad menar han att Folger skulle ha gjort istället...? Låtsats som ingenting och bara dykt upp på nästa GP, bara för att få startförbud av tävlingsläkaren för att han har fyrtio graders feber och knappt orkar stå upp...?

Jag vet inte när intervjun är gjord, men artikeln är i alla fall skriven ganska långt efter att detta inträffade. Under tiden har det varit allmän kännedom - kanske inte hos pressen, men i alla fall i depån - att Folger gjort små framsteg, varit på bättringsvägen och dessutom börjat träna igen. Folger har dessutom haft tät kontakt med ett antal personer i depån, så Poncharals svammel om att Folger skulle ha gått under jorden är inget annat än just svammel.

Jag tror dessutom att det finns en extra dimension av bitterhet i denna soppa och förklaringen till detta är Moto2. Jag vet inte med Zarco, men jag vet att i alla fall Folger har pressats att deltaga som testförare på Tech3's egna Moto2-hoj. Något som Folger vägrat göra då han naturligtvis velat ha fullt fokus på MotoGP. När det sedan - för bara några veckor sedan - blev känt att Folger skulle vara Kalex testförare så kanske det brann lite extra för den gode Poncharal, vars egna Moto2-hojar ju allt som oftast ligger långt bakom merparten av Kalexhojarna.
 
Repsol lämnar Honda 2020. Iofs inget silly, verkar mer som ett faktum!
 
Repsol lämnar Honda 2020. Iofs inget silly, verkar mer som ett faktum!

Det enda jag hittar på ämnet är att Repsol och Honda förlängt samarbetet 2 år, till 2020.
Var du någon länk som förklarar att de ska gå skilda vägar efter förlängningen?
 
Helt riktigt Ulvhamne . . Jag totalt missuppfattade en rubrik racingeworld.com hade ute igår. Bara att inse det är bra att läsa rr artiklar, ännu bättre att förstå vad man läser.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top