Sidostöd, killswitch & besiktning.

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Har en kundhoj inne där ägaren har plockat bort killswitchen på sidostödet. Blir det anmärkning på besiktningen?

Har en kundhoj inne där ägaren har plockat bort killswitchen på sidostödet. Blir det anmärkning på besiktningen?

Årsmodell?

Skall man vara teoretisk är det ett avsteg från helfordonsgodkännandet, men det är ytterst otroligt att dom skulle bry sig.

För en ej helfordonsgodkänd hoj finns det inget att anmärka på.

Bilprovningen har ingen aning om vilka hojar som har vilka funktioner så de lär inte bry sig om detta. Det kan möjligen bli ett problem om det är en modern hoj och detta ger en felkod men jag har aldrig haft en så pass ny hoj så jag vet inte om de läser ut ODB-data på MC som de gör på bilar?

Bilprovningen har ingen aning om vilka hojar som har vilka funktioner så de lär inte bry sig om detta. Det kan möjligen bli ett problem om det är en modern hoj och detta ger en felkod men jag har aldrig haft en så pass ny hoj så jag vet inte om de läser ut ODB-data på MC som de gör på bilar?
Tror det är 2024 som dom börjar läsa felkoder på mc o även kollar avgaser.. Kan minnas fel men det är på gång i alla fall.

Har inte haft fungerande sidostödsswitch de senaste 13åren på min -07 R1 pga race ECUn och de har hittills aldrig påpekat det.

Önskar däremot att jag haft funktionen då jag lyckats köra iväg ett par ggr med stödet nere..

Kan mest Yamaha och de började väl med OBD2 först 2016
Det är väl i så fall på hojar from årsmodell 2024? Annars blir det ju ett retroaktivt krav, och det funkar ju inte.
Låter rimligt.

Kan mest Yamaha och de började med OBD2 först 2016, men det är klart, det var några år sen det också... ?

Det är inte alltid jag ser hur de stänger av motorn när jag besiktigar hojen, TDM900 -02. Tändningsnyckeln, on/off-knappen vid gashandtaget eller med sidostödet. Det är ju inte omöjligt att det testar funktionen så.
Fast tror inte att det är ett krav. Vi gissar i tråden va?

Mina 80-talshojar har inte brytare till sidostödet kvar. Lär inte varit ett krav på dem i alla fall.

Någon som hört om en ombesikting pga detta? Eller efter en flygande? Nähe. ?

Kan mest Yamaha och de började väl med OBD2 först 2016

Låter rimligt.

Kan mest Yamaha och de började med OBD2 först 2016, men det är klart, det var några år sen det också... ?
Frugans Triumph från 2014 har det, och min BMW har motsvarande funktionalitet, bara annan kontakt, oklart vilka protokoll den pratar bara.

Min gixxer hade dubbla lyktor, en hel och en halvljus, det hade min FJR också, fast i den är det original dubbla H4, så båda är både hel och halvljus. Jag besiktade glatt med en trasig lampa en gång, så det var bara halvljus på ena sidan. Men det sa dom inget om. Men hade dom vetat om att det ska vara dubbla halvljus så hade det ju varit en anmärkning.

Så två hojar, samma ljusbild så att säga på halvljus, den ena ok, inte den andra :hihi

.... Vi gissar i tråden va?

Mina 80-talshojar har inte brytare till sidostödet kvar. Lär inte varit ett krav på dem i alla fall.

Någon som hört om en ombesikting pga detta? Eller efter en flygande? Nähe. ?
Sant, vet ju faktiskt inte om det är lag på funktionen, borde nog ta reda på det, för sinnesfriden om inte annat..

Fast det känns som en sån där "bra grej" då det studsar duktigt när man tar första vänstern med stödet nere...

Inför varje besiktning tänker jag tanken att: I år blir året de kommer upptäcka att det inte funkar och då blir det besvärligt...

Det är väl i så fall på hojar from årsmodell 2024? Annars blir det ju ett retroaktivt krav, och det funkar ju inte.
Avgas kravet har funnits i många många år det är bara att Sverige har skitigt i att kolla o det har EU konstaterat o bötfälla Sverige med tror det var 300 mille. Så det gäller garanterat alla hojar oavsett förgasar hoj eller insprutshoj med eller utan katt. Tråkigt med alla helsystem utan katt o dom som sållt/slängt sina original system.. Men lagen gäller ju helfordons godkännande..

Det är knappast ett generellt lagkrav då många äldre hojar saknar sidostödbrytare. Vill minnas att bl.a. Ducati 916 saknar detta…?

Min KTM 350 -22 har inte någon brytare för stödet och dom är lv reggade

Back