Shorai batterier

Om du söker på blocket verkar det vara två personer/företag som säljer shorai batterier i Sverige.

Vet nån om ett Shorai batteri med denna kapacitet orkar snurra igång en racehoj på 1000cc?

12 Volt, 7 A/Hr PbEq, 7 Max Charge (A)

Vet nån om ett Shorai batteri med denna kapacitet orkar snurra igång en racehoj på 1000cc?

12 Volt, 7 A/Hr PbEq, 7 Max Charge (A)

Jag kör på varianten med 9Ah, och det funkar mer än klockrent. Snurrar igång min R1:a som om den vore en moped. Så rent spontant så tror jag att ett 7Ah batteri skulle funka också, men det kan jag inte gå i god för eftersom jag inte testat.

Mitt zippy rc batteri har 4200mAh och det är lite trögstartat ibland. Så därför min fundering.

Jag vet inte om Shorais batterier har de problem som mina LiFe-batteirer har. Både Zippy flightmax på 8400mAh och mitt hemmasnickrade med 4p4s 2300mAh A123-celler presterar seriöst hög strömstyrka när de väl "kommit igång". Dock så faller spänningen alltid initialt ner till 3-4V när jag ska starta, för att efter 1-2 sekunder bygga upp strömstyrka nog att veva runt motorn. Har loggat mha tångamperemätare med rms-funktion uppemot 700A in i startmotorn i dessa lägen.

En sak som verkar hjälpa lite är att ha på lyset några minuter innan man försöker starta, verkar lura igång kemin en aning det med.

Problemet är som sagt att kemin verkar behöva lite tid på sig att vakna till liv (inte bara i kyla utan även i +20C), och det får iaf min startmotorkoppling att initialt slira då den behöver ett hårt ryck för att sätta sig bra. Kostar startmotorer och envägskopplingar på löpande band. Detta är iaf mina erfarenheter med högkompad överborrad twin.

Jag har aldrig märkt av de tendenserna i sommarvärme. Jag kör även min bil på ett Shoraibatteri (27Ah-varienten) och det vevar igång min 2.0 högkompade Civic Type-R lekande lätt så länge temperaturen är över +5. Under det börjar det sega till sig lite och neråt -10 börjar det bli problem. Vid -13 C fick jag låta batteriet vakna lite genom att köra lysen och fläkt på max samt köra några startförsök innan bilen hoppar igång efter ett par minuter.

Så för en hoj som körs på sommaren inga problem. För en bil som körs året runt, gränsfall...
Så i det avseendet verkar Shorai vara bättre än zilogs beskrivning. Tror att Jörgen Karlsson kör Shorai på sin >1600cc HD och det funkar.

Om man varken har lysen eller nåt annat förutom soppa pump och hastighetsmätaren som drar ström när man switchar på strömförsörjningen på racehojen blir det kanske svårt?

Last edited:
Jag kör en R6a på ett Shorai LFX09A2-BS12. Fungerar finfint. hade problem tidigare med ett likadant batteri som plötsligt hade 17,2Volt och det fick elsystemet att få spader. Men jag fick ett nytt, bytte original laddregulator till en MosFet so är "smartare" och då var det inga problem efter det. Fungerar perfekt, väger 500 gram!

Jag kör en R6a på ett Shorai LFX09A2-BS12. Fungerar finfint. hade problem tidigare med ett likadant batteri som plötsligt hade 17,2Volt och det fick elsystemet att få spader. Men jag fick ett nytt, bytte original laddregulator till en MosFet so är "smartare" och då var det inga problem efter det. Fungerar perfekt, väger 500 gram!

Moss det är 12v 9Ah på det batteriet du använder! Min undran var om 7Ah duger till min 1000cc banhoj.
Det Zippy RC batteri jag har som är på 13.2v och 4200mAh=4.2Ah startar min 1000cc idag men ändå får man ligga på startmotorn några sekunder innan det kickar igång.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html

Har ändå svaret lite på min egen fråga att 7Ah kommer funka bättre än 4.2Ah men vill rådfråga här om nån annan har testat eller har åsikter om den saken för att bekräfta det jag "tror" så jag kan beställa ett Shorai med 7Ah och kunna sova under vintern tills racesäsongen är igång igen :)

Kan hända att jag snackar goja nu, men jag _tror_ att Shorai specar sin kapacitet i någon slags blysyra-ekvivalent. Dvs 9Ah är överspecat med en faktor 2-3 iaf. När jag byggde mina batterier av A123-celler (samma teknik som Shorai) så jämförde jag vikt på batterierna istället för att få en uppfattning om var man hamnar. Som en jämförelse så väger ett Zippy Flightmax, ratat till 30C discarge och 8400mAg ~1050g. Mitt "nya" som är ihoplött av 4p4s A123-celler är specat till (om jag minns rätt) 60C discarge och har 9200mAh, men väger i närheten av 1300-1400g istället. Mitt 8400mAh-batteri var för vekt gällande discharge rating och svullnade upp såpass att det inte fick plats i batterilådan, och tappade samtidigt startström/kapacitet. Just det här var målet att undvika när jag sen designade packen av lösa celler.

Moss det är 12v 9Ah på det batteriet du använder! Min undran var om 7Ah duger till min 1000cc banhoj.
Det Zippy RC batteri jag har som är på 13.2v och 4200mAh=4.2Ah startar min 1000cc idag men ändå får man ligga på startmotorn några sekunder innan det kickar igång.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html

Har ändå svaret lite på min egen fråga att 7Ah kommer funka bättre än 4.2Ah men vill rådfråga här om nån annan har testat eller har åsikter om den saken för att bekräfta det jag "tror" så jag kan beställa ett Shorai med 7Ah och kunna sova under vintern tills racesäsongen är igång igen :)

Kan hända att jag snackar goja nu, men jag _tror_ att Shorai specar sin kapacitet i någon slags blysyra-ekvivalent. Dvs 9Ah är överspecat med en faktor 2-3 iaf. När jag byggde mina batterier av A123-celler (samma teknik som Shorai) så jämförde jag vikt på batterierna istället för att få en uppfattning om var man hamnar. Som en jämförelse så väger ett Zippy Flightmax, ratat till 30C discarge och 8400mAg ~1050g. Mitt "nya" som är ihoplött av 4p4s A123-celler är specat till (om jag minns rätt) 60C discarge och har 9200mAh, men väger i närheten av 1300-1400g istället. Mitt 8400mAh-batteri var för vekt gällande discharge rating och svullnade upp såpass att det inte fick plats i batterilådan, och tappade samtidigt startström/kapacitet. Just det här var målet att undvika när jag sen designade packen av lösa celler.

Hmmm, vart ej klokare :crash är ej så insatt därav mitt behov av att fråga här så man ej slösar bort sina pengar.

Jo, jag såg att du undrade om ett 7 Ah duger. Då måste jag fråga varför det är så viktigt att ha ett 7 Ah istället för det 9 Ah som Shorai rekommenderar? Nyfiken! Spara 80 gram... eller vad är det som lockar?

Om man varken har lysen eller nåt annat förutom soppa pump och hastighetsmätaren som drar ström när man switchar på strömförsörjningen på racehojen blir det kanske svårt?

I sommartemperatur (ner till ca +5 grader) kan jag säga med stor säkerhet att det inte är några som helst problem oavsett om man har lysen eller inte. Det är världens drag i batteriet från start. Det är när det blir kallt som nackdelarna med LiFePO4-batteriet kommer fram.

Därtill undrar även jag (som magnus_moss) varför du måste ha ett 7Ah? Men jag kan sätta en slant på att det kommer att gå bra om du nu nödvändigtvis måste köra på just den sorten.

Jo, jag såg att du undrade om ett 7 Ah duger. Då måste jag fråga varför det är så viktigt att ha ett 7 Ah istället för det 9 Ah som Shorai rekommenderar? Nyfiken! Spara 80 gram... eller vad är det som lockar?

För att jag hittat det för ett bättre pris! :)

Köp och testa. Om det inte funkar (vuilket jag ser som föga troligt) så kan du ju alltid sälja det till någon med mindre motor.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park