Shorai batterier

Skrev inte PTB59 att han bara vill sälja till dragracinghojar numera?
Anledningen hade varit intressant att veta(sticker ut hakan låååångt nu för jag har inte läst din länk. Svaret kanske står där?)

Ja mitt inlägg är ju gammalt. Sedan det skrevs så hittar man med hjälp av google nya inlägg av PTB59.
http://harleyforum.se/showthread.php?5555-Batteri!
Men det finns ju fler svenska åf av Shorai. Hittade dessa mha google.
Här kan man också se prisskillnaden mellan 7 och 9 Ah...
http://www.nfracing.se
http://www.raiddesigns.com

Jag köpte dock mitt batteri av Ebay-firma (Bohemian Racing)ty på den tiden var det ont om Svenska ÅF vad jag minns. Men senare så köpte jag min Shorai laddare av Lasse (PTB59).

Tycker de här Shorai-trådarna är sliriga, de domineras inte sällan av Richos skepsis kring Shorais prestanda jämfört med hans hemlödda, samt Bullysmiles frågor om man kan komma billigare undan. Dessa frågor förväntas jag ofta svara på.

Jag köpte det batteri och laddare som Shorai rekommenderade till min hoj, och sen har det funkat, trots att jag har 1640cc och inte 1200cc som var original.
Jag blir dock ständigt indragen i frågeställningar kring vad som händer om man inte följer Shorais storleksrekommendationer, eller att jag ska försvara shorai mot hemlödarna. Jag är inte intresserad av det.
Så innan det händer igen så vill jag stämma i bäcken: jag vill inte bli indragen i ännu en debatt eller fler PM-frågor. Det finns redan flera tidigare inlägg i Shorai-trådar, där jag svarat på frågor om hur det funkar på min hoj.

Last edited:
Ja mitt inlägg är ju gammalt. Sedan det skrevs så hittar man med hjälp av google nya inlägg av PTB59.
http://harleyforum.se/showthread.php?5555-Batteri!
Men det finns ju fler svenska åf av Shorai. Hittade dessa mha google.
Här kan man också se prisskillnaden mellan 7 och 9 Ah...
http://www.nfracing.se
http://www.raiddesigns.com

Jag köpte dock mitt batteri av Ebay-firma (Bohemian Racing)ty på den tiden var det ont om Svenska ÅF vad jag minns. Men senare så köpte jag min Shorai laddare av Lasse (PTB59).

Tycker de här Shorai-trådarna är sliriga, de domineras inte sällan av Richos skepsis kring Shorais prestanda jämfört med hans hemlödda, samt Bullysmiles frågor om man kan komma billigare undan. Dessa frågor förväntas jag ofta svara på.

Jag köpte det batteri och laddare som Shorai rekommenderade till min hoj, och sen har det funkat, trots att jag har 1640cc och inte 1200cc som var original.
Jag blir dock ständigt indragen i frågeställningar kring vad som händer om man inte följer Shorais instruktioner, eller att jag ska sitta och försvara shorai mot hemlödarna. Jag är inte intresserad av det.
Så innan det händer igen så vill jag stämma i bäcken: jag vill inte bli indragen i ännu en debatt eller fler PM-frågor. Det finns redan flera tidigare inlägg i Shorai-trådar, där jag svarat på frågor om hur det funkar på min hoj.

Jaja, jag är inte ute efter nåt. När min blyack ger upp tänkte jag prova, att spara ett par kilo kan ju inte vara fel.
Mossberg hade ju lite läskiga problem med sitt men det är typ ovanligt antar jag.

Min erfarenhet är odelat positiv. Bästa batterierna jag testat, och jag har kört med allt från OK-batterier till Optima Yellow Top. Enda nackdelen är alltså när det blir riktigt ordentligt skitkallt (under -10C).

Jag fattar ärligt talat inte att folk tycker att det är dyrt. Ett originalbatteri kostar ju minst lika mycket, ett originalbatteri man köper hos annan handlare kostar betydligt mindre, men så har man ju viktskillnaden som jag gärna pröjsar extra för. Billigaste bantningen man kan köpa sig skulle jag tro.

Mitt zippy rc batteri har 4200mAh och det är lite trögstartat ibland. Så därför min fundering.

shorai du tittar på är 7000mah och är samma typ av celler så det lär inte bli sämre än befintligt ;)

Sedan är ju cca intressant men det är rätt lika celler som sagt så det lär vara mer i shoraiet som du jämför med ;)

Jaja, jag är inte ute efter nåt. När min blyack ger upp tänkte jag prova, att spara ett par kilo kan ju inte vara fel.
Mossberg hade ju lite läskiga problem med sitt men det är typ ovanligt antar jag.

Det gäller ju när man inte har något som drar ström. Typ inga lysen mm.

Hänt några stycken med racebågar att de fått problem...

Finns massvis med sätt att lösa detta problem med. Byta regulator, ändra i generator, bygga liten sugkrets osv.

Jag pensionerar mitt shorai idag. Polerna är skräp och ändå fick jag veta via mail att jag ska ha de nya kraftigare polerna och att det knappast är nåt fel på batteriet. Det har stått urkopplat och fulladdat över 2 vintrar men nu fick jag lov att ladda det, efter 24 timmars laddning insåg jag att jag måste beställa nytt men jag köpte ett bosch M6 istället.

Jag tycker det är lite synd för det är väldigt lätta och smidiga batterier men det bör till att börja med fungera felfritt och gå att skruva i och ur utan att börja rasa för det priset.

Last edited:
Jag pensionerar mitt shorai idag. Polerna är skräp och ändå fick jag veta via mail att jag ska ha de nya kraftigare polerna och att det knappast är nåt fel på batteriet. Det har stått urkopplat och fulladdat över 2 vintrar men nu fick jag lov att ladda det, efter 24 timmars laddning insåg jag att jag måste beställa nytt men jag köpte ett bosch M6 istället.

Jag tycker det är lite synd för det är väldigt lätta och smidiga batterier men det bör till att börja med fungera felfritt och gå att skruva i och ur utan att börja rasa för det priset.

Ja, polerna känns underdimensionerade helt klart, vid stort strömurtag så blir dom dessutom rejält heta.

Ah har väl väldigt lite med om den orkar dra igång hojjen eller inte. Okej om du har en svårstartad mc då är ju mer Ah trevligt. Annars är det ju mer CCA man kan titta på.

Bosch M6 batteriet var medicin för hayabusan, tredje batteriet gillt. CCA 230 jämfört med 170 standard och shorais 210. Shorai batteriet började bra men verkar ha tröttnat helt enkelt, en säsong räckte.

Om det är/var ett LiPo batteri så ska de aldrig förvaras 100% laddade, då dör de.

Hmm, så om det sitter i hojen och generatorn har laddat det 100% och man ej kör på 3veckor så skadas det?
Erfarenheten jag har av LiPo (ej mc batterier) så ska de aldrig förvaras 100% laddade. Finns tom ett speciellt "laddnings-mode" i LiPo laddare som heter storage och laddar batteriet till cirka 70-80%.

Fördelen är att de laddar ur extremt långsamt när de ligger.
De är även extremt känsliga för "felladdning". Hur många A man laddar med, hur många volt cellerna ska ligga på när de är färdiga osv. Det är därför de har en extra kabel som läser av batteriet och laddaren anpassar sig därefter.

Mc batterier med samma teknik kanske är reglerade på något annat sätt?

Erfarenheten jag har av LiPo (ej mc batterier) så ska de aldrig förvaras 100% laddade. Finns tom ett speciellt "laddnings-mode" i LiPo laddare som heter storage och laddar batteriet till cirka 70-80%.

De är även extremt känsliga för "felladdning". Hur många A man laddar med, hur många volt cellerna ska ligga på när de är färdiga osv. Det är därför de har en extra kabel som läser av batteriet och laddaren anpassar sig därefter.

Jag har ingen aning, frågade bara då jag vill lära mig.

Samma lösning som Shorais laddare har.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park