Shoei Z-One kvalitet !?!?

Har en Z-II som funkat kanonbra. Kört en bit över 1000 mil med den. Inga probs med "plopparna" heller.

Z-One = Z-II i USA

Edit: Brorsan har haft samma problem med plopparna på sin Arai Astro eller vad den nu hette.

Last edited:
Hade en Z-one innan polaren tappade den i marken i våras :huvet och det var kanonhjälm, inga bekymmer alls. Men min nuvarande XR-1000 är avgjort tystare.

Starstriker skrev:
...Plopp så hade en av plastpluttarna gått sönder och lossnat.
KÖpte min Z one tidigt i våras och har haft samma erfarenhet. Ena ventilationsploppen åkte av i fartvinden på första åkturen utan att jag rörde den, den andra lossnade när jag väldigt försiktigt skulle öppna. Inköpt på Lelles i Uppsala. Den nya jag fick har hållit hittills, peppar peppar, men jag är ganska försiktig när jag rör plopparna. Jag kommer försöka undvika Shoei i fortsättningen.

Är inne på min andra Z-One. Har aldrig haft några problem med den, förutom att den första blev stulen, men det var ju inte hjälmens fel..
/B)

BMS skrev:
Är inne på min andra Z-One. Har aldrig haft några problem med den, förutom att den första blev stulen, men det var ju inte hjälmens fel..
/B)

Jo, det är visst hjälmens fel. Den är alldeles för snygg.

Har haft min tre säsonger, pillat måttligt med ventilationen => Inga problem alls.

Däremot fungerar inte "plastploppen" som ska tryckas dit på D-ringarna. Den sitter fortfarande kvar på bandet, men går inte att få fast på ringarna. Brukar stoppa in den i springan i stoppningen, men den hoppar alltid ut igen efter en stund.

...och särskilt tyst är den inte, men det blir bättre om man drar ner stoppningen ordentligt runt hakan. Proppar är dock fortfarande nödvändiga.

Hur som helst. Den är skön (och väldigt snygg).

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda